Gjest Gjest_tasta_* Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Skal i gang med et lite husholdingsprosjekt og i den forbindelse skulle jeg hatt mye småpenger. Kan man få sånne ruller med kronestykker i bankene? Koster det mye å veksle? Hvor får man tak i slike myntrør, altså slags sparebøsse som er formet som rør sånn at man kan se pengene? Også skulle jeg gjerne hatt tak i to små sempel i forskjellig farge. Hvor får man tak i sånt? Lekebutikk? Er ikke så nøye hva stempelet er av :gjeiper:
Kara W Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Myntrør kan du få i banken. Det pleier å være gebyr på 25,-, ihvertfall hvis man skal ha mye. Mulig det er billigere hvis man bare skal ha en eller to ruller. Det er lenge siden jeg har sett en slik sparebøsse. Da jeg var liten hadde alle bankene egne sparebøsser, men dette kan jeg ikke huske å ha sett på en stund. Sist jeg så en slik sparebøsse til salgs tror jeg var på Nille. Ellers er det godt mulig du finner en på loppemarked (kanskje ikke så hjelpsomt dersom du ville ha den med en gang) Stempler får du ihvertfall i hobybutikker. Jeg er ganske sikker på at bokhandler og leketøysbutikker har dem også, særlig så lenge du ikke er nøye på motivet. Lykke til med prosjektet. Høres spennende ut
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #3 Skrevet 27. juli 2009 Ruller med kronestykker får du nok i banken og på posten. På posten koster det noen kroner for hver rull.. (Jobbet i butikk - og da pleide vi å betale ca 40 kr for å veksle 1500kr i mynter).. sparegris finner du nok på leketøysbutikk.. Ev. nille.. ?!
maljo Skrevet 27. juli 2009 #4 Skrevet 27. juli 2009 Banken jeg bruker har sparebøsser. Sparebank 1 De fleste banker har bøsser for barn. Spør neste gang du er der. Sparer alle småpenger selv jeg, så kan jeg gjøre et eller annet en gang i året for de pengene.
Kamikatze Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 Myntrør kan du lage av et hvilket som helst rør av plast eller metall, med en innerdiameter mellom 21,5-24 mm. Sag en skrå slisse ved ene enden, og fil den ca to mm vid, hvis ikke sagbladet er bredt nok. Som bunn kan du lime fast en flaskekork. Denne kan du igjen drille hull i, og skru fast i en fot. Treg plastkork blir mer medgjørlig om du bruker føneren på den, eller har den i varmt vann en stund. Stempel kan du også lage selv, av potet, linoleum eller annet mykt gulvbelegg du kan skjære i. Men du får også kjøpe ganske hendige på nett, som hos vistaprint.no, blant annet. I begge tilfeller rår du mer over designet selv. Jeg ble temmelig nysgjerrig på hva dette "prosjektet" går ut på. 100 kr er sånn ca 17 cm, forresten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå