Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Kjøpte med et par tursko til 1400 kroner i juni. De kjentes veldig gode i butikken, tråkka litt frem og tilbake og kjøpte dem.

Først turen fikk jeg store gnagsår på hælene. Jeg tenkte at de bare måtte gås inn litt, og gikk noen flere turer før jeg nå har gitt dem opp.

Det jeg lurer på er om jeg har noe slags rettigheter her? Har aldri brukt så mye penger på et par sko før, så det er utrolig kjedelig å bare skulle sette dem bort. Men butikken kan vel ikke ta dem tilbake heller, når jeg har gått i dem?

Tenkte å gå på butikken og høre, men synes slikt er så ubehagelig, så tenkte å høre her først om det i det hele tatt er noe vits i.

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kjøpte med et par tursko til 1400 kroner i juni. De kjentes veldig gode i butikken, tråkka litt frem og tilbake og kjøpte dem.

Først turen fikk jeg store gnagsår på hælene. Jeg tenkte at de bare måtte gås inn litt, og gikk noen flere turer før jeg nå har gitt dem opp.

Det jeg lurer på er om jeg har noe slags rettigheter her? Har aldri brukt så mye penger på et par sko før, så det er utrolig kjedelig å bare skulle sette dem bort. Men butikken kan vel ikke ta dem tilbake heller, når jeg har gått i dem?

Tenkte å gå på butikken og høre, men synes slikt er så ubehagelig, så tenkte å høre her først om det i det hele tatt er noe vits i.

Takk for svar :)

Spar deg for turen i butikken da !!! Har du noen gang hørt denne : "tursko til salgs, garantert frie for gnagsår" !!! Neppe. Det er vel ikke noe galt med skoene...?? Heller bena som ikke tåler skoene. Jeg ville definitivt prøvd disse flere ganger og tilslutt er huden din sterk nok....

Gjest singel lesbe
Skrevet

var på G-sport og skulle kjøpe tursko i sommer og der fikk jeg vite at ett av merkene var fullt mulig å bytte inn dersom de ikke passa selv etter å ha brukt dem på fjellet. ganske sikker på at dette var en norskprodusert sko

sjekk om det kan være en mulighet om du har handla norsk på g-sport

Skrevet

Å gå med dem til "huden blir sterk nok" er ikke et alternativ. Vet ikke om du har hatt gnagsår noen gang jeg? Selvfølgelig selges ikke sko med anti gnagsårgaranti, men jeg har to års garanti på selve skoen, så tenkte kanskje det gikk an å høre..

De er ikke kjøpt på g-sport, nei. På en ecco-butikk. Jeg fikk en ukes åpent kjøp, men det hjelper lite når jeg dro bort rett etter jeg kjøpte skoene, kom ikke hjem før den fristen var gått ut.

Skrevet

Det du jo kan gjøre, er å stikke innom butikken, forklare problemet og høre om de har noen ideer om hva du kan gjøre.

Jeg vet det finnes sprayer du kan spraye i skoene for å utvide dem, kanskje det kan hjelpe?

ellers finnes det egne produkter på apoteket som du kan ta på for å forhindre gnagsår, ett slags plaster eller flytende plaster tror jeg, som du kan ta på, og slik sett hindre at du får gnagsår.

Dersom ikke butikken har noen råd, og ikke noe annet hjelper, så ville jeg heller prøvd å selge dem på finn.no eller noe liknende, det kan godt være det finnes folk der ute som gjerne kjøper dem, siden de vel ikke akkurat er hardt gått inn. Du vil tape noe på det ja, for du bør ikke selge brukte sko til full pris, men det kan kanskje gi deg LITT igjen ihvertfall, når alt annet er prøvd.

Gjest Gjest
Skrevet

Du ha ingen rettigheter, alle har forskjellige føtter og ingen kan garantere at skoene ikke vil gi gnagsår. De fleste sko gnager faktisk litt til å begynne med. Tur/fjell sko er stivere enn vanlige sko, og en vil derfor bruke mye lengre tid på å gå dem inn. Det er anbefalt å ta med gnagsår plaster o.l. første gang man skal bruke dem, slik at føttene kan plastres etterhvert dom det blir ømme punkter på beina, før det går hull på huden. Det er også anfebalt å gå med beina i van, f.eks i en elv, slik at skoene blir våte og kan forme seg etter foten. En ukes bytterett er dersom du ikke har brukt skoene, to års garanti er for at skoene skal holde i to år, ikke at de ikke skal gi gnagsår på to år. Dette er rett og slett det tåpeligste reklamasjonsargumentet jeg har hørt.

Skrevet

Takk for tips aline :) Ja, jeg tenkte kanskje butikken om ikke annet har en slik skoblokk de kan bruke. Ser litt mørkt på å skulle bruke gnagsår-remedier så lenge jeg har skoene.. Skulle liksom investere i noe varig og skikkelig denne gangen, det var jo kjempesmart..

Skrevet
En ukes bytterett er dersom du ikke har brukt skoene, to års garanti er for at skoene skal holde i to år, ikke at de ikke skal gi gnagsår på to år. Dette er rett og slett det tåpeligste reklamasjonsargumentet jeg har hørt.

Hø? Har da ikke sagt at garantien var mot gnagsår, hvor leser du det hen? Grunnen til at jeg nevnte det er fordi dette er kvalitetssko av anerkjent merke, hvor det ofte er mer kundeservice å spore også.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Gammelt triks for å unngå gnagsår: Bruk doble sokker. Da gnisser sokkene mot hverandre, istedenfor at sokken gnisser mot huden.

Er skoene av skinn? I såfall så ville jeg satt dem inn med fett for å gjøre de mykere.

Skrevet

andre tips dersom de er av skinn; gå med våte sokker i dem, inne altså, for å gå dem til.

Eller, som en nevnte over, doble sokker, ha gjerne tynne nylonstrømper under vanlige sokker, det kan også være med på å hindre gnagsår.

og det er ikke sikkert du trenger å bruke gnagsårremedier hele resten av tiden, dersom de kan blokkes, så vil de også kunne gå seg til ellers, men det trenger nok endel gåing. :)

Jeg ville uansett tatt dem med til butikken og hørt, det kan godt hende de har kjennskap nok både til skoen og til gnagsårproblematikk, så de kan gi deg noen gode råd for å kunne bruke de.

Lykke til.

Skrevet

Tenker jeg hører med butikken om de har noen tips, så får jeg prøve meg frem. Takk for alle svar :)

Skrevet
Tenker jeg hører med butikken om de har noen tips, så får jeg prøve meg frem. Takk for alle svar :)

Et tips er også å gå inn skoene... når de er kliss våte... ta på deg skoene, stikke så føttene med sko i badekaret eller noe... og gå de inn på en rolig tur.

Skoene kan også bli bedre bare ved at du bruker de til vanlig. Sist gang jeg kjøpte fjellsko brukte jeg dem på jobben et par dager før første fjellturen.. selv om jeg har kontorjobb! :)

Skrevet
Et tips er også å gå inn skoene... når de er kliss våte... ta på deg skoene, stikke så føttene med sko i badekaret eller noe... og gå de inn på en rolig tur.

Skoene kan også bli bedre bare ved at du bruker de til vanlig. Sist gang jeg kjøpte fjellsko brukte jeg dem på jobben et par dager før første fjellturen.. selv om jeg har kontorjobb! :)

:Nikke:

Jeg var også elegant på kontoret noen dager der jeg trasket rundt i jaktstøvler til langt opp på leggen. :ler:

Skrevet
var på G-sport og skulle kjøpe tursko i sommer og der fikk jeg vite at ett av merkene var fullt mulig å bytte inn dersom de ikke passa selv etter å ha brukt dem på fjellet. ganske sikker på at dette var en norskprodusert sko

sjekk om det kan være en mulighet om du har handla norsk på g-sport

G-sport har 100%-fornøyd garanti på alle sine varer. Er du ikke fornøyd kan du bytte mot en annen vare innen 30 (?) dager, selv om du har brukt varen, sålenge du har kvittering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...