Sjokola Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Hei, Jeg er ikke norsk så jeg prøver å finne en vei gjennom alle regler angående hund og ferie her i norge. Jeg har blitt spurt om jeg kunne overta en hund, eieren har ingen mulighet å ha henne lenger. Hunden har fått alle vaksiner, untatt rabies. Jeg skulle gjerne ta hunden med hjemme, jeg har allerede en hund fra før (som er rabies-vaksinert)og jeg vet at de skal trives sammen. men nå skal jeg til danmark om 8 uker. Min egen hund kan jeg ta med, hun er vaksinert mot rabies. men den andre hunden er det ikke ennå. Jeg leste på nettet at det tar 2 vaksiner med 3-4 uker mellomrom og 4 månader ventetid til blodprøve. Så det tar mer en 4 månader før en hund kan reise. Jeg skjønner det hvis en hund kommer fra Spania, hellas eller noe lignende, men gjelder det også for en norsk frisk hund eller er det unntak? En lege-attest eller noe lignende? Synes at det er litt dumt hvis jeg må finne en pensjonat eller noe (hundepass hos venner eller familien er ikke aktuelt) hvis vi dra på ferie en ukerstid mens jeg tar med min egen hund. Noen som vet det? Takk!
Frey Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Du kan fritt ta med deg hunden til Danmark, men dersom den skal tilbake fra Danmark må rabiesvaksinen være i orden. Dvs som du sier to vaksiner med fire ukers mellomrom. Deretter en blodprøve tidligst 120 dager etter siste vaksine. Svaret på blodprøven tar normalt ca to uker. Resultatet av denne føres inn i hundens pass, og du kan reise inn til Norge med hunden igjen.
Sjokola Skrevet 28. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. juli 2009 Takk for svaret... nei da går det ikke å ta med hunden. Tenkte at det var kanskje mulig å beginne med vaksiner, med en lege attest at det gjelder en frisk norsk hund. Har hørt om noen i nederland som skulle reise til tyskland og fikk fra legen en sprøyte og en lege attest og det var nok, men norge er mye mer anstrengt (noe jeg kjønner). Da må de først prøve å finne en annen hus for hunden tenk jeg, ellers blir det mye flytting for hun i løpet av førstkommende uker og det er ikke så særlig bra for henne. (turen kan jeg ikke avbestille)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå