Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #1 Skrevet 27. juli 2009 Jeg fikser ikke styrketrening, verken på egen hånd eller i gruppetimer. Det er så kjedelig st jeg rett og slett ikke greier å holde ut. MÅ man trene styrke i tillegg når man trener intensiv cardio 4-6 dager i uks, og er atletisk fra naturens side, har symlige muskler. MÅ jeg lide meg igjrnnom styrketrening når målet er å komme i bedre fot og fptbrenne så mye som mulig.
Supraspinatus Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Jeg fikser ikke styrketrening, verken på egen hånd eller i gruppetimer. Det er så kjedelig st jeg rett og slett ikke greier å holde ut. MÅ man trene styrke i tillegg når man trener intensiv cardio 4-6 dager i uks, og er atletisk fra naturens side, har symlige muskler. MÅ jeg lide meg igjrnnom styrketrening når målet er å komme i bedre fot og fptbrenne så mye som mulig. Nei. Det er viktigere at du gjør noe du liker. Ellers er faren stor for at du slutter med det.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 27. juli 2009 #3 Skrevet 27. juli 2009 Det kommer jo an på hva du ønsker å få ut av treningen. Det er mange fordeler med å trene styrke (høyere basalforbrenning, bedre beintetthet, mindre sjanse for generelle belastningsskader, du kan definere kroppen slik du vil..) men hvis du ikke klarer å holde det ut er det ikke sikkert det er verdt det for din del. Det finnes jo mange alternativer til vanlig styrketrening med frivekter, hva med tung yoga (Ashtanga Yoga skal være veldig krevende) eller bootcamp-trening der du får opp pulsen i tillegg? Det finnes mange morsomme alternativer på sentrene rundt omkring.
Wiggins Skrevet 27. juli 2009 #4 Skrevet 27. juli 2009 Jeg fikser ikke styrketrening, verken på egen hånd eller i gruppetimer. Det er så kjedelig st jeg rett og slett ikke greier å holde ut. MÅ man trene styrke i tillegg når man trener intensiv cardio 4-6 dager i uks, og er atletisk fra naturens side, har symlige muskler. MÅ jeg lide meg igjrnnom styrketrening når målet er å komme i bedre fot og fptbrenne så mye som mulig. Ingen kan tvinge deg, bortsett fra deg selv, så du MÅ ikke. MEN, du kan tenke på fordelene ved styrketrening: - Du forbrenner mer i hviletilstand. - Du styrker skjelettet, og minsker risikoen for benskjørhet. - Du minsker risikoen for belastningsskader. Alle yrker kan gi belastningsskader, men spesielt typiske kvinneyrker som sykepleier innebærer mye løfting. Mannlige sykepleiere har langt færre belastningsskader enn kvinnelige fordi menn har større muskelmasse og tåler løftene bedre. Kvinner i slike yrker bør absolutt drive med styrketrening, så øker de sjansene for å holde ut til pensjonsalderen. Du oppgir ikke om du er mann eller kvinne, jeg bare antar det siden det er mer typisk jenter å være opptatt av å forbrenne. Det er synd at målet ditt med treningen er å forbrenne så mye som mulig. Det kan gjerne være et delmål, men hovedmålet med all trening bør være å ha det gøy, i hvertfall det som er hovedaktiviteten. I tillegg er det ofte lurt å drive med andre øvelser for å bedre evnene i hovedidretten, f. eks. volleyballspillere som trener styrke for å hoppe høyere og slå hardere.
Quirky Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 Jeg våger å innrømme at jeg ikke trener styrke, bare cardio. Jeg har holdt ut med styrketrening (både gruppetimer og med frivekteer)i lange perioder, uten å ha merket noe særlig forskjell, annet enn at trening ble mindre lystbetont. Cardio er den formen for trening som gir mest utbytte for meg, siden en av hovedgrunnene til at jeg trener er for hjernens skyld- vi med ADHD bør trene mye cardio, ofte. I tillegg vil jeg, som TS, forbrenne flest mulig kalorier. Jeg lurer på hvor mye ekstra du egentlig forbrenner i hvile som følge av styrketrening- for å få opp forbrenningen på grunn av med muskler må det vel en god del til, du forbrenner vel ikke mye ekstra av en kilo muskler ekstra? Og muskler får du jo av cardiotrening også? Jeg planlegger å begynne med poweryoga/Ashtangayoga for å se om det er en styrketreningsform jeg kan overleve- men jeg betrakter ikke styrketrening som essensielt for å være i god form.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 27. juli 2009 #6 Skrevet 27. juli 2009 (endret) Jeg lurer på hvor mye ekstra du egentlig forbrenner i hvile som følge av styrketrening- for å få opp forbrenningen på grunn av med muskler må det vel en god del til, du forbrenner vel ikke mye ekstra av en kilo muskler ekstra? Og muskler får du jo av cardiotrening også? Jeg har økt min basalforbrenning fra 1310kcal til 1460kcal, og det er altså bare hvileforbrenningen min. I tillegg har jeg nå også mye bedre forbrenning rett etter cardioøktene mine Så joda, noen kilo ekstra muskler har mye å si. Likevel, man skal ikke presse seg til ting man ikke føler man får noe ut av. Endel jenter ser lite forskjell på kroppen når de trener styrke (jeg mener at dette ofte kommer av at man ikke vet hvor hardt man må trene, men her er vi alle forskjellige) og derfor føler man at man får lite ut av treningen. At styrketrening er bra kan man ikke betvile, det betyr likevel ikke at alle må holde på med det Det viktigste er at man får noe positivt ut av den treningen man driver med! edit: det kommer helt an på hva slags kardioøkter du kjører om du bygger noen særlig muskler samtidig, men du vil for eksempel i aerobic jobbe mye med støttemusklatur fordi du har mange sidebevegelser, på en step-time får du mer på lårene osv. Jeg vil likevel si at det ikke er direkte muskelbyggende trening. Endret 27. juli 2009 av lucy d-.-b
Gjest jente_23 Skrevet 27. juli 2009 #7 Skrevet 27. juli 2009 Jeg driver med styketrening, og det kan bli kjedelig noen ganger, men det er verdt det for min del. Får så god holdning i kroppen, den blir fastere osv. Har sett altfor mange jenter som tror de trener styrke, men egentlig så løfter de en vekt her og en vekt der uten at det er tungt og da merker man ikke forskjell. Det skal kjennes når man trener både styrke og kondisjon Jeg er litt over gjennomsnittet angående styrketrening, men mener alle har godt av det. Tror det hadde vært mer gøy hvis man får resultater, men da må man ta i. Kombiner vekttrening og kondisjon, så blir det bra
La Guapa Skrevet 29. juli 2009 #8 Skrevet 29. juli 2009 Jeg lurer på hvor mye ekstra du egentlig forbrenner i hvile som følge av styrketrening- for å få opp forbrenningen på grunn av med muskler må det vel en god del til, du forbrenner vel ikke mye ekstra av en kilo muskler ekstra? Og muskler får du jo av cardiotrening også? All forbrenning skjer i muskelmassen. Når du går ned i vekt forsvinner en god del muskelmasse sammen med fettet.....altså bør du erstatte muskelsvinnet fra dag 1. Løsning: styrketrening. Men du trenger ikke å trene så lenge av gangen for å få resultater! Jeg trener annenhver dag hele uka. 30 minutter spinning der 10 minutter er gradvis øking opp til fullt tempo, så 15 minutter intervaller mellom godt tempo og opp og stå med max av det jeg klarer av motstand. Ca 1 minutt opp pg stå og ca. 1 minutt tempo sittende for å få tilbake pusten. Siste tre minutter: gradvis nedtrapping for å få ned pulsen. Så: 15 minutter trening med vektstang biceps, triceps, bryst.... 15 repetisjoner med ca. 12 kilo rundt på alle muskelgruppene i overkroppen. rekker ca. to runder med ROLIGE repetisjoner for max. motstand. Så: 50 situps 50 crunch 20 laaaaansomme situps. = ei flott økt på 50 minutter med mye variasjon og lite pumping. God musikk er alfa-omega for meg!
Eve Luna Skrevet 30. juli 2009 #9 Skrevet 30. juli 2009 Jeg hater også styrketrening. Jeg klarer ikke å gjennomføre en hel time med styretrening. Men jeg vet at styrketrening gir utbytte. Derfor etter å ha løpt så tar jeg par øvelser med styrketrening. Vanligvise en for mage og en for lår og gjentar de 3*15 ganger. Det tar meg 10 min. Jeg varierer hvilke styrkeøvelser jeg tar etter hver løpetur. Noen ganger tar jeg armer, noen ganger rygg.
Inx Skrevet 30. juli 2009 #10 Skrevet 30. juli 2009 Jeg fikser ikke styrketrening, verken på egen hånd eller i gruppetimer. Det er så kjedelig st jeg rett og slett ikke greier å holde ut. MÅ man trene styrke i tillegg når man trener intensiv cardio 4-6 dager i uks, og er atletisk fra naturens side, har symlige muskler. MÅ jeg lide meg igjrnnom styrketrening når målet er å komme i bedre fot og fptbrenne så mye som mulig. En treningspartner, en målsettning om å nå visse styrkemål og kunnskap/selvtillit til å bruke det som er av vekter og apparater på senteret gjør underverker for hvor gøy styrketreningen er.
Gjest Pia Marlen Johnsen Skrevet 2. august 2009 #11 Skrevet 2. august 2009 (endret) Jeg fikser ikke styrketrening, verken på egen hånd eller i gruppetimer. Det er så kjedelig st jeg rett og slett ikke greier å holde ut. MÅ man trene styrke i tillegg når man trener intensiv cardio 4-6 dager i uks, og er atletisk fra naturens side, har symlige muskler. MÅ jeg lide meg igjrnnom styrketrening når målet er å komme i bedre fot og fptbrenne så mye som mulig. Svaret er JA. Musklene er det mest energikrevende vevet kroppen har, selv ved hvile så forbrenner muskler energi. Spesielt etter styrketrening når kroppen restituerer seg. Cardio er ikke spesielt muskeloppbyggende. Om du ønsker å beholde en høy forbrenning, bør du trene styrke. Kjedelig? Har du prøvd Personlig Trening? Jeg er sikker på at det kan endre oppfatningen du har.. Endret 2. august 2009 av Miss Shorty
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2009 #12 Skrevet 2. august 2009 Hvis du har som mål å forbrenne mest mulig er sikkert styrketrening noe du BØR få til Samtidig er det veldig viktig at treningen er lystbetont, synes jeg. Jeg klarer i hvert fall ikke gjennomføre trening jeg ikke liker i det hele tatt, og det er viktigere at man er i gang med noe en har motivasjon til og klarer å fortsette med over tid, enn noe som tar fra en treningslysten generelt. Men jeg er også av den oppfatning at det går an å endre innstilling og hva som motiverer en når en først er godt i gang. Da jeg begynte å trene (jeg er av de raringene som har vært nesten uten fysisk aktivitet i årevis...)var det naturlig å sette igang med de tingene jeg kjente meg mest tiltrukket av uten å tenke over om det ble et helhetlig opplegg av det i første omgang. Etter hvert som treningen har gjort meg bedre kjent med kroppen, merker jeg at jeg lettere får en ny type motivasjon til å tenke litt mer helhet, og jeg kan få lyst til å gjøre ting jeg tidligere tenkte på som kjedelige eller fremmede for meg. Jeg tror det er viktig å prøve å tenke at selv om man på et tidspunkt syntes det var kjedelig, kan man faktisk forandre innstilling uten å tvinge seg til noe egentlig. Dessuten er det selvsagt en veldig god ide å lete etter en morsom måte å trene styrke på, og kanskje ikke ha som første mål at man skal tilbringe mange timer i uka med denne treningen. Jeg vil også anbefale yoga, det synes i hvert fall jeg er gøy. Innen fitness og styrketrening finnes det jo også mange ulike treningsmåter og hjelpemidler så man slipper å sitte og dytte på apparater mens man stirrer ut i lufta... Prøv deg fram litt etter litt?
juni Skrevet 2. august 2009 #13 Skrevet 2. august 2009 Hvis du får deg et BRA program uten pauser (dvs f.eks overkropp, så underkropp osv) så kommer du veldig langt med 30 min to ganger i uka. Den styrketreningen du får i sal er ok, men det er mye mer effektivt å trene selv. Du må ta i skikkelig og da mener jeg så mye at du nesten må vrenge ansiktet. Jeg ler meg ihjel av de "fine" jentene som sitter og tar 30 rep uten å se det minste affektert ut. De er livredde for å få bulete muskler. Selvsagt er det kjedelig å trene sånn! Men skal du få synlige og merkbare (alt i hverdagen blir lettere!) resultater må du ta i så mye at du ikke klarer en eneste rep mer enn de 8-10 du har på programmet). Du kommer til å merke forskjell fort og JA, det ER verdt det! Hvis du ikke klarer å få det til selv ville jeg vurdert noen timer med personlig trener, sånn at du kan komme inn i det.
Sekretæren Skrevet 2. august 2009 #14 Skrevet 2. august 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler Miss Shorty, mod
Gjest *Maja* Skrevet 2. august 2009 #15 Skrevet 2. august 2009 Jeg synes heller ikke styrketrening er det morsomste, men jeg har kjøpt et sett med manualer som jeg har hjemme, samt en pilatesball. På kveldene så setter jeg meg på ballen og tar 30-50 mageøvelser mens jeg ser et eller annet program på TV, og jobber gjerne litt med manualene etterpå....tenker liksom ikke over at jeg gjør styrkeøvelser når jeg ser på TV
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå