Gå til innhold

Noen av dere der ute som skal/har vært i militæret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen!

Noen kvinner der ute som skal eller har erfaringer fra det militære?

Hvordan var rekrutten?

Hvor var du/skal du?

Hva vet du om jenter i forsvaret?

Videoannonse
Annonse
Gjest soldat
Skrevet

Jeg har vært 15 mnd i marinen. Det er riktignok 20 år siden, så jeg vil tro at en del ting har forandret seg. Særlig med tanke på holdninger til kvinner. Men, på den annnen side, det sa de den gangen jeg vokste opp på 70-80tallet også!

Og virkeligheten var...vel.

Millitæret var greit. Men vi som jenter kjempet om å bli tatt på alvor. Og vi følte at vi jobbet tre ganger så hardt som gutta for å bevise at vi var like gode. De overordnende skal ha for dyktighet og rettferdighet. Men vi kjempet hele tiden mot fordommer, mobbing og det underliggende sexpresset. Om man greier å stå imot og ALDRI falle for et eneste sjekketriks, konsekvent. Så oppnår man til slutt å få være i fred, og stundom å "bli en av gutta". Men alle som falt for friselsen, selv på fritiden, til å rote litt med en kar. Hun var stemplet. Med mindre fyren holdt til utenfor i det sivile liv. Sånne ting er vanskelig å hele tiden ha kontroll på. Kvinner & menn. Vi er skapt for...vel. :sjenert:

Jobben i seg selv, rekrutten, tildeling av oppgaver og denslags får man grundig opplæring i fra dag en. Man får det med TESKJE. Så det er ikke noe å være redd for. Jeg angrer litt på at jeg ikke satset litt mer på det fysiske, altså var flinkere til å trene for eksempel. For mulighetene er større om man orker mer. Det er en kjennsgjerning at sjansen for å oppleve mer, få mer ansvar, bli tatt seriøst og så videre. Er mye større om du er en av de som greier å gjennomføre de fysiske kravene uten å pipe for mye. Ellers angrer jeg på at jeg ikke stod hardere på å utdanne meg mens jeg var der.

Men jeg angrer IKKE på at jeg gjennomførte! :)

Skrevet

Nå ble jeg mer motivert. Er i fast forhold, må nevnes, og har ingen planer om å dra dit på grunn av eventuelle "kjekkaser" eller for å bli en madrass. Jeg ser flere muligheter, og har lyst på et år som kan taes med for resten av livet, med erfaringene og opplevelsene i "bagasjen min".

Det er helt sikkert en del forandringer fra den gangen du var inne, men jeg tror nok også at det er mye som er av det samme. Jeg håper jeg klarer å trene utholdenheten og styrken min til jeg drar, slik at jeg er bedre rustet fysisk.

Det er vel det psykiske jeg lurte på, og det svarte du veldig bra på.

Var du godt trent da du tjenestegjorde? Jeg vet om flere "slappe" folk som kommer inn, og blir der. Har det fysiske mye å si?

Hvis man avbryter førstegangstjenesten iløpet av året man er der, får det alvorlige konsekvenser fremover? Feks. betale tilbake reisekostnader de har lagt ut for, eller lignende?

Ingen planer om å avbryte, ser for meg at hvis jeg kommer inn, så blir jeg der. Hvis jeg klarer kravene som evt stilles, eller hvis det ikke skulle oppstå andre ting som gjør at jeg er uønsket.

Noen flere erfaringer? Noen mannlige lesere som har vært i forsvaret, og har noen synspunkter på kvinner i tjeneste?

Gjest soldat
Skrevet

Innen rekrutten er ferdig skriver du under en kontrakt som binder deg til å gjennomføre.. du kan ikke avbryte tjenesten etter det. Samme regler som for gutta, det skal noe alvorlig til for å dimmitere før tida. Selv om du blir syk og må ligge på sykehus, så må du gå den tida du skal. Tjenesten bare forskyves om du skjønner. (Slik var det den gangen, lenge siden jeg var der vet du) ;0P

Jeg var ikke godt trent nei. Fløt nok på at jeg var ung (hehe) og at jeg hadde en god fysikk i seg selv. Om nå det ble forståelig. Jeg var sterk fra naturens side uten å jobbe for hardt. For å være jente. Men som sagt, jeg angrer på at jeg ikke løftet mer jern mens jeg var der.

Det fysiske har noe å si i begynnelsen, både for å ikke måtte slite seg forderva med rekrutten. Selv om også de aller slækkeste kommer igjennom. Det har noe med hva du skal ha igjen for det hele. Hva er vitsen med å melde seg frivillig om man bare skal gå og klø seg...Men siden siler de ut folk til diverse tjenester, og det er greit å ha vist at man kan mer enn å være leirarbeider og gå rundt og grave høler i bakken. Når man først er der frivillig. Om du ønsker tjeneste som millitærpoliti eller kanskje befalsskole så lønner det seg på alle vis å trene og stå på. Det er TUNGT å gå mange mil med ryggsekk og diverse. Eller være med på øvelse som sykebærer og måtte bære en soldat på båre i ulendt terreng.

Godt med støtte hjemmefra. Veldig godt å ha noen som gleder seg til du kommer hjem på perm. Og å ha noen å ringe til... det får det til å funke selv når dagene er grå og tunge.

Gjest Gestur
Skrevet

Det kan kanskje virke urettferdig når det virker som om du må bevise mer enn gutta for å bli akseptert, men det er en god grunn til det:

De fleste menige er ikke frivillige, og er der kun fordi de ble kalt inn og har en viss pliktfølelse, trenger pause fra skolen eller ikke fikk godkjent søknaden om fritak pga. studie osv.

En kvinne derimot er der frivillig og planlegger kanskje en karriere, og det ligger på en måte i kortene at man skal vise at man duger. Det er det samme som skjer med befalskoleelever.

Mener ikke å virke brutal, prøver bare å gi en viss innsikt i hvorfor kvinner i forsvaret ikke kan slække av på¨samme måten som noen vernepliktige gjør uten å miste respekt.

Skrevet

Det var en veldig grei måte å "forklare" hvorfor jenter må jobbe for å bevise at de vil være der. Har ikke tenkt det på den måten, og det er mye sannhet i det.

Men en gutt/mann har ingen rett i å klage på en jente som ikke er sterkere fysisk, hvis hun gjør sitt beste og trener det hun kan. Det mener jeg.

En jente i Forsvaret med dårlig innstilling har ikke noe der og gjøre, og tviler på at jenter som ikke er motiverte eller har en grunn for det, drar dit. Noen vil kanskje gi det en sjanse iløpet av rekrutten, og stikke/dimme hvis de ikke orker mer. Det er litt dårlig innstilling, jeg har en holdning som sier at hvis jeg først drar dit, så skal jeg ikke gi opp etter noen tunge dager på rad- det gir meg ingenting.

Hvis jeg lurer på de forskjellige "grenene" innenfor Forsvaret, som Sjø, Luft, Hæren, Garden, Militærpolitiet... Hva som kreves av deg for hver enkelt trinn osv... Hvor finner jeg den informasjonen? Har vært på internettsidene og funnet litt her og der, men skulle ønske jeg hadde alt i en og samme brosjyrer, evt en brosjyre om hvert enkelt tema. Noen som vet?

Gjest Sersjanten
Skrevet

Dagens forhold er ikke på langt nær så dramatisk som du henviser til her oppe. Jenter stiller på lik linje og man blir fort en av gutta om man, som sagt over, ikke driver å deler ut gratis kort til gutta du tjenestegjør med. Gutta som jeg var med, hadde heller et større fokus på innbyggerene. For man går gjerne ikke etter de jentene i troppen, om man da ikke vil bli snakket om. Sier ikke at dette er normalen, men stort sett så ser man ikke på jentene som et underholdnings objekt men mer som en av gutta. Men man må stå på og ikke gi seg, og vise lagånd for laget man havner i. Jeg var i luftforsvaret i perioden hvor jentene fikk papirer tilsendt om de ønsket å bli med i forsvaret. Selv på den tiden (2 år siden) så var det mange jenter inne. Vil tro det er en del flere som er inne per dags dato. Jeg hadde selv 4 jenter i troppen og enda flere på basen, og samtlige koste seg skikkelig. Men om en skulle skeie ut på rekruttskolen skulle ikke det bety no, siden man havner en helt annen plass etter rekruttperioden...

gå inn på mil.no All info står der inne om hva du måtte ønske av fakta. Jenter i militæret er et stort pluss, og di aller fleste avdelinger ønsker jenter til sine kompanier. Det skaper en avbalansert holdning. Jenter kan selv velge å slutte når som helst, og det er ingen krav til å fullføre slik som guttene. Alle jentene mine fullførte og fikk gode tjenestebevis som kan brukes senere. Husk at man også får 3 poeng ekstra til studier senere og med et relativt bra tjenestebevis, kan det være avgjørende for deg som søkende til en jobb hvo det står mellom deg med tjenestebevis og en annen uten.

Fullført førstegangstjeneste er positivt, man får lederegenskaper, uttalige kurs man kan ta, fyfo (fysisk fostring = trening) for ikke å snakke om opplevelser og turer (kommer litt ann på hvor man skal). Får venner fra hele Norge. Man lærer seg hvor sine egne grenser når, hvor sterk psykisk man er osv.. Kjør på sier jeg bare. Men kom deg i en avdeling hvor man faktisk lærer/gjør noe, og ikke havne på en Vakt og sikrings tjeneste hvor man sitter vakt i ei bu i et år. lærer minimalt av det, og man går fort lei. Kom deg inn i Nasjonal innsatsstyrke (NiS) i Luftforsvaret og du vil få oppleve helikopter og all spenning. I NiS lærer man hva styrkene i Afghanistan gjør, og man vil automatisk stå sterkere om man ønsker å tjenestegjøre i utlandet.

Vet ikke om dette var noen relevant informasjon, men deler bare litt av det jeg opplevde rundt jenter i forsvaret... Kjør på! jeg selv er gutt, men har observert en del rundt dette med jenter i forsvaret. Var rekruteringsoffiser i slutten av tjenesten. Man hører fortsatt om dette med feltmadrasser og alt rundt det, men går vel mer på gutters maskulinitet og deres mangel på innsyn i dagens militær..

Vel vel, håper du går veien inn i forsvaret! (luft eller sjø) :)

Gjest Grensejeger
Skrevet

Blir kanskje litt feil å anbefale LUFT hvis man ønsker en tjeneste der man faktisk gjør noe? 95% av alle jeg kjenner som har vært i luft, frisk sunn og oppegående ungdom, tjenestegjorde som sjåfør eller V&S.

Skal ikke si at det ikke finnes artige og operative stillinger i LUFT og SJØ, men stillingene er få og rekruttene mange, slik at det er mye større sjanser for slikt i hæren der det finnes veldig mange "aktive" stillinger. Og NiS gir vel et usannsynlig mye dårligere utgangspunkt for utenlandstjeneste enn f eks 2.Bn/Panser/Ingeniør/Sanitet. "Helikopter og spenning"..haha

Back on topic så tror jeg vilkårene for jenter i forsvaret blir stadig bedre, i hvert fall er fokuset på tilrettelegging meget tilstede blandt beslutningstakerene. Men det er bare et par år siden jeg personlig tjenestegjorde under en troppssjef som bevisst gikk inn for å presse jentene ut den første uka gjennom unødvendig harde fysiske utskeielser. Det virket nok også etter planen, men et par jenter bet tenna sammen og viste for alvor hva de var laget av, og fikk tilsvarende respekt. En av disse igjen begynte å ligge rundt i buskene utenfor leirgjerdet og ble sett på deretter.

I blandt går kanskje tilretteleggigsiveren litt langt, som f eks egen lås/m kortleser på jenterom osv, hvilket jeg tror ødelegger for lagånden. Forskjellige krav til gutter og jenter for samme stilling, samme med kvotering, er også dårlig stemning som drastisk reduserer menns respekt for kvinner i forsvaret.

Gjest Grensejeger
Skrevet
NiS gir vel et usannsynlig mye dårligere utgangspunkt for utenlandstjeneste enn f eks 2.Bn/Panser/Ingeniør/Sanitet. "Helikopter og spenning"..haha

Hvorfor kunne ikke du Sersjanten bare kalt dette for Basesett som det faktisk kalles? Blir nødt til å modere meg litt, dette er en bra tjeneste. Men som sagt, her er det mange om beinet og sjansene for tilsvarende tjeneste er mye større i hæren.

Gjest Sersjanten
Skrevet

Jeg beklager anngående NiS og basesett, men vet at de endret kravene for opptak til basesett II året etter jeg sluttet, og da endret også basesett til det som det heter i dag NiS. (fortsatt sier man Basesett II, men for å unngå forvirring så sa jeg NiS) Nå er det en gang slikt at man føler en tilhørighet til avdelingen man har tjenestegjort i, og derfor anbefalte jeg luft som jeg selv har erfart. Men sant som du sier at sjansen er større for å komme inn i en aktiv tjeneste i hæren, grunnet flere ledige stillinger. Nå er også hæren mye større på dette området. Når det gjelder rekrutering til utenlandstjeneste er altså NiS som er veien å gå i luft. Man har kravene tilrette, men NiS er ikke automatisk opptak til utenlandstjeneste. Men i forhold til v&s tjeneste og andre stillinger i luft er NiS veien å gå. NiS er da ikke usansynlig mye dårligere utgangspunkt en 2. Bn osv. Jeg fikk selv stillingstilbud i Afgh etter endt tjeneste i BS II.

utdrag fra mil.no

Videre karriere i Forsvaret

Utdanningen til vakthold- og sikringssoldat NIS foregår ved Basesett II på Rygge flystasjon. Etter gjennomført førstegangstjeneste kan du søke stilling som grenader (profesjonell soldat) ved Basesett I på Ørland hovedflystasjon eller søke opptak på befalskole. Tjenesten kvalifiserer deg også til tjeneste i internasjonale operasjoner, og du kan søke stilling som grenader i Hærens stående avdelinger.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar!

Jeg fikk nye spørsmål og komme med.

Er kravene harde? Er det slik at hvis man har dårlig utgangspunkt på et punkt, og ikke klarer et spesielt krav, at man får mulighet til å trene seg opp? (F.eks. klare 15 armhevinger, men klarer bare 7?)

Og hvordan bør man trene i forveien, for å være best mulig "rustet" til det fysiske?

Bør kanskje fokusere på armer, utholdenhet og slikt?

Og i forhold til Luft. Jeg leser det er viktig med gode språkkunnskaper. Jeg scorer dessverre lavt i forhold til dette, er engelsk en forutsetning for å jobbe/tjenestegjøre i Luft/Sjø eller noen av de andre grenene?

Jeg håper ikke at dårlige språkkunnskaper skal være det som ødelegger for min del, selv om engelsk er et språk de fleste behersker der ute.

Tenkte litt på Hæren eller Luftforsvaret jeg. Men jeg har fått med meg også at vinterstid er det ski som gjelder noen ganger. Det er også et område jeg ikke er så flink på, er det noe man bør kunne på forhånd? (Kunne gå vanlig ski, uten å falle og snuble...)

Jeg får litt nerver i forkant når jeg har mange spørsmål, vurderer å ringe Verneplikts-tlf og høre litt rundt.

Denne tråden var til mye hjelp, tusen takk alle sammen! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...