Gå til innhold

katter og røyting

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet

hei..

har en katt som i begynnelsen av juli begynte å røyte voldsomt.. det er sånn at jeg kan dra hår ut av kroppen hans hvis jeg prøver liksom.. Er det normalt at dem begynner sånn midt på sommeren.. ??

veit jo at dem mister den del pels mot våren og sånn når vinter pelsen vil vekk.. men nå er det jo midt på sommeren.. fler som har opplevd dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Mine katter er inne, og røyter derfor hele året. Men når det er ekstra varmt, som nå i sommer, har det tatt helt av.

Mitt tips er at du kjøper en ny type kam de har fått inn på dyrebutikker (Tropehagen iallefall) og bruker på den. Jeg husker ikke hva den heter, men hvis du spør etter en kam som er beregnet på å ta underhår som forårsaker hårballer, vet de nok hva du mener. De siste dagene har jeg kammet mine først med den vanlige børsten, også den nye. Og forskjellen i pelsen er utrolig.

Jeg vil anbefale deg den på det sterkeste (går utfra at du sliter litt med røytingen, derfor jeg nevner det)

Men ja, det er nok vanlig at den røyter mer i varmen, vil jeg tro :jepp:

Skrevet
Heisann!

Mine katter er inne, og røyter derfor hele året. Men når det er ekstra varmt, som nå i sommer, har det tatt helt av.

Mitt tips er at du kjøper en ny type kam de har fått inn på dyrebutikker (Tropehagen iallefall) og bruker på den. Jeg husker ikke hva den heter, men hvis du spør etter en kam som er beregnet på å ta underhår som forårsaker hårballer, vet de nok hva du mener. De siste dagene har jeg kammet mine først med den vanlige børsten, også den nye. Og forskjellen i pelsen er utrolig.

Jeg vil anbefale deg den på det sterkeste (går utfra at du sliter litt med røytingen, derfor jeg nevner det)

Men ja, det er nok vanlig at den røyter mer i varmen, vil jeg tro :jepp:

Kan det være Furminator det er snakk om her? Den har jeg bare hørt positive ting om, og man får kjøpt kammene for en billig penge på eBay :)

Skrevet

Furmaster :-) Får den på tropehagen Zoo, den minste typen koster 329,- og den store 429. Virkelig verdt hver en krone!

Skrevet

Jepp, akkurat den jeg mente! :jepp:

Og jeg merker stor forskjell i pelsen til de små :)

Skrevet
Jepp, akkurat den jeg mente! :jepp:

Og jeg merker stor forskjell i pelsen til de små :)

Så bra! Den dagen jeg får meg hund eller noe annet røytete, skal jeg definitivt kjøpe meg en Furminator :jepp:

Gjest Gjest_mari_*
Skrevet

takk for svar.. :)

men den kammen dere snakker om, er den ment på katter som er korthåra og eller..? min er korthåra serru.. ;)

Skrevet
takk for svar.. :)

men den kammen dere snakker om, er den ment på katter som er korthåra og eller..? min er korthåra serru.. ;)

Den fungerer nok best på korthårede katter, tror jeg, jeg har to korthårede som FURminator fungerer veldig bra på. FURminator har skjæreblad mellom tennene på kammen, så på lang eller stiv pels kan den finne på å skjære av den friske pelsen også. Men man må nesten bare prøve seg frem.

Husk at FURminator ikke skal brukes mye, den kan brukes et par minutter daglig i de verste røyteperiodene, eller til en skikkelig gjennombørsting sjeldnere, men skal ikke brukes ofte, fordi den er såpass kraftig og kan finne på å lugge og gjøre huden sår.

Ok priser på FURminator på canis.no. :)

Skrevet

Hei igjen!

Jeg har en langhåret og en korthåret katt, og endte med å kjøpe den minste kammen. Den fungerer like bra på begge to :)

Skrevet

oki.. tusen takk for alle svar.. setter pris på det..:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...