Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Jeg har fått et brev fra Actor, at jeg ikke har betalt purringen min til avtalt tid, og nå har Namsmannen i kommunen fått kopi av det jeg skylder (6000 kr). Hva skjer når han er satt på saken, er det alvorlig?
Gjest DECLEOR Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Ja det er alvorlig, noe det har vært en stund... http://www.paragrafen.no/?id=13
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #3 Skrevet 27. juli 2009 Jeg har fått et brev fra Actor, at jeg ikke har betalt purringen min til avtalt tid, og nå har Namsmannen i kommunen fått kopi av det jeg skylder (6000 kr). Hva skjer når han er satt på saken, er det alvorlig? Når namsmannen er satt på saken vil han først vurdere om du har noen eiendeler av verdi og sjekke inntekten din, dersom det er rom for trekk/sperring av konto vil han gjøre det slik at kreditor får dekket sine krav. Dersom du betaler gjelden din til kreditor før namsmannen avholder saken vil det være det gunstigste for deg, da mange kreditorer da lar deg slippe unna med å betale det orginale beløpet og du slipper dermed å betale gebyrene til namsmannen (1591 + 860)
Gjest ts Skrevet 27. juli 2009 #4 Skrevet 27. juli 2009 Huff, jeg får helt vondt i magen av dette. Har betalt nesten hele beløpet i dag. får betalt resten om noen dager. Håper bare det er før namsmannen kontakter meg. Er det politiet jeg får brev fra?
Yummy_Mummy Skrevet 29. juli 2009 #5 Skrevet 29. juli 2009 Med mindre namsmannen også er lensmannen, får du ikke brevet fra politiet. Større kommuner har egen namsmann, det kan du sjekke i telefonkatalogen. Det vil lønne seg å få betalt slikt så fort som mulig. Vi tro at utlegg sitter lenger på historikken enn en purring... 6000 er et såpass lite beløp at det vil være dumt å ikke kunne få huslån senere pga det.
Gjest ts Skrevet 30. juli 2009 #6 Skrevet 30. juli 2009 Fikk betalt resten av beløpet i går. Har enda ikke fått brev fra namsmannen (som har adresse på politistasjon hvor jeg kjenner flere som jobber ) Håper alt er i orden nå.
Yummy_Mummy Skrevet 31. juli 2009 #7 Skrevet 31. juli 2009 Du kan for sikkerhetsskyld ta en telefon til kreditor og gi beskjed om at du har betalt slik at de kan trekke saken tilbake før namsmannen gjør noe. Husk at politiet har taushetsplikt, så dersom noen skulle kommentere noe til deg, så har de brutt denne!
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2009 #8 Skrevet 31. juli 2009 Alle namsmenn er en del av politiet. Dersom det allerede er sendt utleggsbegjæring slipper du neppe unna rettsgebyret (kr 1.591,-) og salæret for skriving av begjæring ( kr 860,- eller 1.075,- avhengig av om kreditor er momspliktig eller ikke) Men Actor kan ikke sende inn begjæringen før 14 dager etter at du har fått varselet om at saken vil bli sendt til namsmannen dersom du ikke betaler kravet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå