ciba Skrevet 26. juli 2009 #1 Skrevet 26. juli 2009 til dere som har hunder, går dere tur vær dag, vist hunden kan gå løse hjeme i gården, heller har en stor hundegård, jeg har veldig stor hundegård, å de løper masse der å leker, men hender kansje en heller to dager i mnd jeg ikke går
Gjest Ruska Skrevet 26. juli 2009 #2 Skrevet 26. juli 2009 Vi har småbruk med STORstor luftegård, men jeg går minst en tur om dagen med de. Godt for de, godt for meg.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2009 #4 Skrevet 26. juli 2009 Jepp, selvfølgelig går jeg tur hver dag med hunden min. Jeg må si jeg er sjokkert når jeg blant annet ser på hundehviskeren, hvor hundene som regel ikke får mosjon annet enn to/tre dager i uken. Jeg ser at han hundehviskeren blir irritert, og det blir søren meg jeg også. En til to dager i måneden er jo ikke det verste da, kunne vært verre, for å si det sånn.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 26. juli 2009 #5 Skrevet 26. juli 2009 Har en bitteliten chi, og går tur minst to timer daglig med henne! Men skal sies at jeg har henne jo ikke i hundegård sammen andre så hun får leke og herje hele dagen heller da...går halvtime om morgenen, halvtime etter jobb, time om kvelden, og kjapp tissetur rett før vi legger oss.... og ALLIKEVEL bruker jeg mye tid på trening o.l inne...tror hun hadde vært veeeldig hyper uten tur hver dag
ciba Skrevet 26. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. juli 2009 jeg går nesten to timer vær dag, men en gang om dagen, kansje to ganger også, jeg blir som hundene rastløs å sur vist jeg ikke får turen min
Gjest Purple Haze Skrevet 26. juli 2009 #7 Skrevet 26. juli 2009 Vi går tur hver dag, to ganger om dagen, som regel. En kort luftetur om morgenen før jeg går på jobb, og en tur på ettermiddagen. Minst en times tur da.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #8 Skrevet 27. juli 2009 Selvfølgelig. Vi går tur to ganger om dagen. En hundegård kan aldri erstatte det å gå tur, samma hvor stor hundegården er. Hunden trenger ikke bare fysisk mosjon. Den trenger stimulering. I en hundegård er det de samme luktene, de samme synene, de samme lydene, hele tiden. Ute på tur er det nye lukter, gjerne fra andre dyr, forskjellige lyder, osv. Om det kun var mosjon man var ute etter, kunne man like gjerne satt hunden på en tredemølle. Tenk bare selv hvordan det er å ikke være utenfor hageporten en dag. Jeg blir rablende gal om jeg må holde meg innenfor tomtegrensen en hel dag.
Sheenaca Skrevet 27. juli 2009 #9 Skrevet 27. juli 2009 Nå har jeg ikke hund selv, men mamma går ikke tur med sine to hver dag. Vanligvis, men ikke alltid. Hundene er veldig hjemmekjære, har hundegård de får være alene i, og stor hage de kan springe i når mamma er med ut. Tror de synes det er like koselig å være i hagen som å vandre gatelangs. Enig i at det er viktig med nye lukter og inntrykk, men man går jo som regel ikke en tur til nye steder hver dag, og når man går hver eneste dag, er det begrenset hvor mye luktene har forandret seg fra en dag til neste. Selvfølgelig bør hunder få være med, gå turer og oppleve ting - men jeg synes virkelig ikke det gjør noe om de må holde seg på eiendommen noen dager iløpet av en måned, så lenge de ikke må være der alene. Jeg har iallefall ingenting imot å bare kose meg hjemme noen dager, og det virker ikke som hundene har det heller (har både de og mamma vært hjemme mesteparten av dagen, begynner gammelhunden å mase om at mamma skal gå å legge seg i åtte-ni-tiden på kvelden...ellers får nemlig ikke gammelhunden sove skikkelig ). Dessuten må jo ikke en tur være en gåtur - en gang i uken drar de på hundetreff, der alle springer løse i en stor innhegning, pluss at de driver litt lydighetstrening, av og til besøker de eller får besøk av venner med hund, så får hundene leke mens menneskene drikker kaffe, og så videre.
Gjest Wacmoc Skrevet 27. juli 2009 #10 Skrevet 27. juli 2009 Jeg går selvfølgelig tur med hunden hver dag Har en liten japansk spisshund, han får kvarter-tyve minutter om morgenen, et kvarter ca klokken 2-3, et time-halvannen i 5-6 tiden, et kvarters kveldstur klokken 22, og om jeg er oppe sent får han en liten tur på kanskje ti minutter i 1-2 tiden på natta. I tillegg røyker 3 i familien og han blir med ut da, og når det er varmt står terrasse døren oppe så han kan gå ut som han vil. Er dager hvor han bare får f.eks 3-4 korte turer og ikke noen lang, men det har han ingen problem med Syntes ikke en hundegård kan erstatte turer, men 1-2 ganger i mnd er ikke ofte heller
Troyamin Skrevet 27. juli 2009 #11 Skrevet 27. juli 2009 Nei, vi går ikke turer hver dag. Men vi har bikkjene løse utenfor og vi har hjernetrim daglig. Grunnen til at vi ikke får gått daglig er at jeg har dager hvor kroppen min ikke fungerer. Da må man finne på andre oppgaver for hundene. Vi er ute på tur fem av syv dager i uken. Må også legge til at hundene er med oss over alt ellers. De ligger sjeldent hjemme alene.
pusla Skrevet 27. juli 2009 #12 Skrevet 27. juli 2009 Ja, vi går tre turer hver dag, gjerne to kortere turer på 15-20 minutter morgen og kveld og en lang på ca en time (gjerne lenger i helgene) midt på dagen. I tillegg har vi hage han kan gå ut i når han vil. Siden vi har en ganske stor hund (golden) så er det ikke noe tema å droppe tur, dessuten gjør han ikke fra seg i hagen, så vi må ut. Men det kan være dager det bare blir kortere turer, men det er sjeldent.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #13 Skrevet 27. juli 2009 Selvsagt! To turer på 15-30min og en på min. 1 time. Vi har også stor plass, men de trenger også hjernetrim og variasjon..
Gjest Gjest_hundeeier_* Skrevet 27. juli 2009 #14 Skrevet 27. juli 2009 Nei, jeg går ikke tur hver dag. Hender noen ganger at vi bare lufter oss nedi gata for å gjøre fra seg der og lukte litt på dagens nyheter i boligfeltet. Vi går aldri tur om morran før jobb, da hunden tisser på kommando og er vant med å gjøre nummer to når jeg kommer hjem fra jobb. (vi går tur med en gang da) også tisser han på kommando om kvelden før jeg legger meg. Når vi er ute på tur så veksler vi mellom å jogge/løpe og gå. og er ute i hvertfall en time. Jeg har liten hund og han er veldig rolig inne. Han har skjeldent interesse av å leke med lekene sine inne... (og heller ikke noen av mine ting.) vi har ikke uteplass i det hele tatt, så han vet ikke hva det vil si å stå i bånd.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2009 #15 Skrevet 29. juli 2009 Vi går ikke nødvendigvis 'ordentlig' tur hver dag. Jeg mener at mange hunder ikke nødvendigvis trenger tur hver dag, så lenge de blir aktivisert på en eller annen måte (dette er vel litt raseavhengig, regner med at veldig aktive hunder som f.eks husky og visse jakthunder trenger fysisk mosjon daglig, og i tillegg avhenger det vel av hva hunden er vant med). 'Aktiviseringskvaliteten' på turer varierer jo veldig, de færreste hunder får vel noe særlig utbytte av å tusle i kort bånd på steder den har vært 1000 ganger før.. Da får den nok mer utbytte av en ordentlig treningsøkt eller noe aktivisering med søk og spor. Hvis vi skal ta en ordentlig sporøkt en dag, eller skal på sporkurs, så går jeg ikke tur med hunden, den blir plenty sliten av sporingen. Av og til kan jeg bytte ut turen med lydighetstrening/andre ting som gjør hunden mentalt sliten, av og til trener vi agility, og av og til tar vi rett og slett en 'roligdag'. Vil ikke ha en hund som er avhengig av at det må skje noe hver eneste dag. Det er lov å kjede seg litt en dag innimellom, så fremt man har lært hunden å slappe av Men vi går da tur stort sett hver dag, og selv om vi ikke går 'ordentlig' tur, så får han seg en lufterunde så han kan skvette litt og 'lese avisen'
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå