Gå til innhold

Tips angående utrygg hund

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Victoria_*
Skrevet

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt en hund som ikke har fått nok stell. Han har fått minimalt med mat, og jeg regner med at han kun har stått bundet ute omtrent uten turer eller annet stimuli i nesten to år. Han er veldig utrygg på både folk og omgivelser, men er ellers rolig hvis jeg først har kommet bort til ham. Når jeg går bort til ham når han står bundet ute løper han febrilsk i ring for å komme unna. Dette er en stor polarhundrase.

Jeg lurer på om noen har noen gode tips til hvordan jeg skal gå fram for å vinne hundens tillit. Han har ikke lært noen kommandoer, og er urolig i båndet når vi går på tur (trekker ganske kraftig til tider). Jeg skal melde meg på kurs med ham i høst, men nå er det ferietid.

Når han er inne legger han seg raskt ned og er rolig. Da lar han meg komme bort til ham uten problemer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke gått helt bort til ham hvis han stresser, la han ta det i sitt eget tempo til han stoler på deg. Nærm deg forsiktig og sett deg på huk, og la ham komme bort til deg istedenfor omvendt.

Trekkingen er det ikke sikkert du får slutt på. Det kan jo være en ganske sterkt fremavlet egenskap hos polare raser.

Ang kurs så tror jeg at jeg først ville hatt enkelttimer alene med adfertsterapeut slik at fokuset blir på deg, hunden og hans problemer heller enn at du må dele instruktøren med mange andre.

Gjest Gjest_Victoria_*
Skrevet
Jeg ville ikke gått helt bort til ham hvis han stresser, la han ta det i sitt eget tempo til han stoler på deg. Nærm deg forsiktig og sett deg på huk, og la ham komme bort til deg istedenfor omvendt.

Akkurat dette er jeg ikke så sikker på er riktig måte å gjøre det på, men lytter gjerne likevel. Oppdretteren (som har tatt ham tilbake fra der han har stått i to år) sa at jeg må være bestemt og vise ham at jeg ikke er redd. Gå rett på som om jeg ikke ser at han er stressa. Og når jeg gjør dette fungerer det veldig godt når jeg først kommer bort til ham. Hvis jeg ikke går bort til ham vil han bli usikker ifølge oppdretter. Han har et sterkt hode, og viser ingen tegn til aggresjon.

Når det er sagt så tenker jeg også at det er naturlig å ikke gå rett bort til en hund som er utrygg, men jeg tror også at oppdretteren vet hva h*n snakker om.

Skrevet

At man ikke buser rett på betyr ikke at man viser frykt for hunden. Jeg skjønner hva oppdretter mener, men for meg blir det feil å presse meg på en usikker hund.

Gjest Gjest
Skrevet

Hunder som omplasseres ender dessverre ofte opp med å bli avlivet. Om du ikke har god erfaring med dette så ville jeg vurdere å leve den tilbake. Spesielt siden dette er en så stor hunderase som krever veldig mye.

Gjest Gjest_Victoria_*
Skrevet
Hunder som omplasseres ender dessverre ofte opp med å bli avlivet. Om du ikke har god erfaring med dette så ville jeg vurdere å leve den tilbake. Spesielt siden dette er en så stor hunderase som krever veldig mye.

Denne hunden skal ikke avlives, og jeg skal klare å få den trygg. Slik er det med den saken. Har en hund av en annen polar rase fra før, og jeg er ikke av den typen som gir opp før jeg har prøvd. Dessuten er ikke hunden fysisk mishandlet og den er ikke aggressiv, bare utrygg. Han er en herlig hund på alle andre vis, han trenger bare å kjenne at det går an å ha det godt.

Jeg vil gjerne høre synspunkter på hvordan dette bør gjøres. Jeg hører ikke på noen her inne som sier at hunden min sannsynligvis blir avlivet og at jeg bør levere den tilbake. Kjøpet er da vitterlig gjennomtenkt.

Gjest Raggy
Skrevet

Anbefaler at du tar kontakt med denne dama eller noen andre som driver med det samme http://www.hundifokus.no/

Les om klikker trening, det har fungert fint for oss.

