Cata Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Jeg har en 3 år (muligens 4 når jeg tenker etter) Macbook som har ligget temmelig brakk etter at jeg "investerte" i iMac for et år siden. Nå er imidlertid lille mac med på ferie og...batteriet nekter konsekvent å lade. Får 0% og meldingen "lader ikke". Er det pga. batteriet er for gammelt slik at det ikke vil lades opp, eller er det mer trolig det er noe galt med selve maskinen? :klø: Må tilføye at maskinen virker helt fint så lenge den er tilkoplet strøm, men røsker jeg ut støpselet så blir det svart på et øyeblikk - naturlig nok. Har jo stort sett tilgang til strøm, så helt krise er det ikke - men på den annen side, når man har en bærbar så hadde det vært greit med batteri som lar seg lade opp.
Noli Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 Det er ikke uvanlig at batterier av den typen dør når de ikke er i bruk på lenge. Har du prøvd å la den stå avslått koblet til laderen f.eks. en hel natt?
vesla86 Skrevet 28. juli 2009 #3 Skrevet 28. juli 2009 Ser du en x over batterisymbolet i verktøylinjen? Noe du kan prøve er å resette SMC, det gjøres ved å skru av macen, koble ut strømmen og ta ut batteriet. Så holder du av/på-knappen inne i 5 sekunder, deretter kobler du sammen og starter som vanlig. Legger ved en link til Apple Support også.
Cata Skrevet 28. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. juli 2009 Ingen x'er over batterisymbolet nei, men kan prøve den resettingen. Men skal jeg holde startknappen inne når jeg verken har strøm eller tilkoplet batteri? *tungnem*
Cæmis Skrevet 28. juli 2009 #6 Skrevet 28. juli 2009 Samme feilen hadde jeg for litt siden. Batteriet ditt er nok ødelagt og må byttes om det er samme som skjedde med min. Etter norsk lov har du rettighet til å bytte dette uten kostand ila 5 år.
vesla86 Skrevet 28. juli 2009 #7 Skrevet 28. juli 2009 Ja, forresten, når du sier det så husker jeg at noen av MacBookene fra den tiden der hadde defekt batteri. Jeg leste litt om det siden jeg har en fra samme periode selv, men mitt batteri er fint. Så mulig det er noe sånt, og da får du byttet det uten problemer, Apple hadde et eget program på det, men jeg vet fant ikke noe om det på sidene deres nå ved første øyekast.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #8 Skrevet 28. juli 2009 Samme feilen hadde jeg for litt siden. Batteriet ditt er nok ødelagt og må byttes om det er samme som skjedde med min. Etter norsk lov har du rettighet til å bytte dette uten kostand ila 5 år. Feil. Batterier har bare ett år.
Cata Skrevet 29. juli 2009 Forfatter #9 Skrevet 29. juli 2009 Får prøve den restartgreia og evt. kjøpe nytt batteri. Husker noen macbook'er hadde trøbbel med batteriene men det gjelder ikke min. Vet jeg sjekket det på det tidpunkt det var mye snakk om sånt. Jaja, ingen batterier er evigvarende så jeg får vel bare finne meg i det (og kanskje bli flinkere til å ta ut nybatteriet når det blir stillstand på maskinen). Takk for svar, alle .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå