Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har en gutt på 14 år, å han har fått endel kviser og sorte prikker. Men han kjennes faktisk ikke fet ut i huden, jeg har også litt tørr og uren hud. Men trenger hjelp til å finne produkter til sønnen.

Jeg vil anta at han også vil trenge en fuktighetskrem til å ha på om kvelden, siden huden kjennes tørr ut, synes å høre at han protesterer i det fjerne...

Må legge til at jeg ikke har økonomi til salong produkter. Så håper noen kan hjelpe meg med forslag til noe som er bra som han kan prøve.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er ingen ekspert, men kan jo fortelle hva som har hjulpet best på meg når det gjelder uren hud... Og det er nok uten tvil merket MD Formulations. Det er et salongmerke, men kjøper du via nettet (f.eks. herifra) kan det hende at det blir overlevbart for deg likevel? :) FeelUnique betaler forresten tilbake moms og andre utgifter, så lenge du tar bilde av kvitteringen fra posten og sender den til dem.

Før jeg prøvde dette merket prøvde jeg både SebaMed og et annet merke med gråblå flasker fra Apoteket, det hjalp så og si ingenting dessverre.

Disse produktene har jeg brukt og bruker fortsatt, og jeg er veldig fornøyd med dem:

Facial Cleanser (den vanlige)

Body and Face Scrub (bruk den 1-2 ganger i uka)

Continious Renewal Serum (man tar på denne under hudkrem)

Av fuktighetskremer har jeg bare prøvd én fra MD Formulations, en gel, som så klart var alt for lite fuktgivende. Jeg trodde jeg måtte ha noe superlett siden jeg hadde kviser, skjønte ikke at fukt var viktig. Så jeg hoppet over til Decleor's Hydra Floral Emulsion, som er en relativt lett krem som gir mye fukt. Den kan kanskje være noe for ham også? :) Den er dessverre litt dyr da...

Det viktigste i starten er vel rens og ansiktskrem. Om den fra Decleor blir for dyr, er det sikkert noen som kan tipse om en som er litt billigere :)

Endret av Tonje!
Skrevet

Vil anbefale decleor cleansing water (180kr på feelunique.com), denne er bare å ha på litt bomull og tørke over ansiktet, ikke nødvendig å vaske det av. Går veldig raskt og er ikke noe dilldall, noe som sikkert er veldig fint for en på 14.

Av fuktighetskrem vil jeg anbefale dermalogica active moist (250-300kr på ebay, drøy i bruk!).

Evt kan du dra til en hudpleiesalong og spør etter prøver til han. Så kjøper du de produktene han liker over nettet.

Gjest Grafica
Skrevet

Av fuktighet ville jeg kjøpt en ren aloe vera-gel. Jäsons 98% til 80kr på helsekost. Jeg har alltid slitt med tørr hud i panna og på kinnene og brukt tusenvis av kroner på fuktighetskremer, men aloe vera er det eneste som hjelper. Har fått mindre kviser etter at jeg begynte med aloe vera også; sikkert fordi den er mye mer naturlig og ikke legger igjen masse dritt på huden (som silikon og mineralolje f.eks... det bare tetter igjen porene og gir et lag som gjør at huden kjennes bra ut, mens den egentlig både tørker ut og gir flere kviser)

Skrevet

Aloe vera gel som fuktighetskrem? Jeg smører den på kvisene mine for å få de til å lege raskere, men den legger igjen en stram hinne på meg, kan ikke helt se at det er så behaglig i hele ansiktet? :klø:

Gjest Gjest
Skrevet

Til min tenåring med både uren og tørr hud har jeg lykkes med å bruke dette:

Rens fra Avalon organics http://www.iherb.com/Avalon-Organics-Vitam...fl-oz/4432?at=0 denne er billig og fungerer veldig bra, bruker den selv også.

Peel huden ca to ganger i uka med peelingen fra Md formulation nevnt over her.

Etter rens har hun på et serum fra Md formulation http://allthatglam.blogspot.com/2009/02/md...us-renewal.html dette holder urenhetene borte, brukes bare på kveld om sommeren og morgen og kveld ellers i året.

Fukt morgen og kveld må til, Dermalogica her en krem som gir mye fukt uten at den gir kviser http://www.minhud.no/Dermalogica/product/p...eam_-50_ml-.htm

På vinteren tar jeg en glycolsyrepeelingkur på datteren min, det kan kjøpes her http://www.skinlaboratory.com/ dette er det samme som brukes i salong og er effektivt mot uren hud, les nøye hvordan den brukes for det er sterkt og må ikke tas direkte på kviser.

Disse produktene fungerer veldig bra for min datter, anbefaler deg å handle via nettet siden det er veldig dyrt i salonger her i Norge.

Lykke til!

Skrevet

Mange gode svar her! Jeg vil bare føye til at det kan være en ide med en tur til legen også. Noen hudproblemer kan være bedre å behandle med legemidler.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja en tur til hudlege kan være lurt men nå er uren hud hos ungdom som oftest en naturlig ting pga hormoner. Uansett er en god hudpleierutine veldig viktig. Jeg var selv hos hudlege da jeg var tenåring og endte opp med helt uttørket hud.. Fikk flere uttørkende linimeter som jeg smørte på huden. Noe av det viktigste en kan gjøre med uren hud er å tilføre nok fukt og litt fett med fuktighetskrem slik at huden ikke oveproduserer talg, noe som skjer visst huden blir uttørket..

Kan legge til at Decleor sine ylang ylang produkter er talgregulerende, jeg bruker dem selv og er fornøyd.

Leire skal også være bra mot urenheter, du kan kjøpe grønnleiere selv og blande med vann eller kjøpe en maske, denne er ok http://www.iherb.com/Queen-Helene-The-Orig...6-8-g/5796?at=0 brukes ca en gang pr uke. Ta gjerne å damp huden før masken påføres så porene åpner seg. Kok opp en kjele med vann, fint med noen dråper tee tre olje i vannet, ha hodet over kjelen i noen minutter med et håndklede over så dampen holder seg inne.

Aberela er en krem som inneholder et stoff som er veldig effektivt mot urenheter, denne fåes på resept av fastlegen. Brukes kun om vinteren fordi huden blir tynn og solømfintlig. Denne kremen sammen med en god rens og en fuktighetskrem, feks Dermalogica skin smoothing krem skal være veldig bra!

Google Aberela for mere info, dette er etter min mening noe av det mest effektive en kan bruke, men bare i perioder da det er kraftige saker!!!

Skrevet
Av fuktighet ville jeg kjøpt en ren aloe vera-gel. Jäsons 98% til 80kr på helsekost. Jeg har alltid slitt med tørr hud i panna og på kinnene og brukt tusenvis av kroner på fuktighetskremer, men aloe vera er det eneste som hjelper. Har fått mindre kviser etter at jeg begynte med aloe vera også; sikkert fordi den er mye mer naturlig og ikke legger igjen masse dritt på huden (som silikon og mineralolje f.eks... det bare tetter igjen porene og gir et lag som gjør at huden kjennes bra ut, mens den egentlig både tørker ut og gir flere kviser)

Jeg har prøvd denne i ansiktet. Synes ikke den er så god... Virker som at det er ganske mye alkohol i den, i hvert fall ble jeg litt tørr etter bare noen dager. Og jeg er nesten aldri tørr til hverdags, kan ofte fint gå en hel dag uten fuktighetskrem uten å bli stram i maska.

At aloe vera er bra for huden er jeg derimot enig i. Men man burde nok prøve å få tak i en med nesten kun aloe vera, og uten alkohol eller andre negative ingredienser.

Skrevet

Skulle ikke det å skaffe seg en god hudpleierutine hjelpe så kan det være greit å få tatt en tur til fastlegen.

Gikk selv til legen og ba om resept på Aberela. Har gjort underverker for meg, dog den egner seg ikke helt til bruk under sommeren pga større sjanse for solskader. Nå rakk jeg heldigvis å få brukt den i ca 2 måneder før sola kom for fullt. Bruker den innimellom for å forebygge, men jeg holder meg unna direkte sol.

Husker ikke helt prisen, men det er snakk om under 150 kr for en tube, og den er drøy i bruk.

Gjest Gjest K
Skrevet
Skulle ikke det å skaffe seg en god hudpleierutine hjelpe så kan det være greit å få tatt en tur til fastlegen.

Gikk selv til legen og ba om resept på Aberela. Har gjort underverker for meg, dog den egner seg ikke helt til bruk under sommeren pga større sjanse for solskader. Nå rakk jeg heldigvis å få brukt den i ca 2 måneder før sola kom for fullt. Bruker den innimellom for å forebygge, men jeg holder meg unna direkte sol.

Husker ikke helt prisen, men det er snakk om under 150 kr for en tube, og den er drøy i bruk.

Hei :) Hvor ofte bruker du den for å forebygge? Og bruker du den da morgen og kveld, eller kun en av tingene? Jeg bruker Skinoren nå for å få bukt med hudormer, og den er utrolig effektiv! Har brukt den i drøye to uker, og den funker som bare det.. :) Er litt usikker på hvordan jeg skal bruke den forebyggende når jeg er ferdig med å bruke den morgen og kveld slik jeg gjør nå, så kanskje du har noen tips til meg? :)

Skrevet (endret)

Jeg bruker Aberela ca i to-tre dager strekk med to-tre ukers mellomrom, som regel kun på kvelden (men alt etter behov). Slik lar jeg den trekke opp evt urenheter som ligger under huden og lurer, blir kanskje to-tre kviser av det, for så å være kvisefri til neste gang jeg påfører kremen.

Jeg har ingen erfaring med Skinoren, så hva som vil fungere for deg kan jeg ikke være sikker på. Stopp med Skinoren, se hvor lang tid det tar før man merker kviser og hudormer begynner å komme tilbake for så å begynne på igjen i et par dager kanskje?

Endret av Kiyo
Gjest Gjest K
Skrevet

Takk for svar :) Jeg finner nok ut av det!

Gjest Grafica
Skrevet
Aloe vera gel som fuktighetskrem? Jeg smører den på kvisene mine for å få de til å lege raskere, men den legger igjen en stram hinne på meg, kan ikke helt se at det er så behaglig i hele ansiktet? :klø:

Om det er silikon eller alkohol i den, legger den seg som en stram hinne ja. Dessuten tar mange alt for mye aloe vera; den skal legges kjempetynt for å ikke bli "stram". Jeg kjenner det fort om jeg tar for mye.

Jeg har prøvd denne i ansiktet. Synes ikke den er så god... Virker som at det er ganske mye alkohol i den, i hvert fall ble jeg litt tørr etter bare noen dager. Og jeg er nesten aldri tørr til hverdags, kan ofte fint gå en hel dag uten fuktighetskrem uten å bli stram i maska.

At aloe vera er bra for huden er jeg derimot enig i. Men man burde nok prøve å få tak i en med nesten kun aloe vera, og uten alkohol eller andre negative ingredienser.

Det finnes jo ikke alcohol i Jäson sin :klø: Jeg har sjekket den spesifikt for å være sikker på at jeg kunne bruke den i håret... Og den har også veldig få ingredienser, under åtte tror jeg.

Skrevet
Om det er silikon eller alkohol i den, legger den seg som en stram hinne ja. Dessuten tar mange alt for mye aloe vera; den skal legges kjempetynt for å ikke bli "stram". Jeg kjenner det fort om jeg tar for mye.

Det finnes jo ikke alcohol i Jäson sin :klø: Jeg har sjekket den spesifikt for å være sikker på at jeg kunne bruke den i håret... Og den har også veldig få ingredienser, under åtte tror jeg.

Ååå? Mener å huske at jeg leste at det var alkohol i den, jeg... Og står det ikke det her, da?

http://www.jasoncosmetics.com/jason_aloe_vera_gel.html

Skrevet
Hmm den tuben ser ikke lik ut som min, pluss at ingredienslista er lenger på den de. Jeg vet at det ikke er alkohol i min hvertfall :)

http://www.jason-natural.com/products/sun_aloe_tea.php <-det er de jeg bruker. Tydeligvis mange som lager Aloe Vera og heter Jason.

Jeg zoomet inn på de tubene jeg postet link til, og merket er skrevet på nøyaktig samme måte, så det er nødt for å være det samme. Kanskje de bildene jeg fant bare var av eldre design? :klø: Så enten er det alkohol i de du bruker, eller så har JASON forandret ingrediensene..?

Kunne du sjekket bakpå flaskene dine, for å være sikker? Blir forvirret jeg nå, haha.

EDIT: Her står det også at den inneholder alkohol:

http://www.meditrina.no/2009/07/test-av-jason-aloe-vera-gel/

Gjest Grafica
Skrevet

Gud som du skulle kverulere da.

Jeg bruker Aloe Vera i håret mitt. Jeg bruker ingen produkter som inneholder alkohol i håret, fordi alkohol er uttørkende. Den Jason-Aloe Veraen står på lista over godkjente produkter til balsammetoden på lockig.se, og der er det "forbud" mot alkohol i produktene. Jeg skulle gjerne tatt bilde av flaska mi og vist deg, men jeg har ingen her akkurat nå fordi jeg gikk tom når jeg var i Sverige og måtte kjøpe en annen en der.

Gjest Gjest_mai_*
Skrevet

jeg har prøvd Oil Clensing Method nå og har kutta ut fuktighetskrem og alt av unaturlige ting i ansiktet. ser ut til å hjelpe min hud! hadde masse kviser når jeg var yngre, nå sitter jeg igjen med masse sorte prikker og div småtteri og vil bare få vekk resten. denne metoden har visst hjelpt mange med acne og blokkerte porer. logisk skulle det jo stemme olje oppløser olje. jeg har nettopp begynnt, men leit litt på internett så er det mange erfarne. ofte kallla OCM.

jeg renser huden om kvelden med en blanding av castor olje og solsikke olje (castor tørker ((faktisk!)) ut huden og solsikke olja fukter. når en blir mer dreven kan en bytte ut solsikke olja med selvvalgt olje. castor olja må alltid være der for den trekker ut urenhetene. så må en finne den rette blandinga begynn på 50:50 og tilsett eller om du har fet eller tørr hud. 25%castor75%sol.olje tørr hud og andre veien fet hud osv... så må du bare prøve deg fram. om morgenen bruker jeg bare varmt vann

alt står her: http://www.theoilcleansingmethod.com/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...