Gå til innhold

1 åring - leggetid og morgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har slitt i lang tid med enpå 1 år og 2 uker som våkenr så frytøig tidlig 0430. Vi endret to dagslurer til en men han våkner fremdeles like tidlig. Vi legger han kl 19. Så da sover han ca 9 timer om natten og to om dagen noe som er litt ite...

Når legger dere deres 1 åringer og når våkner de?

Vurderer seriøst å begynne å legge han senere...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her legges vår 15 mnd gamle datter seg mellom halv7-7 og sover til kl.0600.

Hun har en lur på dagen som er på ca. 1 t og 30 min-2 timer. Funker kjempefint hos oss.

Vi hadde også en periode hvor hun ville stå opp mellom 4 og 5, men det gikk over.

Her funker det hvertfall ikke å legge henne senere for å få henne til å sove lengre om morgenen. Hun er liksom innstillt på 06.00 ;)

Men klart det skader jo ikke å prøve, unger er forskjellige.

Lykke til!

Skrevet

Her legges ungen på 15 mnd kl 19, og våkner som regel rundt 6, noen ganger nærmere 7. Sover som regel en lur på dagtid på ca 2 timer. Det virker som om leggetiden ikke har noe særlig betydning for hvor lenge han sover om morgenen. Det har hendt noen ganger at det har blitt en time senere pga diverse aktiviteter, men han sover ikke en time lenger om morgenen for det ;)

Skrevet

Ja min ærfaring er jo egentlig det samme med legging senere. Men har ikke prøvd dette over lenger tid før .. Tenkte kansje det ble bedre da ...

Skrevet (endret)

Så slitsomt! :klem:

Hvor lenge er det siden dere kuttet ned til én dupp? Vi hadde også en periode hvor hun våknet grusomt tidlig, men plutselig gikk det seg til igjen. På den tiden ringte jeg hs, og hun sa at vi kunne prøve å legge henne senere, men at vi måtte prøve i minst tre kvelder før vi kunne konkludere med om det virket eller ikke. Det er jo forsøket verdt :)

Jente vår sover fra 19-19.30 til 6-6.30, og fra 11 til 12.30 - endelig :)

Leste at en ettåring stort sett behøver 11-14 timer søvn i døgnet.

Endret av Amused
Gjest mamma12
Skrevet

Sønnen vår på tretten mnd har alltid vært en morgenfugl. Nå våkner han en gang mellom 530 og 6. Han legger seg kvart på syv blank hver kveld. Vi har også prøvd å legge han senere flere kvelder på rad for å prøve det - uten hell. Han våkner heller tidligere og er da mer gretten. Nå våkner han halv seks og er blid som en lerke :)

Skal sies at han våknet 4 halv fem før, så vi er egentlig ganske fornøyde med nærmere seks vi altså. Har vennepar som har barn som sover fra 730 på kvelden til 9 neste dag, og sånn luksus klarer jeg bare ikke se for meg...

Han har som regel en dupp pr dag (noen få ganger blir det to) på ca halvannen til to timer.

Skrevet

Jeg vet det høres helt feil ut, men har du prøvd å legge tidligere?

Vet flere som har hatt overraskende god erfaring med det.

På den annen side vet jeg om mange som har prøvd "alt", og ungen våkner uansett like tidlig.

Gutten vår var tidlig-våkner (05.00 - 05.30) til han hadde gått i barnehage en stund... Men så begynte han plutselig å sove litt og litt lenger på morgenene.

Skrevet

Vår lille gutt på 1 år vil gjerne opp 5 hver morgen....det er natta det....

Så nå har vi prøvd å finne på ting utover ettermiddagen, sånn at han "glemmer" at han er trøtt klokka 14:00. Han sover da bare en dupp rundt 10 :30!

Klokken 18:30 er det natta for ham og da kan han godt våkne 5 da også.....men han er såååå trøtt at han sovner etter å ha fått en skvett vann og smokken. :kgbaby:

I dag sov han til 07:00 jippiiiiii!

Så for oss ble oppskriften : en dupp + masse aktiviteter :fnise:

= foreldre som kræsjer i sofaen etter at 5-åringen er i seng

Skrevet

De siste to ukene har mini vært helt på bærtur. Normalt sover han 19.00-6.30-7.00, men han har plutselig slått seg litt vrang. Leggingen som foregår i 19tiden er enkel. Men så driver han og våkner litt og litt utover kvelden og natta, og kan er hver natt våken 1-2timer. Det eneste positive med at han tuller slik, er at han våkner mellom 8.00-10.00!! Har sørgelig nok begynt å gi ham flaske i ny og ne etter rasende hylskriking over lengre tid. :sjenert: Så det må jeg slutte med fra i natt av. Idag stod vi opp klokka 5, skifta bleie, fikk flaske i lys stue, og så la vi oss igjen og sov til 09.30.

På mandag er det barnehage, og da må han opp rundt 7 igjen.

Han sover 1 dubb på dagtid fra 45min-2,5timer

Skrevet

Gutten her er snart 1 år, og vi har slitt med akkurat det samme som dere.

Han har lagt seg klokka 1900, gjerne hatt litt urolig søvn rundt 23-24 hvor vi må inn og gi smokk en gang, og deretter våknet og villet stå opp alt mellom 4 og 5.

Jeg har vært veldig konsekvent på at vi uansett ikke har stått opp før tidligst klokka 6. Prøvd ulike ting:

- Vært inne på rommet hans, lagt han ned i senga med jevne mellomrom når han han har reist seg opp, gitt vann og smokk... og bare ventet til han til slutt har sovnet igjen. Dette kunne pågå frem til 5-530 før han sovnet igjen, og noen ganger med sinne, noen ganger bare synes han det var en lek. Så, ikke spesielt vellykket.

- Har tatt ham med inn i senga vår når han har villet stå opp. Noen ganger har han da sovnet igjen nesten med en gang, andre ganger har det vært mislykket og han har vært mer interessert i å bruke oss som klatrestativ, enn å sove. Jeg vil heller ikke at han MÅ inn til oss for å sovne igjen, så dette brukte vi bare i en periode med håp om å innarbeide en døgnrytme hvor han sov lenger.

Nå har vi også kuttet til en lur, og han sover generelt bedre, men fortsatt er det ikke bra.

Men det som kan øke sjansen for at han sovner igjen her, er om det er pappaen som går inn. Han blir fortere sint om det er jeg som kommer inn og ikke tar ham opp, pappaen roer ham lettere...

Ikke så mye hjelp her dessverre, men jeg føler med dere.

Skrevet

Takk for masse fin tilbakmelding. Vi prøver for øyblikket å legge litt sener, 1945. Skal prøve dette ca en uke så får vi se. ( <tnker at det bør prøves en periode for og se om det funker) Hvis han begynner å sove lenger så skal vi legge han tidligere igjen.

I går våknet han faktisk 0530 hurra ! (trodde jeg hadde forsovet meg) men i dag var det tilbake til 0430. Jeg prøver jo å drøye det så lenge som mulig. Men i dag tok jeg han opp 0510 og da er han grini så mye at det tar 5-10 min før han roer seg. I mine øyne syns jeg at det er litt for mye..

Før så kunne jeg drøyen til 6, men det er umulig nå. Han blir så sint - nesten værre om jeg ligger der inne så nå går jeg bare ut og inn.

Snakket uansett med helsestasjon og de sente meg vidre til noen søvnekspert på familiesenteret. Så da skal jeg snakke med de til uken når de kommer fra ferie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...