Bruk den første tiden nå bare på kos og stell og godbit, det er viktig at du får god kontkt med hunden før du starter noen form for oppdragelse/trening synes jeg. Virker som det er litt det samme men din hund som med vår at den er lite sosialisert de første to årene. Vi har blitt rådet til å gjøre øvelser med hunden som gir den bedre selvtillit, som sagt så er klikkeren et utrolig bra redskap bare man lærer seg å bruke det riktig!

Vi har hatt en sånn til vår omplasseringshund http://www.doggiesolutions.co.uk/d-a-p-dog...mone-497-0.html kjøpes på dyreklinikken.

Den som gir en hund godbit blir fort dens beste venn:) sånn er det ihvertfall her hos oss! Vi startet med å kaste små pølsebiter bort til hunden og klikket med klikkeren samtidig, dermed lærte hunden at klikket hadde en positiv mening! Men for all del, LES om bruk av klikkeren før du evt tar den i bruk, riktig timing har alt å si for at det skal fungere.

Lykke til!

Skrevet

Klikkertrening er genialt. Du skulle fått tak i noen gamle nummer av Canis, jeg vet jeg har lest en artikkel om klikkertrening mot frykt der, men husker såklart ikke når.

Poenget er iallefall først å lære hunden at klikk = godbit. Så må du begynne å klikke når hunden er rolig. Jeg tror jeg ville satt meg i hundegården, tatt med mange små godbiter, og klikket når hunden nærmet seg. Så må man selvfølgelig skape litt progresjon - klikke hvis hunden forholder seg rolig når du reiser deg, etterhvert forsøke å nærme deg hunden, og klikke hvis den forholder seg rolig. Men det krever et mer nøyaktig oppsatt program. Først og fremst burde du nok spørre i forumet på canis.no, spør gjerne etter bøker og artikler som kan hjelpe deg.

Gjest Gjest_Victoria_*
Skrevet

Tusen takk for gode svar!

Jeg har prøvd å sette meg i hundegården og gi ham godbit fra hånda mi. Etter en god stund turde han å komme bort til meg og tok etter hvert flere godbiter fra hånda mi. Neste gang jeg prøvde det samme satt jeg helt uten resultat, han turde ikke komme bort i det hele tatt.

Tror jeg må finne en bedre godbit :)

Klikkertrening har jeg hørt mye bra om, så jeg skal prøve det.

Skrevet

Du kan også prøve å vende deg litt bort fra ham mens du sitter der, se om det gjør ham mer nysgjerrig. Ta med deg en stol og en god bok og vær tålmodig :)

Skrevet (endret)
Du kan også prøve å vende deg litt bort fra ham mens du sitter der, se om det gjør ham mer nysgjerrig. Ta med deg en stol og en god bok og vær tålmodig :)

Det kan være lurt, ja =) Du kan gjerne vende deg litt bort og fikle med etellerannet, late som du har noe du synes er veeeeldig spennende. Da vil ofte hunden bli nysgjerrig, og komme bort. Dette er et tips jeg leste angående valper, så det er ikke sikkert det fungerer på en nervøs hund, men verdt å prøve.

Det vil nok gå litt opp og ned, det opplever man jo med helt normale hunder som har fått en trygg og god oppvekst også. Man tror man har lært dem noe, og plutselig en dag aner de ikke hva sitt betyr engang. Da er det bare å gi dem en pause, senke kravene litt og forsøke å unngå å bli frustrert...

Jeg tror det viktigste er at du tilbringer mye tid med hunden. Ha den inne når du er inne, bli med ut når hunden er ute. Belønn når hunden er rolig og avslappet, og når den oppsøker deg, så vil den nok bli bedre med tiden. Forresten bør du kanskje lese litt om dempende signaler, slik at du kan bruke kroppsspråket ditt til å kommunisere til hunden at du er vennlig.

Også sa du at du har en annen hund? Er den trygg og rolig? Det burde jo gå an å bruke den andre hunden til å gå foran med et godt eksempel. Forutsatt at ingen av hundene har sterkt ressursforsvar så kan den andre hunden demonstrere at det er kjeeempekoselig å være sammen med mennesker, for da får man masse kos, morsomme leker og godbiter. Hunder lærer mye av hverandre!

