Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #1 Skrevet 28. juli 2009 Jeg leser en del på disse sidene om par som har det dårlig i forholdet, og der kvinnen ønsker å gå i parterapi. Men i mage tilfeller så nekter mannen dette og setter seg helt på bakbena. Hvorfor tror dere det er slik? Kanskej noen menn som vil svare også?
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #2 Skrevet 28. juli 2009 "Sånne rådgivere tar alltid kjærringas side." "Vi har ikke problemer." "Vil ikke at en eller annen fremmed skal blandes inn i vårt privatliv." "Jeg har det fint sånn som det er nå." "Det er hu som har problemer ikke jeg. Hvorfor må jeg?" "Vi trenger ikke hjelp!" "Det er bedre at vi fikser det sjøl." osv, osv, osv.
Gjest erfar Skrevet 28. juli 2009 #3 Skrevet 28. juli 2009 "Sånne rådgivere tar alltid kjærringas side." "Vi har ikke problemer." "Vil ikke at en eller annen fremmed skal blandes inn i vårt privatliv." "Jeg har det fint sånn som det er nå." "Det er hu som har problemer ikke jeg. Hvorfor må jeg?" "Vi trenger ikke hjelp!" "Det er bedre at vi fikser det sjøl." osv, osv, osv. Ja, det stemmer nok at endel menn har disse forklaringene på hvorfor de ikke vil gå i parterapi. Når det gjelder første punkt så føler kanskje noen at det er kjærringenes side som tar hensyn til, men jeg tror ikke det stemmer helt. Da mannen min og tok dette skrittet så ble det like mye hensyntatt hans side som min, for vi har jo feil begge to og noen ganger er det greit å få en annens synsvinkel på de problemer man sliter med.
Gjest Brittpitt Skrevet 28. juli 2009 #4 Skrevet 28. juli 2009 Det jeg tror er at det har noe med synet man har på menn og kvinner. Menn er de sterke som passer på og sørger for at alt går bra for seg, slike ting. Og menn skal alltid være der for å fikse opp. Om det er en edderkopp som må kverkes, en telefonsamtale til elektroselskapet som må tas, et bord som må fikses. Og jeg tror det samme gjelder forhold. At de ikke egentlig skal vise at de har problemer som de trenger hjelp til. Ingen liker å inrømme slike ting, ikke vi kvinner heller. Men tror det kan være litt ekstra sårt på en måte, for menn. "Hei, her er jeg og min kone, vi har problemer som vi ikke klarer å løse". Jeg tror det er en ganske saftig inrømmelse de først må ta innover seg selv, noe jeg tror de ikke gjør slik de burde. Mannen skal jo ikke ha følelser vet du!!
Gjest Purple Haze Skrevet 28. juli 2009 #5 Skrevet 28. juli 2009 Ofte skjønner ikke mannen at det er problemer i forholdet før kona nærmest har pakket kofferten og satt hardt mot hardt. At mange kvinner gang på gang forsøker å få til kommunikasjon med mannen om problemer i forholdet uten å vinne fram, er ikke uvanlig. Når det er kommet så langt at man ønsker hjelp fra en 3.part, tror jeg mange menn blir livredde. De aner ikke hva som forventes av dem, de er ofte ikke så flinke til å ordlegge seg som kvinner, og de er vant til at problemer kan løses på en praktisk måte. Å sitte å snakke med en komplett fremmed om de mest intime saker i et samliv, er vanskelig for mange menn. Og kan ofte oppleves som en falitterklæring.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #6 Skrevet 28. juli 2009 Når det er kommet så langt at man ønsker hjelp fra en 3.part, tror jeg mange menn blir livredde. De aner ikke hva som forventes av dem, de er ofte ikke så flinke til å ordlegge seg som kvinner, og de er vant til at problemer kan løses på en praktisk måte. Å sitte å snakke med en komplett fremmed om de mest intime saker i et samliv, er vanskelig for mange menn. Og kan ofte oppleves som en falitterklæring. Menn er som regel fullstendig underlegne kvinnene i slike situasjoner, da mennene sjelden evner eller tør å innse hvordan de gjennom lang tid har sviktet i parforholdet. I tillegg er de klønete når de skal snakke om følelser. Det er derfor ikke underlig at mange menn vegrer seg for å havne i en slik situasjon der de blir emosjonelt avkledd og latterliggjort med berettigelse. En kan undres hvorfor så mange kvinner velger å drasse på en mann.
Phaedra Skrevet 28. juli 2009 #7 Skrevet 28. juli 2009 I min vennekrets har det vært to par der kona ikke ville til parterapi, mens mannen gjentatte ganger foreslo dette. I begge tilfellene var kona overbevist om at en "ekspert" ikke ville klare å løse problemene deres noe bedre enn de selv kunne, i begge tilfellene sa mennene at parterapi var siste utvei, og i begge tilfellene sto damene på sitt og det endte med skilsmisse. Aner ikke om parterapi ville hjulpet dem, jeg ville bare påpeke at det var omvendt her og at kvinnene nektet til det siste å blande inn utenforstående.
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 28. juli 2009 #8 Skrevet 28. juli 2009 Fordi terapi er noe jævla kjerringopplegg, laget av kvinner for kvinner.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #9 Skrevet 28. juli 2009 Fordi terapi er noe jævla kjerringopplegg, laget av kvinner for kvinner. There u go.
Gjest brutal_mann Skrevet 28. juli 2009 #10 Skrevet 28. juli 2009 fordi disse mennene er så vandt med å bli rævkjørt og bevisst missforstått i alt og ett at de ikke klarer å se at andre oppfører seg annerledes en den kjerringa de er gift med.
Gjest kompisen Skrevet 29. juli 2009 #11 Skrevet 29. juli 2009 fordi disse mennene er så vandt med å bli rævkjørt og bevisst missforstått i alt og ett at de ikke klarer å se at andre oppfører seg annerledes en den kjerringa de er gift med. Forhold som du snakker om her havner sjelden eller aldri hos familieterapeuten. Men forhold hvor partene er så oppegående at de er i stand til å se at en tredjemann kan sette dem på riktig spor i samlivet, de vil ha stor glede av terapien. Et vennepar går i terapi nå og mannen sa til meg i går at han er sjeleglad for at kona foreslo at de skulle prøve terapi, før problemene ble for store. Og vanligvis er ikke problemet at en av partene rævkjører den andre (som det så pent heter?), men at hverdagen med barn og hus og jobb gjør at paret mister fokus på parforholdet og det er nok disse parene som har mest nytte av terapi også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå