Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. juli 2009 #1 Skrevet 26. juli 2009 Jeg skal kjøpe bærbar pc. Skal bruke den til skriveprogram, kanskje se en film og ellers vanlig internett surfing, ikke til spill. Skal ha en liten pc, 13-14'' Ser på to laptoper, en med 2,1 GHz og en med 1,4GHz hastighet. Hvor mye har dette å si? Relativt stor forskjell på prisene på disse to.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2009 #2 Skrevet 26. juli 2009 Minipcene er driiiiiiiit-treige... Anbefaler ikke de til noe nedlastning av noe slag. Men er jo greie å skrive med, men må begi deg ut på en del tålmodighet dersom du skal surfe en del. Acer bør du også holde deg unna, har det nå, ikke imponert, for å si det sånn. Den er treig, faller fra hverandre(skruer løsner av seg selv under...), den er to år gammel og har hatt den på reperasjon to ganger. Du får sjekke litt rundt, har lånt en HP selv og var fornøyd med den da:)
Snill Skrevet 26. juli 2009 #3 Skrevet 26. juli 2009 (endret) Minipcene er driiiiiiiit-treige... Anbefaler ikke de til noe nedlastning av noe slag. Men er jo greie å skrive med, men må begi deg ut på en del tålmodighet dersom du skal surfe en del. Det er ikke en mini-PC TS beskriver siden det er snakk om 13-14" skjerm. Mini-PCene har max 10". Til TS: Generelt er alle PCer i dag raske nok for å bruke de slik du beskriver, altså Internet, Word etc. Det som krever er (som du sier) spill og video- og bildebehandling. Dette gjelder altså ikke deg, så du trenger ikke en veldig kraftig PC. Når det skal være sagt så ville jeg, dersom jeg gikk for den billigeste (og sagt uten å vite noe som helst om de to maskinene du vurderer) kontaktet selger og fått satt inn så mye ekstra RAM (minne) som mulig. Usikker på hva du skjønner, men skal si det enkelt: Mye RAM = rask oppstart av maskin og programmer, samt at du kan gjøre flere operasjoner samtidig uten at det merkes på farten. Selger opplyser om hvor mye RAM maskinen takler (f.eks. 4GB), og du bestiller de ekstra brikkene som mangler. Prisen burde være 2-300 kr for en brikke på 2GB, men du må kanskje ha to brikker. Spør selger rett og slett og ta det derifra. Husk dessuten at alle maskiner er raske i starten, men hvorvidt de forblir raske er brukeren sitt ansvar. Maskiner blir ikke treige pga. dårlig/gammel maskinvare, men pga. alt brukeren fyller de med + mangel på vedlikehold. Endret 26. juli 2009 av Snill
Minttu Skrevet 26. juli 2009 #4 Skrevet 26. juli 2009 Acer bør du også holde deg unna, har det nå, ikke imponert, for å si det sånn. Den er treig, faller fra hverandre(skruer løsner av seg selv under...), den er to år gammel og har hatt den på reperasjon to ganger. Det er så mange som har problemer med Acer, men ikke jeg Og min er 2år i sommer.. Eneste problemet jeg har hatt er at den døde litt da jeg mista den i gulvet Men, siden jeg har hørt og sett mye tragisk av acer vil jeg ikke anbefale det. heller ikke å kjøpe noe på elprice. sjekk nettsider som tester dataer, bare søk og titt litt
pittie Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 Har vært fast Acer kunde i 3-4 år, med tre forskjellige pc'er. Alle lever i beste velgående ennå. (har til og med lakket den ene selv, men den durer og går) Vært borti den misslykkede designen de hadde, der skjermen (plastikken rundt) knakk. Fikk en ny. På Elprice. Har ingen andre merker å anbefale siden jeg er Acer fanatiker, men Asus og er vel mye valuta for pengene. ghz skal vel ikke ha så fryktelig mye å si. Jeg har 2, og bruker dataen til gaming. Funker fint det. Det har vel gjerne litt mer med hvilken prosessore og skjermkort etc de har om det spiller inn på prisen. Men jeg er bare observant, ingen ekspert.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #6 Skrevet 27. juli 2009 Usikker på hva du skjønner, men skal si det enkelt: Mye RAM = rask oppstart av maskin og programmer, samt at du kan gjøre flere operasjoner samtidig uten at det merkes på farten. Mengden RAM har ingenting som helst med hvor rask oppstarten av maskina er. Det som betyr noe for oppstart er bl.annet type OS og generell prosesseringshastighet (hastighet på prosessor, databusser, harddisk, selvsagt hastigheten på RAM også, osv). Men ikke mengden av RAM, såfremt PCen ikke er totalt underdimensjonert på mengden minne. Da vil ikke pcen klare å legge alle oppstartsprosessene i RAM. Det samme gjelder for oppstart av programmer. Å holde dem i minnet, derimot, uten å være nødt til å swappe til harddisk, krever endel RAM for å holde ytelsen oppe. Husk dessuten at alle maskiner er raske i starten, men hvorvidt de forblir raske er brukeren sitt ansvar. Maskiner blir ikke treige pga. dårlig/gammel maskinvare, men pga. alt brukeren fyller de med + mangel på vedlikehold. DET stemmer. Utrolig hvor mye møkk folk klarer å fylle pcene sine med, med en påfølgende ytelse som tilhører 90tallet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå