yvoesp Skrevet 26. juli 2009 #1 Skrevet 26. juli 2009 Tittelen sier vel det meste.. - Hvor er det mest aktuelt å gå? - Hvordan gå frem? - Reklame div.? - Avtalen innebærer? Generelt lurer jeg vel på alt innen sponsing, da jeg er helt "grønn" på det feltet & er blitt utnevnt som endel av et sponsorteam sammen med andre "grønne" pers.
Gjest Apis Skrevet 27. juli 2009 #2 Skrevet 27. juli 2009 Er det et lite lokalt idrettslag det er snakk om? så er kansje lokale entreprenører innen bygg og annlegg noe å høre med? Lokale Bank, Butikker....etc
Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 27. juli 2009 #3 Skrevet 27. juli 2009 Det aller første som må gjøres er å ta kontakt med klubben, evt. hovedlaget om dette er et fleridrettslag, for å høre hvilke føringer som gjelder i f.t. sponsorer. F.eks.: - hvilke sponsorer er det avtale med fra før? (dumt å henvende seg til en bank hvis en annen bank allerede er sponsor og f.eks. har "enerett" som bank) - er det sponsorer klubben bør holde seg unna? (f.eks. pga. at det blir å tråkke i bedet til naboklubb e.l. eller at det har vært forespurt tidligere med særs dårlig utfall) - hvilken strategi ønsker klubben mht. sponsorer - dvs: én hovedsponsor, noen større sponsorer - men ikke så store som hovedsponsor, mange små?? - hva kan klubben tilby - dvs. hva får man f.eks. som hovedsponsor? og de andre sponsorene? vanlig profilering og motytelser: draktreklame, arenareklame, annonser i sesong/kampprogram, profilering knyttet opp mot konkrete aktiviteter/arrangement, stille med dugnadspersonell etc. - mva-regler, spesielle regler hva spons og idrettslag angår, noen avtaler er uten mva, andre er med. klubben må sette seg inn i hva som gjelder. - avtaler - finn en god mal og ta utg.pkt. i denne. klubben har sikkert noen fra før - eller spør naboklubben. prøv alltid å få 2 eller 3-års avtaler for å unngå å gjøre samme jobben hvert år - hvordan få tak i dem? tja - si det. bruk kontaktnettet, forespør foresattes arbeidsplasser, ta kontakt med lokale bedrifter. vær forberedt på å måtte bruke tid. vær også forberedt på at markedet være tregt og sponsorkronene sitter ikke fullt så løst lenger. opptre ryddig, høflig og presis - ha en plan for hva dere vil selge inn og hva dere kan tilby før dere tar kontakt.
Gjest Gjest_yvoesp_* Skrevet 27. juli 2009 #4 Skrevet 27. juli 2009 Tusen takk for flott svar! Gjelder en rideklubb. Aldri aktivt holdt på med sponsing før, så alt er nytt for vårt vedkommende.
yvoesp Skrevet 28. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. juli 2009 Er dere innmeldt i Grasrotandelen? Nei dessverre, men jobber med saken. Ellers: Hvilken fremgangsmåte foretrekker en bedrift mtp sponsing. Personlig oppmøte, mail eller telefon? Ser det er flere bedrifter som ønsker slikt tilsendt på mail eller i eget kontaktskjema.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå