Cristycreme Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Jeg skal snart flytte sammen med kjæresten min, i et nytt hus. Vi har ikke huslån fra før, og starter på ganske lik linje økonomisk. Jeg er sånn i stuss på hvordan man deler økonomien. Jeg tenker at et alternativ vil være å ha en felles konto som man betaler inn et likt beløp i måneden på, med faste trekk på huslån/telefon/kommunale avg./strøm/etc. Vil også ha et kort til denne kontoen vi kan bruke på å betale mat når vi handler. Er dette en grei måte å gjør det på? Noen som har erfaring med dette, eller synes en annen måte er bedre??
Cristycreme Skrevet 27. juli 2009 Forfatter #2 Skrevet 27. juli 2009 Hvordan er det forresten i banken, når det gjelder delt konto/kort når man ikke er gift? Er det noen restriksjoner?
LaFemme Skrevet 27. juli 2009 #3 Skrevet 27. juli 2009 Vi har en felles matkonto som begge har kort til. Inn dit setter vi et likt beløp hver uke annenhver gang. Strøm/komm. utgifter/tv/internett osv. deler vi likt men jeg setter inn min halvdel på hans konto siden de tingene står i hans navn, ettersom vi bor i hans leilighet (jeg betaler ikke husleie eller noe på lånet hans).
LaFemme Skrevet 27. juli 2009 #4 Skrevet 27. juli 2009 Hvordan er det forresten i banken, når det gjelder delt konto/kort når man ikke er gift? Er det noen restriksjoner? Felleskontoen vår står i mitt navn og vises på min nettbank men han har eget kort til den.
Gjest tyttebær Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 Det er vel litt opp til hver og en! Vi er ikke så opptatt av "mine og dine" penger! Handler jeg, betaler jeg, handler han betaler han, skal vi kjøpe ny sofa drar en av oss kortet uten noe mer diskusjon. Bestiller jeg en ferie ordner jeg det økonomiske, om jeg handler mat hver gang en hel måned bryr jeg meg ikke. Grunnen til at vi ikke bryr oss om "mine/dine" penger er fordi vi faktisk har planlagt å dele livet med hverandre, og da er det vel ikke så farlig om en betaler noe og den andre noe! Pengene står på hver vår brukskonto, så om en går tom for penger en måned overfører den andre til den som er tom! Enkelt og greit! Dersom vi får et evt samlivsbrudd får vi prøve å dele tingene likt! Samlivsbrudd er uansett ikke økonomisk! Ingen av oss er noen særlig shoppingfreak, så blir ikke til at den ene bruker flere tusen på nye klær. Vi kjøper nye om vi trenger! Folk syns som oftest vi gjør det på en rar måte, men vi tenker at skal vi først dele livet med hverandre, så er det vel ett fett hvem som betaler! Dere må finne ut av deres løsning!
Gjest Gjest_Ina_* Skrevet 27. juli 2009 #6 Skrevet 27. juli 2009 Betaler med hvert vårt kort, beholder kvitteringer og tar "oppgjør" en gang i måneden. Gjelder alt. Synes jeg er enkelt iallfall. Surr med flere kontoer. Liker å ha kun èn:)
Snipa Skrevet 27. juli 2009 #7 Skrevet 27. juli 2009 Grunnen til at vi ikke bryr oss om "mine/dine" penger er fordi vi faktisk har planlagt å dele livet med hverandre, og da er det vel ikke så farlig om en betaler noe og den andre noe! Yeah right Synes forslaget til trådstarter om to kort på én konto høres bra ut. Det er vel litt ulike løsninger i ulike banker. Skandiabanken godtar f.eks. bare at én person står som kontoeier, men når man er samboer (felles adresse i folkeregisteret) så får den andre kort med sitt navn på.
