Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kort og konkret spørsmål :)

Vi er jo ikke kommet så langt ennå, men dette har jeg faktisk lurt på lenge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min svigerinne lot ikke katten ha tilgang til der hvor babyen sov. Katten var uansett ikke interessert i babyen, og skydde hele ungen som pesten når barnet ble mer mobilt. :ler:

Hun lot katten snuse på babyen når de kom hjem, og ville tillatt at katten kom til dem for å bli kjent, men katten var ikke særlig interessert å være rundt barnet.

Skrevet

Katten vår var ikke det minste interessert i nevøene mine, men han la seg i krybben deres når de ikke var her, da. Han visste at vi uansett skiftet sengetøy før de kom dit igjen, og at vi dermed ikke kjeftet på ham så lange han holdt seg unna når de var her.

Skrevet

er jo ikke sikkert katten deres kommer til å være så veldig interessert i babyen og krybben da :)

jeg husker i hvert fall hvordan vi gjorde det med katten. mamma ville absolutt ikke ha katten i sofaen. prøvde først å bare løfte katten ned hver gang den hoppet opp i sofaen, men det funket ikke så godt.

men så prøvde vi en sånn prayflaske med vann i. (sånn som en spruter vann på plantene med) hver gang katten gikk opp i sofaen, så fikk den seg ett lite spray med vann. katten synes ikke dette var noe stas, og skjønte etter ett par dager at dette ikke var noe vits lenger, og begynte heller å bruke sin egen lille soveplass.

Skrevet

Den ene katten vår elsket (og elsker fortsatt) å ligge i sprinkelsenga når sønnen vår ikke ligger der. Det synes vi er greit.

Når gutten skal sove, lukker vi døra inn til ham så kattene ikke kommer seg inn dit.

Gjest Gjest
Skrevet
Den ene katten vår elsket (og elsker fortsatt) å ligge i sprinkelsenga når sønnen vår ikke ligger der. Det synes vi er greit.

Når gutten skal sove, lukker vi døra inn til ham så kattene ikke kommer seg inn dit.

Hei.

Jeg har enda ikke født, men er katteeier og vil aldri ta sjansen på at katta IKKE hopper opp i senga til babyen når den kommer.

Så har fått kjøpt kattenett, som selges på de fleste babyforretninger ettersom jeg har forstått.

Dette skal festes slik at katta ikke kommer til babyen i seng eller vogna ute.

Men jeg er litt skeptisk til hvordan dette skal fungere den første tiden på soverommet, da man må amme så ofte(mye pes med å ta av og på nettet da, vil jeg tro)

, så har prøvd å si at katta bare må holde seg borte fra soverommet, noe som ikke har blitt helt godt mottatt (fordi at eneste utkikksposten hennes befinner seg nettopp i vinduskarmen på dette soverommet).

Ikke bare bare.

Lykke til

Skrevet

Kattenett kjøpte vi også, men det brukte katten vår bare som hengekøye, og det er jo - som gjest påpeker - helt håpløst rent praktisk når man skal løfte ungen ut og inn av senga 50 ganger i løpet av natta ...

For oss var det mye enklere å bare holde døra lukket inn til soverommet til babyen når den sov.

Skrevet

Hvorfor er det et problem at katten kommer seg opp i senga da? O_o

Da lillebroren min var baby lå katten alltid sammen med ham, aldri noe snakk om at det kunne være noe galt i det... Ser jo veldig koselig og trygt ut for babyen.

Skrevet

Katter kan jo klore og bite, jeg ville ikke latt katten være alene med babyen, eller for nør babyen.

Og jeg ville heller ikke latt katten ligge i sprinkelsenga til babyen selv om ikke babyen var der. Da får jo katten "lov" til å bruke senga, og kan sikkert letter hoppe oppi en annen gang.

Katter har jo mye rart i pelsen/munnen sin, så jeg syns ikke det høres noe lurt ut å ha katt i babysengen uansett...

Skrevet
Katter har jo mye rart i pelsen/munnen sin, så jeg syns ikke det høres noe lurt ut å ha katt i babysengen uansett...

Nå er mine katter innekatter og drar ikke med seg masse rart utefra. Jeg ser det kan stille seg annerledes med katter som er ute og blir skitne. Slike katter ville ikke jeg heller latt ligge i sprinkelsenga.

Skrevet

Jeg tenker ikke på kloring eller biting. Han jeg har stoler jeg på 110%. Han tolerer å bli herset veldig mye med og blir det for ille, så går han bare. Han tar aldri igjen. Vi har en hund som desverre ikke alltid er helt hyggelig med han og vi har testet ut med andre barn som synes det er veldig morsomt å leke med han. Han er skikkelig filledukke, har klørne inne og tennene for seg selv.

Tenker mer på det at det kanskje ikke er helt heldig at en liten unge ligger og puster inn all pelsen hans. I blant liker han å ligge på hodeputa mi rundt hodet mitt. Jeg synes at det er kos, men det er vel neppe bra for en liten baby. Skekken er jo at han finner på å legge seg oppå hodet også og at ungen da blir kvalt. Ellers så røyter han mye i perioder og da er det ikke helt hygenisk tenker jeg. Greit å være litt ekstra forsiktig med så små barn.

Jeg er selv oppvokst med å bruke katter som hodepute jeg, men ikke fra jeg var baby.

Skrevet

Katter går jo rundt "nakne" og legger fra seg tarmbakterier av ymse slag der de setter seg.. Jeg ville aldri latt katten sove i babyens seng eller vogn. Det er da vel bare å lukke døra?

Skrevet

Jeg ville ikke latt katten ligge i sengen/vognen uansett. Er spedbarn som dør av at kattene legger seg oppå fjeset deres,å kveles rett og slett. Tror ikke dette skjer ofte,og det er ikke for å skremme. Men har lest om slike saker. Så jeg ville gitt klar beskjed til katten om at den ikke kan oppholde seg der. Men katter forblir katte,de er ikke de letteste dyrene å bestemme over :gjeiper:

Skrevet

Hovedgrunnen til at man ikke skal la katter oppholde seg i senga sammen med babyer er jo at babyer ikke nødvendigvis klarer å snu seg dersom katta legger seg inntil ansiktet og sperrer luftveiene.

Vi holdt alltid døra til soverommet vårt lukket når babyen sov der, altså på natta. På dagtid sov den lille stort sett ute. Da hadde vi nett over vogna. De første månedene brukte vi også en vugge i stua, men da oppholdt vi oss alltid i stua vi også.

Vi har forresten tatt i bruk en sånn spray med ei lukt som kattene skyr, for å holde katta unna ene sofaen (hun røyter). Funker som bare det. I verste fall kommer jeg til å prøve denne på for eksempel beina til vugga, sånn at katta blir vant til at vugga er forbudt område. Vi har også kjøpt egen katteseng, som vi sprayer med ei lukt katta liker. Hun elsker denne senga si. Jeg er kjempeoverrasket over hvor bra disse sprayene funker.

Skrevet

Synes det høres veldig rart ut om katter skulle kvele babyer. Har sett mange kattungekull i min barndom og ikke et eneste sted klarte kattemor å kvele ungene sine - og med bittesmå nyfødte kattunger burde da dette være atskillig lettere enn med et menneskebarn som tross alt er ganske stort i forhold til katten... Høres overhysterisk ut.

Skrevet
Synes det høres veldig rart ut om katter skulle kvele babyer. Har sett mange kattungekull i min barndom og ikke et eneste sted klarte kattemor å kvele ungene sine - og med bittesmå nyfødte kattunger burde da dette være atskillig lettere enn med et menneskebarn som tross alt er ganske stort i forhold til katten... Høres overhysterisk ut.

det skjedde dessverre her i byen hvor jeg bor. Katta la seg oppå ansiktet til ungen, og da mor kom var det for sent

Skrevet

Bittesmå nyfødte kattunger er faktisk likevel veldig mye mer mobile enn babyer. Dette har skjedd flere ganger, min stesøster ble som baby funnet helt blå og måtte ha sykehusbehandling etter at en nabokatt hadde lagt seg oppi vogna hennes.

Skrevet

Min familie hadde en hund som fikk valper, og hunden var temmelig dårlig orientert rundt morsrollen - hun satte seg på valpene sine, la seg rett oppå dem. Da de var nyfødte og litt kalde la jeg en ullgenser over dem for å varme dem, og da glemte mor at de eksisterte og la seg rett oppå genseren... Så alle utgaver av artene har nok ikke instinkter om å passe på de små i behold.

Skrevet

Nja, det kan faktisk skje. Hvis pus syns det er kaldt går den etter ansiktet til babyen, fordi det er der det er varmest.. Da kan det jo faktisk skje at babyen ikke får luft.

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Jeg tok katta på fersken i den nyoppredde senga til vårt da ufødte barn. Jeg hadde lenge gjort ham klar over at den senga ikke var til ham, så han visste godt at han ikke fikk lov til å ligge der.

Ett klapp i hendene rett over hodet hans mens han sov var nok, han har aldri lagt seg der igjen.

Jada, jeg er slem, men det hjalp, og det var fryktelig morsomt også :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...