For øvrig veldig bra at du påtar deg oppgaven å forsøke å hjelpe en hund som har hatt en vond oppvekst! =)

Endret av Sheenaca
Gjest Gjest_Victoria_*
Skrevet

Dette høres veldig lurt ut. Tok faktisk med meg ei bok ut og satte meg ned ved siden av hundehuset i dag. Uten virkning foreløpig, men han må kanskje ha lang tid på å venne seg til meg. Har sittet ca et kvarter hver gang slik at det ikke skal bli for mye stress for ham.

Nå har jeg tatt ham med inn og da er han helt avslappet og ikke redd når jeg kommer bort til ham. Tror det er lurt å ha ham mye inne når jeg er hjemme slik at han får mest mulig tid til å slappe av sammen med meg.

Nå har jeg prøvd både fisk, kjøttkake og pølse som godbit, men han vil ikke ha. Det virker faktisk som han har lyst på, men ikke tør...

Sheenaca, har du noen tips om bøker der jeg kan lese om demping av signaler? Har vært på biblioteket her, men synes ikke jeg finner noe av nytte...

Skrevet
Dette høres veldig lurt ut. Tok faktisk med meg ei bok ut og satte meg ned ved siden av hundehuset i dag. Uten virkning foreløpig, men han må kanskje ha lang tid på å venne seg til meg. Har sittet ca et kvarter hver gang slik at det ikke skal bli for mye stress for ham.

Nå har jeg tatt ham med inn og da er han helt avslappet og ikke redd når jeg kommer bort til ham. Tror det er lurt å ha ham mye inne når jeg er hjemme slik at han får mest mulig tid til å slappe av sammen med meg.

Nå har jeg prøvd både fisk, kjøttkake og pølse som godbit, men han vil ikke ha. Det virker faktisk som han har lyst på, men ikke tør...

Sheenaca, har du noen tips om bøker der jeg kan lese om demping av signaler? Har vært på biblioteket her, men synes ikke jeg finner noe av nytte...

Da ville jeg lagt godbitene litt unna. Ikke kreve at han kommer helt inntil deg i starten, men la ham hente godbitene så nært som han tør. Rose masse med rolig stemme, og få ham til å komme gradvis nærmere etterhvert som han blir tryggere.

Hmm... Boken "På talefot med hunden" av Turid Rugaas kan kanskje være noe. Boken "Klikkertrening og dempende signaler" (vet ikke hvem som er forfatter) omhandler aggresjonsproblemer, og hvordan trene dem bort vha klikkertrening og dempende signaler. Mulig det kan overføres til en nervøs hund også, men jeg er litt usikker.

Igjen; spør i forumet på canis.no! :)

Fortell alt du har fortalt her, og spør etter artikler og bøker som kan hjelpe deg. Der er det mange flere erfarne hundetrenere som har hyllene fulle av bøker, og vil vite mer om hva som kan være nyttig for deg.

Gjest Raggy
Skrevet

Vår omplasseringshund var faktisk nesten bare inne den første månden, jeg prøvde å gå turer med han men han var så engstelig. Får vår del og ikke minst for hunden blei alt mye lettere når vi kuttet ut alt vi trodde vi burde/skulle gjøre og bare var inne i trygge omgivelser. Vi var bare ute korte lufteturer i denne perioden.

Etterhvert roet hunden seg ned og vi begynte så smått å gjøre "vanlige hunde ting:)

En av di tingene som fungerte aller best for oss var å kaste bitte små pølsebiter bort til hunden samtidig som vi klikket med klikkeren.

Er helt enig i det at du kan lykkes ved å virke litt uinterresert i hunden. Sett deg på gulvet med ryggen til hunden så vil jeg nok tro den kommer luskende!

Må si at vår redning var at vi hadde en konsultasjon med ei som er ekspert på hundens adferd, hund ga oss et eget treningsopplegg og vi får oppfølging i et år fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...