♥Mirella♥ Skrevet 27. juli 2009 #8 Skrevet 27. juli 2009 Vi har mine, dine og våre penger, og det fungerer veldig greit! 85% av lønna går inn på en felleskonto som begge har kort til og begge har tilgang på i nettbanken. Denne brukes til utgifter som mat, lån, strøm, bil, forsikring, ferie, nye møbler osv. Resten av lønna (15%) er til privat bruk, f.eks klær, sminke, bøker osv På denne måten slipper jeg å spørre, eller ha dårlig samvittighet, om jeg ønsker å kjøpe meg masse nye klær. Vi synes også det er mest rettferdig å regne med prosenter og ikke en fast sum. Da blir det slik at den som tjener mest, bidrar mest til fellesskapet, men har også mest til privat bruk.
Rosalie Skrevet 27. juli 2009 #9 Skrevet 27. juli 2009 Betaler med hvert vårt kort, beholder kvitteringer og tar "oppgjør" en gang i måneden. Gjelder alt. Synes jeg er enkelt iallfall. Surr med flere kontoer. Liker å ha kun èn:) Slik har vi det, også. Funker veldig fint for oss.
Gjest tyttebær Skrevet 27. juli 2009 #10 Skrevet 27. juli 2009 Yeah right Det blir vel opp til oss hva vi synes... Og så gjør dere det dere vil!
Cæmis Skrevet 27. juli 2009 #11 Skrevet 27. juli 2009 Vi har ikke felles konto. Vi tar det bare litt på fealingen og bytter på med å betale for variable kostnader. når det gjelder de store utgiftene, dvs regninger som vi får i posten tar han alle disse, og jeg legger av likt beløp til sparing. Det vi har igjen på konto er hovedsakelig vårt til eget fritt bruk, men vi passer på at dette skal dekke div inkl mat. Vi synes det er best slik!
Nigo-san Skrevet 27. juli 2009 #12 Skrevet 27. juli 2009 (endret) Grunnen til at vi ikke bryr oss om "mine/dine" penger er fordi vi faktisk har planlagt å dele livet med hverandre, og da er det vel ikke så farlig om en betaler noe og den andre noe! Yeah right Det blir vel opp til oss hva vi synes... Og så gjør dere det dere vil! Enig, det er opp til hvert par å finne den løsningen som passer best. Samtidig er en "jeg betaler når jeg handler, du betaler når du handler"-løsning avhengig av at begge tjener nokså likt, handler nokså likt, shopper nokså likt og betaler ned lån nokså likt. Ellers blir det lett tullball. En løsning som består fullt og helt på et gentleman's agreement kan ende opp med å bli nasty ganske fort, av mange forskjellige grunner. Uansett hva slags avtale man går for, bør man ha noen kjøreregler- det er i hvert fall min mening. At man tar fellesskapet på feelingen er forsåvidt greit nok, men akkurat dette er hakket for naivt selv for meg: Dersom vi får et evt samlivsbrudd får vi prøve å dele tingene likt! ... øh, det er nettopp det de fleste ikke klarer Og nettopp derfor lønner det seg å være veldig klar på hva man gjør helt fra starten av. Men hvordan man gjør det får være helt opp til hvert enkelt par. Selv synes jeg at en felleskontoløsning er det eneste logiske, men jeg hadde nok ikke tenkt det i alle situasjoner. Men du får aldri, aldri meg til å betale maten mens han betaler alle avdragene uten en skriftlig avtale! Akkurat det er det viktig å ha på plass, jeg vil da for pokker ikke sitte husløs mens han drar til St.Tropez med sin unge elskerinne om ti år (ikke at jeg tror det kommer til å skje... men man vet aldri!!) Endret 27. juli 2009 av Nigo-san
tingeling Skrevet 27. juli 2009 #13 Skrevet 27. juli 2009 Jeg har veldig god erfaring med en felles konto for mat. Vi bruker den kun til mat og tar regninger etterhvert. Vi er på ingen måte nøye med mine/dine penger, men felleskontoen gjør at vi aldri krangler om penger heller. Det er også en måte å sette av penger slik at vi ikke må spise havregrøt på slutten av måneden. Selv setter jeg også av en fast sum hver mnd til regninger, så slipper jeg å være blakk de månedene alle regninger kommer på en gang.
Gjest tyttebær Skrevet 27. juli 2009 #14 Skrevet 27. juli 2009 Alle har forskjellige løsninger på det problemet! Men vi syns vår fungerer. Nå har heller ikke vi noe lån og nedbetale da småbruk, traktorer, 2 biler, båt og resten er nedbetalt, så vi har det ikke akkurat så stramt økonomisk!
Gjest jill Skrevet 27. juli 2009 #15 Skrevet 27. juli 2009 Vi har mine, dine og våre penger, og det fungerer veldig greit! 85% av lønna går inn på en felleskonto som begge har kort til og begge har tilgang på i nettbanken. Denne brukes til utgifter som mat, lån, strøm, bil, forsikring, ferie, nye møbler osv. Resten av lønna (15%) er til privat bruk, f.eks klær, sminke, bøker osv På denne måten slipper jeg å spørre, eller ha dårlig samvittighet, om jeg ønsker å kjøpe meg masse nye klær. Vi synes også det er mest rettferdig å regne med prosenter og ikke en fast sum. Da blir det slik at den som tjener mest, bidrar mest til fellesskapet, men har også mest til privat bruk. En slik (lignende) løsning kommer vi til å bruke også. Først og fremst "våre" penger, men greit å ha litt til privaten også
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #16 Skrevet 27. juli 2009 Det er vel litt opp til hver og en! Vi er ikke så opptatt av "mine og dine" penger! Handler jeg, betaler jeg, handler han betaler han, skal vi kjøpe ny sofa drar en av oss kortet uten noe mer diskusjon. Bestiller jeg en ferie ordner jeg det økonomiske, om jeg handler mat hver gang en hel måned bryr jeg meg ikke. Grunnen til at vi ikke bryr oss om "mine/dine" penger er fordi vi faktisk har planlagt å dele livet med hverandre, og da er det vel ikke så farlig om en betaler noe og den andre noe! Pengene står på hver vår brukskonto, så om en går tom for penger en måned overfører den andre til den som er tom! Enkelt og greit! Dersom vi får et evt samlivsbrudd får vi prøve å dele tingene likt! Samlivsbrudd er uansett ikke økonomisk! Ingen av oss er noen særlig shoppingfreak, så blir ikke til at den ene bruker flere tusen på nye klær. Vi kjøper nye om vi trenger! Folk syns som oftest vi gjør det på en rar måte, men vi tenker at skal vi først dele livet med hverandre, så er det vel ett fett hvem som betaler! Dere må finne ut av deres løsning!
Gjest Gjest_Susanne_* Skrevet 27. juli 2009 #17 Skrevet 27. juli 2009 Det er vel litt opp til hver og en! Vi er ikke så opptatt av "mine og dine" penger! Handler jeg, betaler jeg, handler han betaler han, skal vi kjøpe ny sofa drar en av oss kortet uten noe mer diskusjon. Bestiller jeg en ferie ordner jeg det økonomiske, om jeg handler mat hver gang en hel måned bryr jeg meg ikke. Grunnen til at vi ikke bryr oss om "mine/dine" penger er fordi vi faktisk har planlagt å dele livet med hverandre, og da er det vel ikke så farlig om en betaler noe og den andre noe! Pengene står på hver vår brukskonto, så om en går tom for penger en måned overfører den andre til den som er tom! Enkelt og greit! Dersom vi får et evt samlivsbrudd får vi prøve å dele tingene likt! Samlivsbrudd er uansett ikke økonomisk! Ingen av oss er noen særlig shoppingfreak, så blir ikke til at den ene bruker flere tusen på nye klær. Vi kjøper nye om vi trenger! Folk syns som oftest vi gjør det på en rar måte, men vi tenker at skal vi først dele livet med hverandre, så er det vel ett fett hvem som betaler! Dere må finne ut av deres løsning! Vi gjør det akkurat sånn som dere. Her er det ingen mine og dine penger, men våre penger. Som dere så planlegger vi å dele resten av livet med hverandre, så da ser vi ingen grunn til å skille på pengene. Et eventuelt samlivsbrudd er jo aldri planlagt, så det får man ta hvis det kommer. I perioder har han brukt mer penger enn meg, på tekniske duppeditter og ting som er unødvendige for min del. Men jevnt over bruker jeg mer penger på klær, sko, toalettartikler, frisør osv (er ikke shoppinggal, men bruker en god del mer enn han). Han prioriterer mer penger på tv/data/bil, mens jeg prioriterer mer på interiør osv. Tilsammen nyter vi begge godt av den andres prioriteringer. Jeg har alltid tilgang på de siste oppdateringer på datafronten og slikt, mens han vet at jeg sørger for at hjemmet vårt er koselig og presentabelt. Vi har to bankkort (min konto og hans kont), men disse bruker vi om hverandre ettersom hvor det er penger tilgjengelig. For oss funker dette flott. Men hver enkelt må jo finne ut hva som passer for dem.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #18 Skrevet 27. juli 2009 Jeg skal snart flytte sammen med kjæresten min, i et nytt hus. Vi har ikke huslån fra før, og starter på ganske lik linje økonomisk. Jeg er sånn i stuss på hvordan man deler økonomien. Jeg tenker at et alternativ vil være å ha en felles konto som man betaler inn et likt beløp i måneden på, med faste trekk på huslån/telefon/kommunale avg./strøm/etc. Vil også ha et kort til denne kontoen vi kan bruke på å betale mat når vi handler. Er dette en grei måte å gjør det på? Noen som har erfaring med dette, eller synes en annen måte er bedre?? Vi har en felleskonto hvor vi setter inn hver mnd til faste utgifter.strøm tlf,forsikring,kommunale utg. osv.....lisens.... vi setter inn litt mer enn som går ut. i tilfelle uforutsette utgifter. på den kontoen setter vi inn hver 3500 . Det dekker alt igjennom året. Så har vi en lommebok i kjøkkenskuffen hvor vi legger matpenger begge to. Slik slipper vi å bruke kort,ta ut penger. Siden vi har en fast sum hver mnd i lommeboken, så slipper vi impulskjøp osv. handlingen planlegges hver uke. Skriver liste. Listen heger på tavlen, og ser igjennom hele ken om vi mangler noe og noterer på listen. sparer mye ved dette
Cristycreme Skrevet 28. juli 2009 Forfatter #19 Skrevet 28. juli 2009 Vi har mine, dine og våre penger, og det fungerer veldig greit! 85% av lønna går inn på en felleskonto som begge har kort til og begge har tilgang på i nettbanken. Denne brukes til utgifter som mat, lån, strøm, bil, forsikring, ferie, nye møbler osv. Resten av lønna (15%) er til privat bruk, f.eks klær, sminke, bøker osv På denne måten slipper jeg å spørre, eller ha dårlig samvittighet, om jeg ønsker å kjøpe meg masse nye klær. Vi synes også det er mest rettferdig å regne med prosenter og ikke en fast sum. Da blir det slik at den som tjener mest, bidrar mest til fellesskapet, men har også mest til privat bruk. Det er slik jeg tror vi kommer til å gjøre det også! Jeg tenkte derimot å sette inn et fast/likt beløp hver, men det er jo mer rettferdig med en viss % ja! Takk for godt råd
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2009 #20 Skrevet 28. juli 2009 vi har skrevet kontrakt på at vi deler 50% av huset hver. han betaler avdragene på huset, og jeg betaler mat og billånet, og forsikringer pluss klær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå