Gjest bhg Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Siden jeg flyttet inn i en ny leilighet har det kun vært problemer. Det her er mildt sagt utleier fra helvete. Vi hadde 2 mnd oppsigelsestid på leiligheten, men etter å ha bodd her i 2 mnd bestemte vi oss for at vi vil ut herfra så fort som mulig. Vi fikk "kranglet" oss til å flytte ut etter 1, 5 mnd (vi sa ifra i midten av juli og flytter ut i slutten av august). Han har en forskudsleie fra oss, dvs at vi ikke betaler noe i august. Nå er det oppstått enda mer tull og vi orker ikke bo her. Jeg kan nevne noe: Vi var uten do i en mnd, fordi han aldri kom å fikset det. Nå er det vannlekasje fra dusjen så det lukter helt jævlig da vannet samler seg under dusjen og det ikke går vekk Sterk mugglukt på badet og gangen (luktet ikke da vi flyttet inn siden han hadde luftet) Vi lager avtaler med han, han dukker ikke opp, vi hører ingen ting fra han før et par dager etterpå. Tidligere leietaker kom å anbefalte oss å komme ut herfra så fort som mulig fordi: til vintern fins det ikke varmtvann her - alt fryser fra seint på høsten og ut hele vinter. Når han bodde her hadde røra i kjellern sprekt og 15-20 cm KLOAKKvann ble værende der nede i nestne en uke før det ble gjort noe med, altså det luktet helt jævlig her. Vi var uten kabeltv i to uker (er inkl i husleia) fordi han hadde glemt å betale regning. Lista er lang. Men en ting jeg lurer på! Røret til både vasken, vaskemaskin og dusjen et koblet sammen og går ut i et hull av veggen og rett ned i jorda. Altså det går ikke til noe kloakksystem eller noe slikt. Det røret ligger har jorda synket.. Det kan da ikke være lov?! Nå har vi oppdaga at leiligheten har blitt invadert av maur som spiser seg inn i veggen utenfra.. Han har ikke fikset dusjen ENDA så det stinker høgg der inne.. Og da lurer jeg på om det er noe vi kan gjøre for å få tilbake en del av husleia.. Er det noe jeg kan bruke mot han? F. eks de røra som bare går ut av huset? Jeg vil ut, og jeg vil ha pengene mine. Vi har fått oss ny leilighet, og jeg er drittlei av å bo i den drittleiligheten her.... Vi har skaffet oss ny leilighet og kan flytte inn dit når som helst! Hjelp, anyone?!
Gjest bhg Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 og en ting til.. vi fikk aldri høre noe om disse problemene på forhånd..de har snikt seg på litt etter litt!
Gjest Supermimz Skrevet 27. juli 2009 #3 Skrevet 27. juli 2009 og en ting til.. vi fikk aldri høre noe om disse problemene på forhånd..de har snikt seg på litt etter litt! Virkelig leit å høre hva man kan gjennomgå som leieboer for tiden. Pris dere heldige på at han 'bare' krever to måneder utflyttningstid og at dere kommer til å være utflytta så snart. Denne utleieren hørest veldig tvilsom ut, så jeg ville vært veldig obs på evt forsøk fra utleier på å få kloa i depositum ettersom dere flytter ut tidligere enn avtalt.. Har dere kontrakt på leiligheten?
Gjest bhg Skrevet 27. juli 2009 #4 Skrevet 27. juli 2009 Virkelig leit å høre hva man kan gjennomgå som leieboer for tiden. Pris dere heldige på at han 'bare' krever to måneder utflyttningstid og at dere kommer til å være utflytta så snart. Denne utleieren hørest veldig tvilsom ut, så jeg ville vært veldig obs på evt forsøk fra utleier på å få kloa i depositum ettersom dere flytter ut tidligere enn avtalt.. Har dere kontrakt på leiligheten? Vi har ikke betalt depositum, kun en mnd forskuddsleie (som nå blir for august), men vi vil ut NÅ, pga manglene i leiligheten, og da vet jeg ikke hvordan jeg skal på tak i den forskuddsleia.. For flytter vi over i den andre leiligheten nå må vi betale enda en husleie.. Så da syns jeg det er dumt at han skal beholde penger for en mnd vi ikke skal bo her..
Gjest bhg Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 Og ja, vi har kontrakt. Det var to mnd oppsigelse på den, men vi fikk slått av en mnd siden vi er misfornøyde.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 27. juli 2009 #6 Skrevet 27. juli 2009 Tingene du nevner som ikke er i orden, er jo selvsagt ting som skal være det. Høres jo ikke ut som det er mye som fungerer der!! Blir sint på dine vegne. Tror du uansett ville kommet på plussiden økomomisk om du hadde betalt for en advokattime. Unasett om advokatutgiftene skulle gå opp i opp med husleien du betaler hans, vil det vel føles mer rettferdig for deg.
Rosalie Skrevet 27. juli 2009 #7 Skrevet 27. juli 2009 Aner ikke om manglene er så store at det er hevingsgrunn, men ring JussBuss eller lignende og hør med de.
Gjest Jonatan Skrevet 5. september 2009 #8 Skrevet 5. september 2009 Heisann. Trist å lese historien din. Har for øyeblikket en sak gående med en helt urimelig huseier som ikke var varslet at vi har manglet husleie fra 15 mnd tilbake i tid. Så jeg snublet over saken din, etter å ha surfet litt på nettet for å se om jeg kom over liknende saker. Først og fremst. www.gratisadvokat.no De kan gi deg svar på hva slags rettigheter du har iforhold til brudd han har gjort på utleieloven. Sånn som jeg ser det her, så burde du egentlig kunne ta kontakt med kommunen, og få dem til å ta en titt på omstendighetene, eller ta hele saken til namnsmann og du burde kunne få utbetalt hele beløpet ditt for boperioden. Lykke til videre, håper alt går din vei! mvh. Jonatan
Avalon Skrevet 5. september 2009 #9 Skrevet 5. september 2009 Den leiligheten der er neppe godkjennt for utleie... kontakt kommunen, da får han nok ikke lov å leie ut mer vil jeg tro. Eller, han kan, men... Ellers synes jeg du har fått gode tips, da jeg hadde en urimelig utleier kunne ikke leieboerforeningen hjelpe med noe, så jeg måtte ta hånd om det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå