Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 100g kyllingfilet er det cirka 100-110 kalorier pr. 100g. Det jeg lurer på er om det er pr 100g frossen eller ferdigtint kyllingfilet? Eller veir frossent og tint kyllingfilet det samme? Hva med stekt?

Litt forvirret

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Man skal i utgangspunktet veie maten rå, for i frossen tilstand er det litt mer vann i maten. Men det er ikke store forskjellen.

Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet
I 100g kyllingfilet er det cirka 100-110 kalorier pr. 100g. Det jeg lurer på er om det er pr 100g frossen eller ferdigtint kyllingfilet? Eller veir frossent og tint kyllingfilet det samme? Hva med stekt?

Litt forvirret

Kalorier i kyllingfilet synes jeg ikke du skal la deg forvirre av. Det er ikke fra kyllingfileten du evt. vil få i deg for mange kalorier hvis du slanker deg. Det kan du spise med god samvittighet - jeg ville nær sagt nesten uansett mengde.

Skrevet (endret)

Frossen og tint kyllingfilet veier det samme. Er bare størrelsen på fileten som blir mindre når den er frossen, men når den er tint så er størrelsen den samme igjen! (Håper du forstod dette :sjenert: )

Endret av Lotte27
Skrevet

Vei den stekt feks i teflonpanne. da trenger du ikke smør og vann og fett som kjøttet taper under steking blir ikke en del av vekten.

Skrevet
Frossen og tint kyllingfilet veier det samme. Er bare størrelsen på fileten som blir mindre når den er frossen, men når den er tint så er størrelsen den samme igjen! (Håper du forstod dette :sjenert: )

Dette er ikke helt riktig, da den "mister" litt vann når den tiner..

Skrevet

Ok, takk for svar!

Og til gjest_ida: jeg må jo tenke på kyllingfileten også, selv om den er sunn. Det er jo kaloriene tilsammen som betyr noe, og det finnes -store- forskjeller mellom kyllingfileter. Noen veier jo 100g, mens andre er over 200g.

Gjest Gjest
Skrevet

I noen av de store filetene er det sprøytet inn mye saltvann, så da blir det færre kalorier pr gram kylling. Om ikke annet kan du bli ganske god i prosentregning om du leser ingredienslista nøye nok for å få regnet nøyaktig antall kalorier.

Skrevet

heiiii.

Du skal veie alt kjøtt og fisk ETTER steking.

• Liker 1
  • 5 år senere...
Skrevet

heiiii.

Jeg vet at dette er en gammel tråd, men du er fortsatt aktiv her, så jeg lurte på om du kunne begrunne svaret ditt?

Anonymous poster hash: 4aa70...5b8

Gjest Coolaid
Skrevet

heiiii.

Tullprat. Man skal ingenting. Det er to ulike ting ,og man får ulik info av å gjøre det.

Veier man før steking i ferdigtint tilstand må man selv plusse på olje, eller annet man bruker til tilberedning.

Veier man etter steking og har brukt en eller annen form for fett, endrer næringsinnholdet seg og man må slå opp i en tabell som viser stekt kyllingfilet og ikke rå.

Man får i seg akkurat det samme men man må slå opp kyllingfileten på to ulike måter.

(om man skal være pirkete....)

Skrevet

Det som står bakpå pakken er utgangspunktet når den ble fryst. Kyllingfileten akkumulerer ikke vann når den fryser så fryst vekt vil være like nært riktig som tint. Med mindre den har blitt tint og gjenfryst flere ganger slik at den ligger i en stor rim-klump. Vannet som kommer ut når fileten tines var trossalt inne i fileten da den ble fryst.

Uansett er næringsinnholdet som er skrevet på pakken i beste fall et snitt av varens innhold. Kyllingbryst er ikke 100% homogent og det vil være variasjoner ut i fra hvor mye saltvann de klarte å sprøyte inn, hva kyllingen spiste, osv.

Skrevet

Jeg har også blitt "lært" at man skal veie maten etter den er tilbredt.

Gjest Heartbeat
Skrevet

Har alltid hørt man skal veie rå mat jeg ,og heller plusse på det man bruker av olje og smør under tilberedingen.

Det antallet kcal innhold som står på pakken er vel rå vare så vidt jeg vet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...