Morea Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Jeg kan endel fransk, men ønsker å øke ordforrådet og få flyten i språket. Jeg kan lese det meste ved hjelp av ordbok hist og her, men ønsker noen bøker som er morsomme eller spennende (veldig glad i krim f.eks) som er "lette å lese". Skal på ferie, og stranda er ikke stedet å lese Madame Bovary for å si det slik. Er det noen fransktalende eller noen som leser mye franske bøker som har noen tips??? Gjerne bøker som er franske i utgangspunktet. Har lest endel Amelie Nothomb og de funker veldig greit språkmessig, for eksempel.
ToveM Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Hva med krimserien til Fred Vargas? Vet jo ikke hvor vanskelige de er, eller hvor god du er i fransk. Har lest bøkene på norsk, og de er i alle fall gode. De enste franske bøkene jeg har lest er barnebøker...dessuten har jeg hvistnok en Morgen Kane bok på fransk en plass...Dessuten har jeg lest "Le petit prince" det er vel og en barnebok
Sheherasade Skrevet 2. august 2009 #3 Skrevet 2. august 2009 "La petite fille de monsieur Linh" av Philippe Claudel er en søt og rørende liten bok! Ellers leste vi flere bøker av Marcel Pagnol på videregående. Og "Le Comte De Monte-Cristo" av Alexandre Dumas (og Les Miserables av Victor Hugo)... ja, den er lang og kanskje litt tung, men den er nydelig!
Miel Skrevet 3. august 2009 #4 Skrevet 3. august 2009 Finn franske oversettelser av favorittbøkene dine? Det gjorde jeg da jeg fremdeles kunne en del spansk, leste blant annet alle Harry Potter-bøkene på spansk. Når ordforrådet ikke er all verden hjelper det å lese noe som er litt kjent.
Michi Skrevet 7. august 2009 #5 Skrevet 7. august 2009 (endret) Du burde også skaffe deg noen franske tegneserier. Det finnes mange kjempegode tegna serier og grafiske noveller retta mot voksne (som ikke bare handler om superhelter). Jeg anbefaler reisedagbøkene til Guy Delisle og serien Aya de Yopougon. Marjane Satrapi er også utrolig fin på fransk Endret 7. august 2009 av Michi
Morea Skrevet 13. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 13. august 2009 Tusen takk Michi! Har bodd i Belgia hvor de er gale etter "tegneserier" for voksne. Men blir alltid forvirret når jeg står der på FNAC og skal finne ut hva som er bra. Det er jo en million ting! Og jeg er veeldig visuell av meg, så hvis jeg ikke liker stilen så er det kjørt. Kanskje jeg skal spørre han derre sure nerdete mannen som jobber der neste gang!
Gjest SjangleÅsnøvle Skrevet 13. august 2009 #7 Skrevet 13. august 2009 Slutt og glorofiser andre språk enn de germanske. De som snakker germanske språk skal ikke kaste bort tiden med å snakke tullespråk som skoleverket har pålagt oss. Vekk med dritten
Sheherasade Skrevet 13. august 2009 #8 Skrevet 13. august 2009 Slutt og glorofiser andre språk enn de germanske. De som snakker germanske språk skal ikke kaste bort tiden med å snakke tullespråk som skoleverket har pålagt oss. Vekk med dritten Morsom, du. Hvis jeg kunne velge mellom en mann som leste et dikt på tysk, og en som leste dikt på italiensk, så er jeg ikke i tvil om hvem jeg hadde valgt ut i fra hva som høres mest romlemantisk ut, selv uten å skjønne et kvekk av hva de sier. Hvis du skjønner tegninga... :rødme:
Gjest SjangleÅsnøvle Skrevet 13. august 2009 #9 Skrevet 13. august 2009 Morsom, du. Hvis jeg kunne velge mellom en mann som leste et dikt på tysk, og en som leste dikt på italiensk, så er jeg ikke i tvil om hvem jeg hadde valgt ut i fra hva som høres mest romlemantisk ut, selv uten å skjønne et kvekk av hva de sier. Hvis du skjønner tegninga... :rødme: Spiller ingen rolle hva som er vakrest. Romanske språk er laverestående
Sheherasade Skrevet 14. august 2009 #10 Skrevet 14. august 2009 Spiller ingen rolle hva som er vakrest. Romanske språk er laverestående "Mann med manerer", er det ikke det det står???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå