Gjest Gjest_Henriette_* Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Vi flyttet til et nytt nabolag for rundt ett år siden. Huset ligger rett ved en lekeplass og da er det klart det blir mye bråking, hyling, leking og alt det barn gjør. Barn er jo barn Vi plantet en ny thujahekk rundt eiendommen vår noe som kostet oss ca. 6000 kr. (stor eiendom). Mellom lekeplassen og thujahekken er det en steinmur og noen trær. I går hørte vi noen barn i hagen vår, noe som egentlig ikke bryr meg særlig siden vi ofte får fotball o.l. opp i hagen. Men da jeg kikket ut vinduet ser jeg at disse barna har revet ned ca 1/4 av hekken vår. Jeg ble forbanna, ropte på samboeren min og sprang ut. Jeg ser at barna springer til nabohuset to hus nedenfor. De springer inn, skrur av lyset og gjemmer seg. "Kom ut, jeg vet at det er dere" sa jeg irritert. Ungene kom ikke ut, men hørte moren sa "hva er det dere nå har gjort?". Hun kom ut, og jeg fortalte hva som hadde skjedd. Ungene lo i bakgrunnen, og moren sa ingenting. Jeg sa at de må få konsekvenser for slik, det er selvfølgelig greit om de leker o.s.v. men når de ødelegger noe er det selvfølgelig ikke greit. Moren gikk deretter inn igjen. Hvilken konsekvenser bør barn få i slike sammenheng? Jeg har ikke barn selv, og lurer derfor på slik. Da jeg var barn fikk vi husarrest eller at vi måtte hjelpe/betale/fikse det vi hadde ødelagt. Nå var jeg ikke av den rampete typen heldigvis, men var mange slike barn i mitt nabolag. Hvorfor ga moren ikke beskjed til sine barn? Hva gjør egentlig jeg i en slik situasjon?
Gjest nn Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Vi flyttet til et nytt nabolag for rundt ett år siden. Huset ligger rett ved en lekeplass og da er det klart det blir mye bråking, hyling, leking og alt det barn gjør. Barn er jo barn Vi plantet en ny thujahekk rundt eiendommen vår noe som kostet oss ca. 6000 kr. (stor eiendom). Mellom lekeplassen og thujahekken er det en steinmur og noen trær. I går hørte vi noen barn i hagen vår, noe som egentlig ikke bryr meg særlig siden vi ofte får fotball o.l. opp i hagen. Men da jeg kikket ut vinduet ser jeg at disse barna har revet ned ca 1/4 av hekken vår. Jeg ble forbanna, ropte på samboeren min og sprang ut. Jeg ser at barna springer til nabohuset to hus nedenfor. De springer inn, skrur av lyset og gjemmer seg. "Kom ut, jeg vet at det er dere" sa jeg irritert. Ungene kom ikke ut, men hørte moren sa "hva er det dere nå har gjort?". Hun kom ut, og jeg fortalte hva som hadde skjedd. Ungene lo i bakgrunnen, og moren sa ingenting. Jeg sa at de må få konsekvenser for slik, det er selvfølgelig greit om de leker o.s.v. men når de ødelegger noe er det selvfølgelig ikke greit. Moren gikk deretter inn igjen. Hvilken konsekvenser bør barn få i slike sammenheng? Jeg har ikke barn selv, og lurer derfor på slik. Da jeg var barn fikk vi husarrest eller at vi måtte hjelpe/betale/fikse det vi hadde ødelagt. Nå var jeg ikke av den rampete typen heldigvis, men var mange slike barn i mitt nabolag. Hvorfor ga moren ikke beskjed til sine barn? Hva gjør egentlig jeg i en slik situasjon? Pøbelstreker som kan virke uskyldig for noen, er irriterende og plagsomt for naboene. Foreldre er 2trygge" for sine barn, så lenge de er på lekeplassen, utrn å ta turen ut for å se hva gullet driver på med. Som nabo til samme område som du bor i, så vet eg hva dette betyr av ergrelser. Ungene sparker ballen i hage, springer inn for å hente ball,med resultat av nedtråkkede blomster. Når unger river opp en hekk,så er det ikke uhell lenger,men rett og slett herverk, Pust godt inn, tell over trær du må kjøpe.og spør foreldrene om de er villig til å betale for nye trær. Husk de skal fortsatt være dine naboer i lang tid, så ta det pent. At ungene sto og lo i bakgrunnen, så vitner det om at noen tar lett på slike ting i huset. Tre unger sparket ball på utsiden. det var ingen andre der da. Ballen traff ruten, md resultat av at det ble en sprekk. Njå så eg ikke hvem sin fot det var som traff ballen,men jeg gikk ut og snakket med de. de nektet alle tre for hvem som gjordedet. (ville vel ikke sladre) gikk til foreldrene,men ingen ville betale for hva noens barn hadde gjort. det var ikke deres varn iallefall, for ungen nektet. Så da var det å punge ut med 2000 i egenandel selv, så det var hyggelige naboer.
Konservativ Mann Skrevet 28. juli 2009 #3 Skrevet 28. juli 2009 Foreldre er erstatningsansvarlige for sine barn inntil et visst beløp. Du kan alltids avkreve dem erstatning for hekken. Det vil nok imidlertid raskt kunne gå på naboskapet løs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå