Gjest TS Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Jeg og samboeren kjøpte leilighet sammen for snart to år siden. Han står oppført som eier av leiligheten, mens boliglånet står på begge to. Vi er ikke registrert som samboere, men planlegger å gifte oss om et par år. Jeg har i lang tid mast om å få ordnet med samboerkontrakt, men det har liksom ikke blitt noe av. Dette er noe jeg vil få orden på, men hver gang jeg tar det opp blir han sint, og vil ikke snakke om det. Han sier jeg ikke trenger å bekymre meg, for han kommer aldri til å gå fra meg. Det virker som om det er helt umulig å få han til å skifte mening, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har sikkert tatt det opp minst 10 ganger, det blir like mye styr hver gang. Om det blir noen gang blir slutt mellom oss, har jeg noen rettigheter uten kontrakt? Og hva hvis det skulle skje noe med ham? Han nekter å få ordnet med testamentene våre også. Setter stor pris på svar.
Gjest cxv Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Hvorfor er det kun han som står som eier av leiligheten? Uansett: Selv om han ikke vil skrive under på samboeravtale, så kan dere jo ordne med å overføre halve leiligheten til deg. Du får ta med et ferdig skjøte og få ham til å skrive under. Som samboere betaler dere heller ikke dokumentavgift.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #3 Skrevet 28. juli 2009 Du risikerer å stå med et saftig lån og ikke noe annet om det skjærer seg. Jeg hadde ikke godtatt den ordningen der, ta kontakt med banken og hør med dem.
Eve Luna Skrevet 28. juli 2009 #4 Skrevet 28. juli 2009 (endret) Er du sikker at det er bare han som er eier av leiligheten? Når jeg og min samboer kjøpte leilighet i OBOS så kunne bare en av oss stå som eier, men vi signerte en tilleggsdokument som sa at han var medeier i leiligheten. Det dokumentet fikk vi tilsendt fra OBOS. Vi har begge boliglånet med 50/50 ansvar. Hvis det er virkelig sånt at han eier leiligheten, med du deler på boliglånet med ham, så må du nok gjøre noe med det snarest. Det hadde jeg aldri godtatt. Endret 28. juli 2009 av May Helen
Eve Luna Skrevet 28. juli 2009 #5 Skrevet 28. juli 2009 En ting til. Du kan høre med en gratisadvokat, eller du kan sikkert finne det på nettet, en eksempel på internavtale som sier at du også skal eie halvparten av boligen. Da tror jeg det holder med at dere signerer den og ha en kopi hver av den.
kristian82 Skrevet 28. juli 2009 #7 Skrevet 28. juli 2009 Jeg og samboeren kjøpte leilighet sammen for snart to år siden. Han står oppført som eier av leiligheten, mens boliglånet står på begge to. Vi er ikke registrert som samboere, men planlegger å gifte oss om et par år. Jeg har i lang tid mast om å få ordnet med samboerkontrakt, men det har liksom ikke blitt noe av. Dette er noe jeg vil få orden på, men hver gang jeg tar det opp blir han sint, og vil ikke snakke om det. Han sier jeg ikke trenger å bekymre meg, for han kommer aldri til å gå fra meg. Det virker som om det er helt umulig å få han til å skifte mening, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har sikkert tatt det opp minst 10 ganger, det blir like mye styr hver gang. Om det blir noen gang blir slutt mellom oss, har jeg noen rettigheter uten kontrakt? Og hva hvis det skulle skje noe med ham? Han nekter å få ordnet med testamentene våre også. Setter stor pris på svar. Fatter ikke at du akksepterer det!
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #9 Skrevet 28. juli 2009 Hvorfor er det kun han som står som eier av leiligheten? Uansett: Selv om han ikke vil skrive under på samboeravtale, så kan dere jo ordne med å overføre halve leiligheten til deg. Du får ta med et ferdig skjøte og få ham til å skrive under. Som samboere betaler dere heller ikke dokumentavgift. Dette er feil. Det er kun ved opphør av samboerskap det er fritak for dokumentavgift, i tillegg er det krav om at de skal ha hatt felles folkeregistrert adresse i mer enn to år, eller felles barn. Det er kun ektefeller som fritt kan overføre eiendom til hverandre uten å betale dokumentavgift!
leirbål Skrevet 29. juli 2009 #10 Skrevet 29. juli 2009 Ts. Jeg hadde enten sluttet å betale min del av lånet så lenge han nekter å lage en kontrakt som sikrer deg i tilfelle brudd- dødsfall el. Som det er nå betaler du ned på hans leilighet. Skulle noe skje vil han ha den alene, eller familien hans vil arve den. Ikke finn deg i det. Slutt å betal til han har skrevet under. Og få den satt opp av en advokat el, så du er sikker på at den er juridisk bindende. Jeg vet det finnes en advokat student tjeneste som er gratis eller billig. Og en annen som tilbyr fri rettshjelp til kvinner. Kanskje noen andre her husker navnene? Men ikke betal så lenge han ikke signerer.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2009 #11 Skrevet 29. juli 2009 Bare det at han blir sint fordi du tar det opp, hadde vært grunn nok for meg til å sikre seg ekstra. Dette høres ut som en svært dårlig deal for deg - det mennesket finne ikke som kan garantere at man aldri vil gå fra hverandre, finne en ny, kaste ut noen - eller bli overkjørt av trikken i morgen. Du er nok ikke så veldig naiv siden du skjønner at dette er feil - men det stopper her. Han må skrive under, ellers må du faktiks revurdere hele forholdet ditt til mannen. Ellers er det ikke bare å ikke betale et lån, banken driter i hvordan forholdet deres er, de skal bare ha pengene sine. Hvis du ikke betaler, så kanskje han finner ut at han ikke skal betale og da hefter du like forbanna på felles gjeld - men du har dessverre ingen rettigheter til boligen deres.
cypress Skrevet 29. juli 2009 #12 Skrevet 29. juli 2009 Ts. Jeg hadde enten sluttet å betale min del av lånet så lenge han nekter å lage en kontrakt som sikrer deg i tilfelle brudd- dødsfall el. Som det er nå betaler du ned på hans leilighet. Skulle noe skje vil han ha den alene, eller familien hans vil arve den. Ikke finn deg i det. Slutt å betal til han har skrevet under. Og få den satt opp av en advokat el, så du er sikker på at den er juridisk bindende. Jeg vet det finnes en advokat student tjeneste som er gratis eller billig. Og en annen som tilbyr fri rettshjelp til kvinner. Kanskje noen andre her husker navnene?Men ikke betal så lenge han ikke signerer. JussBuss og JURK (Juridisk rådgivning for kvinner). Gjør som alle har sagt før her - ikke finn deg i dette. Jeg skjønner ikke at det går an å bli sint for at du tar det opp? At det sklir ut og at det kan ta lang tid før det kommer på plass har jeg selv erfart, men det var hele tiden intensjonen å skrive kontrakt... (Så giftet vi oss, og løste det sånn.. ) Men SINT??? :klø:
Konservativ Mann Skrevet 29. juli 2009 #13 Skrevet 29. juli 2009 Kanskje samboeren til TS tolker hennes gjentatte krav om samboerkontrakt som mistillitt. Det kan jo være at han tenker at vi skal jo gifte oss snart allikevel og da spiller det ingen rolle, og ettersom vi ikke skal gå fra hverandre så er det ikke noe vits å styre med det.
RedFox81 Skrevet 29. juli 2009 #14 Skrevet 29. juli 2009 Dere har jo tatt opp lånet sammen og kjøpte en leilighet sammen. Hvordan gikk det sånn at leiligheten står bare på samboeren din, mens lånet står på begge? Det høres ikke riktig ut.. Jeg spør som May Helen, er du sikker at det er bare han som er eier av leiligheten?
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2009 #15 Skrevet 29. juli 2009 Kanskje samboeren til TS tolker hennes gjentatte krav om samboerkontrakt som mistillitt. Det kan jo være at han tenker at vi skal jo gifte oss snart allikevel og da spiller det ingen rolle, og ettersom vi ikke skal gå fra hverandre så er det ikke noe vits å styre med det. Å ha tenkt å gifte seg om et par år, er ikke å gifte seg snart, ei heller slik at man ikke skal sikre seg - og hverandre - i mellomtiden. Mistillit? Alle som er gamle nok til å flytte sammen, er gamle nok til å forstå at en samboerkontrakt er helt vanlig og burde være selvfølgelig. Og det er når dagene er rosenrøde og romantiske man skal fikse sånt, for da er man venner. Høres for meg ut som de rosenrøde dagene i det forholdet til ts er over - sorry, er kanskje kynisk på mine gamle dager, men dette høres grunnleggende feil ut mellom dem. Og som en nevner over her - sommel er noe annet, da har man en intensjon og en enighet. Samboeren til ts er slu og usympatisk og vet nok dessverre UTMERKET godt hva som gjelder.
Gjest TS Skrevet 29. juli 2009 #16 Skrevet 29. juli 2009 Takk for alle svar! Jeg godtar jo ikke situasjonen slik som den er nå, men jeg kommer jo ingen vei.. Aner ikke hva jeg skal gjøre for å få han med på dette. Grunnen til at leiligheten bare står i hans navn tror jeg er fordi vi kjøpte den av et familiemedlem på hans side, slik at den liksom bare ble overført til han, jeg er ikke helt sikker.. Dette ble gjort uten at jeg var med på det. Skulle ønske jeg hadde gjort det klart at jeg ville ha kontrakt før vi kjøpte, men alt skjedde så fort, og jeg tok det som en selvfølge at det ikke skulle være noe problem å ordne det etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2009 #17 Skrevet 29. juli 2009 Hardt mot hardt - du kan ikke leve med en som unngår juridiske formalia - dette kommer du til ås vi rompa di, på, jenta mi. kontrakt på bordet eller du må finne deg noe annet hva gjelder både bolig og kjæreste.
cypress Skrevet 29. juli 2009 #18 Skrevet 29. juli 2009 Jeg syns du skal kontakte advokat (eller JussBuss/JURK som tidligere nevnt) alene dersom han ikke vil være med på det, få et utkast til en avtale, ta den med til han og forlang at han signerer. Dersom du betaler 50 % av utgiftene, skal du selvsagt også eie 50 % av boligen. Dere trenger ikke nødvendigvis tinglyse, hvis poenget bare er å ordne opp dere i mellom. Da er en avtale fullgodt. Tinglysning sikrer imidlertid også mot at hans kreditorer tar sikkerhet i din eiendom, så dersom du også mener dette er et poeng, så må dere tinglyse din eierandel.
Gjest TS Skrevet 29. juli 2009 #19 Skrevet 29. juli 2009 Akkurat nå så betaler vi ikke 50 % av utgiftene hver, dette fordi jeg studerer og han har full jobb. Han betaler lånet for begge nå, mens jeg dekker utgifter som mat, strøm o.l. Når jeg er ferdig å studere så fordeler vi det selvfølgelig likt. Likevel er jo jeg med på å gjøre det mulig for han å betale ned lånet nå, han hadde ikke greid det om han skulle betale alt alene.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2009 #20 Skrevet 29. juli 2009 Skikkelig dårlig deal du er inne på der, TS. Du må være klar over at du har absolutt NULL rettigheter som du fremstiller det her. Om det blir slutt står du på gata med en koffert og oppspist mat mens han sitter med leilighet og klar for en fremtid uten deg. Nå må jenter lære seg å ta vare på seg selv! Og vil han ikke skrive under så sier det så mye om han at jeg hadde revurdert mitt forhold til ham sånn på generell basis. Har han noe svar på hvorfor han ikke vil?' Har dere felles fremtidsplaner som barn eller bryllup? Skal dere bo der dere bor nå? Får du jobb når du er ferdig med å studere? Når er du ferdig? Du forstår at han kynisk utnytter deg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå