Gå til innhold

Vanning av blomster.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som er på ferie, og hun har bedt meg om å vanne blomstene. Hun sa til meg at jeg ikke trengte å vanne så veeldig ofte, ca en gang i uka. Og det har jeg gjort, men mange av de blomstene er nesten tørket ut nå. Hva gjør jeg? Jeg gruer meg skikkelig til hun kommer hjem for jeg vet ikke hva jeg skal si. De står inne på en veranda som er glasset inn, og der blir det jo til tider veldig varmt. Til nå har jeg vert der en gang i uka, og da har jeg vannet dem veldig godt.

Kan jeg redde noen av dem på noen måte? Kanskje vanskelig å svare på når man ikke vet hva slags blomster det er, men please noen.. :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett plantene i badekar og spyl med dusjen! La dem stå i vann til neste dag. Dette har berget en god del av mine planter etter tørke...

Lykke til.

NB! Gode vennskap lar seg ikke ødelegge av noen brune blader :-)

Gjest ragnhils ikke innlogget
Skrevet

Når andre vanner for meg i ferier o.l regner jeg med at ikke alle mine planter overlever. Jeg har ALDRI så mye som kommentert det overfor mine "vannevenner" når jeg har kommet hjem igjen heller:-) Sist døde bl.a en hortensia (de skal ha massssse vann!) og en plante til... Så jeg tror nok du kan ta dette helt med ro! Prøv likevel gjerne tipset om å spyle plantene i badekaret og dra tilbake neste dag - sånne tiltak gjør underverker! Lykke til!!

Skrevet

Støtter meg til "badekartipset" og vil legge til at det nok hadde vært lurt å unngå å sette plantene tilbake i verste solsteken. De skulle nok ikke ha stått nær glass/vindu mot sol........

Gjest Anonymous
Skrevet

Badekartipset er lurt. evt kan du bruke bøtter ellr oppvaskkummen. Poenget er å la plantene trekke vann til det slutter å boble, og deretter la dem renne av seg det overflødige. Det er i grunnen en god hovedregel for vanlig vanning også...

Få plantene unna den verste heten også. Få eller ingen planter overlever åpå en glassveranda i den varmen vi har hatt ei stund nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...