Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Jeg og samboeren min planlegger å gifte oss neste år. Ingen av oss ønsker noe stort bryllup, og egentlig så skulle vi helst ha reist bort og giftet oss i utlandet alene. Samboeren min mener likevel at moren hans kommer til å bli så utrolig skuffet over og ikke få være med, så vi vurderer derfor å ha et lite bryllup her hjemme i Norge. Vi har blitt enige om at vi kan invitere søsken og foreldre, og dessverre må nok også besteforeldre få være med. Problemet vårt er de to nevøene (5 og 8 år) til søstra til sambo, og hennes to stedøtrene (11 og 15). Må vi invitere dem? Vi ønsker voksenfest, og ikke minst få gjester. Sambo sier at de mest sannsynlig ikke vil bli med av økonomiske årsaker (bor i en annen landsdel), men kan vi "satse" på det? Blir man uglesett om man ikke inviterer barn? For å ha det sagt, så burde svigersøster forstå, da hun selv ikke ønsker stort bryllup. Men når det er snakk om barna hennes er jeg redd det blir vanskelig å sette seg i vår situasjon. Takk for alle svar!
Lilith Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 (endret) Full forandring - rotete innlegg Hvis dere egentlig ønsker å unngå oppstyr i det hele tatt, kan dere jo bare ha vielse og så kaffe og kaker hjemme hos dere selv etterpå? Helt uformelt? Endret 28. juli 2009 av Lilith
Strix Skrevet 28. juli 2009 #3 Skrevet 28. juli 2009 (endret) Jeg tenker at foreldre og søsken med partnere og besteforeldre er obligatorisk, mer eller mindre. Syns også det er forståelig at man vil ha en voksenfest, spesielt når dere skal være så få og det ikke vil være noen andre barn der. Om familien med barn må reise et stykke kan det bli styr med å finne barnevakt der festen skal være også. Hjemme har de gjerne besteforeldre eller tanter/onkler som kan stille?! Er det vielsen som er viktig for din svigermor eller festen? Dere kan jo gofte dere alene utenlands og evt. feire litt hjemme med flere senere. Endret 28. juli 2009 av Strix
Gjest meg igjen Skrevet 28. juli 2009 #4 Skrevet 28. juli 2009 Jeg tenker at foreldre og søsken med partnere og besteforeldre er obligatorisk, mer eller mindre. Syns også det er forståelig at man vil ha en voksenfest, spesielt når dere skal være så få og det ikke vil være noen andre barn der. Om familien med barn må reise et stykke kan det bli styr med å finne barnevakt der festen skal være også. Hjemme har de gjerne besteforeldre eller tanter/onkler som kan stille?! Er det vielsen som er viktig for din svigermor eller festen? Dere kan jo gofte dere alene utenlands og evt. feire litt hjemme med flere senere. Takk for svar! Det er visst vielsen... Jeg kunne nemlig godt hatt en større fest, så lenge vi fikk ha vielsen i fred. De 4 barna det er snakk om vil jeg tro kan være hos sine andre foreldre akkurat denne dagen.
Gjest meg igjen Skrevet 28. juli 2009 #5 Skrevet 28. juli 2009 Full forandring - rotete innlegg Hvis dere egentlig ønsker å unngå oppstyr i det hele tatt, kan dere jo bare ha vielse og så kaffe og kaker hjemme hos dere selv etterpå? Helt uformelt? Det kom ikke fram av første innlegg, men det er vielsen vi ønsker å ha for oss selv. Men det er også vielsen svigemor ikke vil gå glipp av
Strix Skrevet 28. juli 2009 #6 Skrevet 28. juli 2009 Våre foreldre fikk ikke være med på vielsen, vi reiste bort, og skuffelsen var enorm!!! Men de forstod at det var sånn vi ønsket å gjøre det og har godtatt det. De fikk se vielsen på film i etterkant Men det kan være en balansegang mellom å gjøre det sånn en selv ønsker det og å ta hensyn til foreldre og andre.
Lilith Skrevet 28. juli 2009 #7 Skrevet 28. juli 2009 Det kom ikke fram av første innlegg, men det er vielsen vi ønsker å ha for oss selv. Men det er også vielsen svigemor ikke vil gå glipp av Skjønner. Kjipt at forpliktelser og forventninger fra andre skal måtte styre slike avgjørelser, men sånn blir det jo gjerne. Man vil jo helst ikke gjøre seg til uvenns med familien over disse tingene, heller. Men har dere bestemt dere for å holde bryllup hjemme nå, pga svigermor, eller tenker dere fremdeles på å dra utenlands? VET dere at svigermor vil bli knust om hun ikke får med seg vielsen?
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #8 Skrevet 28. juli 2009 Det er ikke noe problem å ikke invitere barn. I min omgangskrets og familie, vel og merke. Jeg ville ikke reagert en gang. Det er vertene som bestemmer. Kanskje vil svigersøstra di også synes at det virker spennende. Som en tur ut uten unger i helga Ungene ser en ofte nok som det er
Eplefe Skrevet 28. juli 2009 #9 Skrevet 28. juli 2009 Du kan strengt tatt ha kun deg selv og kommende ektefelle + forlovere.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #10 Skrevet 28. juli 2009 Det kom ikke fram av første innlegg, men det er vielsen vi ønsker å ha for oss selv. Men det er også vielsen svigemor ikke vil gå glipp av Det er dere som gifter dere, ikke svigermor. Så deres egne ønsker må veie tyngst her.
Gjest strykebrett Skrevet 28. juli 2009 #11 Skrevet 28. juli 2009 Hvis det er et alternativ kan dere jo bruke svigermor som vitne, det må dere jo uansett ha. Men for å svare på det du spurte om så syns jeg det er helt greit å ikke invitere barna. Barn i den alderen syns uansett det er dritkjedelig å være på voksenfest så du gjør nok dem en tjeneste også ved å ikke invitere dem. Kanskje det blir mer aktuelt for de vksne å komme hvis det ikke er meningen at barna skal være med og?
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #12 Skrevet 28. juli 2009 Man må selv sette grenser. Hva om svigermor ville vært med på barnebarnas fødsler, måtte hun fått lov da også? Sikkert dårlig eksempel siden de fleste har med svigermor i bryllup og ikke på fødsel. Men det er dere som bestemmer hva slags bryllup dere skal ha, eller om dere skal gifte dere i det hele tatt. Og om dere skal ha barn eller ikke, hvor dere skal bo osv. Dere er voksne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå