Gå til innhold

Venne kattunger til folk

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Maggi_*
Skrevet

naboen vår har matet en hukatt i et par mnd nå. Den har fått kattunger, og kattunger er vel en 7 uker gamle og går rundt ute. De er ville og har aldri blitt tatt på av mennesker før.

Vi skal få lånt slike katte-feller i morra og sette dem ut så vi får fanget dem. Vi skal ha dem i et rom hos oss som verken hunder eller katter får gå inn på. Der skal vi lage steder de kan gjemme seg osv. Men vi vil gjerne de skal bli trygge på mennesker før de omplasseres.

Derfor lurte jeg på den meste måten og sosialisere kattunger som aldri har vært borti mennesker før?

Tenkte på å bare sette meg der inne med laptopen og sitte der så de blir vant til meg. Ikke tvinge dem til noe, men få dem til å bli nyskjerrige og komme til meg. Er det helt feil framgangsmåte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en god idé å bare venne dem til at du er i nærheten, uten at du trenger deg på dem. Ingen brå bevegelser eller høye lyder, og sørg for at de har gode muligheter til å gjemme seg. Og ta med noe godt, små biter av fisk, våtfôr eller lignende, som du legger et lite stykke unna deg, og lar dem hente uten at du forsøker å komme nærmere mens de spiser. Da lærer de å assosiere mennesker med noe positivt. Så må man vel bare ta tiden til hjelp. :)

Men jeg synes du skal ta en telefon til Dyrebeskyttelsen eller lignende, det trenger ikke være din lokalavdeling, men kanskje helst en stor avdeling som sannsynligvis har erfaring med mer eller mindre ville katter. De kan nok komme med gode råd. :)

Gjest Cipheria
Skrevet

Eg har tatt imot veldig sky kattungar, og det tok laaaaaang tid før dei vart trygge. Den eine er faktisk ganske skvetten enda, og den er 2år gammal ... Trur kanskje det er litt fordi mora vart drepen (påkøyrd) ved 8- 9 veker, så kattungen var eigentleg ikkje leveringsklar. Kattungen vaks og opp i urolege omgivnadar. Den andre brukte vel 6mnd- 1 år før den var trygg på andre menneskjer (enn meg) og uvanlege lydar. Eg lot dei vere i mykje i fred, prøvde å gi dei godbitar når dei kom bort til meg. Så dei lyder namna sine, i alle fall. I dag ville eg nok føretrekkje å tatt imot ein katt frå dyrebeskyttelsen som var trygg på menneskjer frå før av.

Men det går kanskje betre når du har mora og alle søskena. Det er jo fortsatt 5 veker til dei er leveringsklare, så det er jo relativt god tid til å bli menneskevande. Mora er tam?

Skrevet

Ja, morra er tam :)

Vi har setti ut kattefelle i dag, og venter bare på "fangsten". Kan jo fort ta noen dager å få tak i alle, de er veldig redde av seg..

Skrevet

Vi fikk en katt som var vill og veldig redd for oss. Så sambo ringe dyrebeskyttelsen og fikk beskjed om å sette henne i ett stort hundebur med mat og do der. Og der bodde hun i ca tre uker. Sambo sov sammen med henne hver natt og vi lekte med henne i buret. Føltes litt kaldt og gjøre det mot henne, men det hjalp veldig.

Nå er hun nesten helt bra, men litt redd for besøk da, men mye bedre enn i begynnelsen hvor hun gjemte seg overalt. (Helst veldig små hjemmesteder hvor vi ikke kom til)

Skrevet

Vi har bare små hunder, og dermed ingen store hundebur. Rommet de er i er et lite gjesterom ( har tatt ut madrass og dyne osv ), det er veldig lite. Er like stort som en dobbeltseng, bare bittelitt lenger i lengden.

Har fanget to kattunger nå :) Pluss morra. Så nå er det bare èn igjen! :)

Skrevet

Vil bare ønske lykke til! Høres ut som en helt grei måte å gjøre det på. Jeg ville ha satset på morsmelkerstatning med forsiktig overgang til fast føde (fortrinnsvis våtfor) i starten, før de får tørrfor for kattunger. :)

Skrevet

Vi har gitt dem litt melk for katter i vannskålen, og våtfor. Det ble borte med en eneste gang. De har fått tørrfor for kattunger, og etter å ha hørt litt med naboer så klarer de å spise tørrfor.

Har fått vite at moren har gått ute siden vinter, så den har nok ingen eier. Hun er ung, kanskje et år. Og vi har ikke sett noe til den siste enda.

Er det noen som vet om dyrebeskyttelsen kommer til å ta dem, selv om vi har tatt dem i hus? De pleier jo å være sære på hva de tar inn, og er jo veldig fullt om sommeren

Skrevet
Har fått vite at moren har gått ute siden vinter, så den har nok ingen eier. Hun er ung, kanskje et år. Og vi har ikke sett noe til den siste enda.

Er det noen som vet om dyrebeskyttelsen kommer til å ta dem, selv om vi har tatt dem i hus? De pleier jo å være sære på hva de tar inn, og er jo veldig fullt om sommeren

Her jeg bor prioriteres kattunger og drektige katter hos Dyrebeskyttelsen, så jeg tror de ville tatt dem inn. Men de ville nok forsøkt å overtale deg til å være fosterhjem for dem, siden de får inn så mange katter om sommeren. Men kanskje du kan få tips og råd, og at Dyrebeskyttelsen kan betale utstyr, mat, kastrering og lignende. Det er uansett verdt å snakke med dem. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...