Anaconda Skrevet 26. juli 2009 #21 Del Skrevet 26. juli 2009 Ikke inviter røykere. Og hvis du må ha med noen som røyker si ifra at det er røykeforbud! Så slipper du hele greia, og de får kjenne på at de gjør noe stygt og umoralsk noe. Nei, jeg er ikke sarkastisk. Å røyke er umoralsk. Folk som røyker burde bli utstøtt. Skjønner ikke hvordan det fortsatt kan være lovlig. Greit at staten tjener grovt på det, men da får vi heller ta de pengene fra andre steder. Øke noen avgifter et annet sted eller noe. Det vil være verdt det med tanke på hvor mye bedre land vi ville fått. Samme med alkohol. Hvorfor er det helt greit å helle i seg noe som forgifter og ødelegger kroppen og sinnet? Herregud. Men det serverer vel TS villig, tenker jeg. Har lest en del av trådene her om hvor viktig det er med gift i glassa. Man er ikke avhengig eller noe, men med en gang noen skal feires så må giften frem. Det er jo så viktig. Neida, ikke avhenig i det hele tatt. Jeg røyker selv og skulle også ønske at det ikke var lov. Men nå er det jo en gang slik at det er lov og jeg synes du beveger deg litt utenfor det trådstarter ønsker svar på med dine påstander.. kanskje du kan starte en ny tråd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsten80 Skrevet 26. juli 2009 #22 Del Skrevet 26. juli 2009 Hei, jeg synes også det er en dårlig ide. Jeg røyker og tro meg, i løpet av middagen ville jeg ha sneket meg ut (enten med tillatelse eller ikke). Og det er selvfølgelig aller mest hyggelig om det er OK og tid til det. Det eneste du vil oppnå med å hindre folk i å røyke er å gi dem en dårlig opplevelse. Sannheten er at dersom vi ikke etter en stund får denne røyken (spesielt etter en god middag) så blir vi nesten besatt. Tenker kun på når neste smutthull er. Absolutt ingen god følelse. Til vårt bryllup kommer vi til å be toastmasteren om å annonsere når det er "strekk på beina" pauser. Behøver ikke å være mer enn fem minutter. Personlig er målet mitt om å være røykfri innen den tid, men siden jeg vet akkurat hvordan denne følelsen er så kommer jeg til å sørge for at alle har det bra hele tiden. Middagen blir maks 15 minutter lenger totalt sett. Dersom du så bestemmer deg for å ha et helt røykfritt selskap så vil jeg anbefale deg om å si i fra på forhånd. Altså før bryllupsdagen. Bare tanken på at jeg hadde fått beskjed rett før forretten om at neste pause er om 4,5 time så hadde jeg tørna. Dette handler om det psykiske, så de fleste røykere klarer seg uten dersom de får psyket seg opp til det. Eller så kommer de ikke i det hele tatt. Enkelt og greit. Lykke til med valget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 26. juli 2009 #23 Del Skrevet 26. juli 2009 Hvis du ikke skal ha mer enn en pause i løpet av en fire-fem timers middag håper jeg virkelig at dine ikkerøykende gjester er veldig tålmodige. Det bør heller ikke være barn til stede, og lite alkohol. Selv om jeg ikke røyker selv vil jeg foretrekke å gå i bryllup til røykere. De legger ihvertfall inn nok pauser, slik at man kan få rørt litt på seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 26. juli 2009 #24 Del Skrevet 26. juli 2009 Jeg er enig i at det bør legges inn minst to pauser (kanskje tre) iløpet av middagen. Ikke veit jeg hvor mye du har tenkt igjennom dette, men du har glemt noen vesentlige ting i planlegginga. 1. Forrett: etter at denne er spist opp så skal tallerkene og bestikket samles inn igjen, og hovedrettes skal legges opp på tallerker eller fat. Dette tar nok en del minutter mer enn du har tenkt deg = pausemulighet. 2. Hovedrett: Skal dere ha en eller to serveringer? Skal dere ha to serveringer er det gjerne en ganske god tid mellom første og andre servering = pausemulighet. 3. Dessert: Alt fra hovedretten skal samles inn, og ting til desserten skal dekkes på. I tillegg skal gjerne desserten anrettes og alt dette tar litt tid. I tillegg så vil man gjerne ha noen minutter mellom hovedrett og dessert. Dette er også en god pausemulighet. Ikke undervurder gjestenes pausetrang. Jeg tror de fleste hadde blitt litt lei om de måtte sitte tilbords i 4,5 timer uten pause eller kun med korte pauser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 26. juli 2009 #25 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) Som en person som har vært røyker/sluttet nå......så ville eg ikke vært fornøyd med så lite pauser under lang middag.....ikke bare fordi eg ikke kunne røyke, men å ikke kunne strekke ut beina eller ta en pause fra spisingen/taler...... Selv hadde vi ikke 3 retters....men grillbuffet med 2 serveringer. Middagen varte rundt 2 1/2 time hvor av 1 formel pause, men ellers informerte toastmaster når evt. neste tale skulle skje sånn at folk kunne hoppe ut for å røyke eller gå på do. Tror folk satt stor pris på det. 3 retter og mange taler er jo utrolig hyggelig for brudeparet....men husk at det er ikke alle som syns det er like så gøy.....taler er som oftest til brudeparet.....og vennepar av dere som hører "Tante Tone" snakke om en historie når du/mannen var små må du regne med de ikke syns er like søtt/morsomt som dere syns. Endret 26. juli 2009 av icechick Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kinkeline Skrevet 26. juli 2009 #26 Del Skrevet 26. juli 2009 (endret) Men, kan du ikke tenke deg dette selv da? Hadde du syns det var så kult å sitte i 4,5t med kun 1 pause? Folk vil ikke syns det er greit bare fordi det er DITT bryllup. Jeg stemmer også for liten pause mellom hver rett, tror du også ville satt pris på det. Endret 26. juli 2009 av kinkeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly-L Skrevet 26. juli 2009 #27 Del Skrevet 26. juli 2009 2. Hovedrett: Skal dere ha en eller to serveringer? Skal dere ha to serveringer er det gjerne en ganske god tid mellom første og andre servering = pausemulighet. Jeg synes det høres rart ut med pause MELLOM første og andre hovedrettservering. Det vil jo bli en veldig oppstykket middagsfølelse. Og hvis gjestene fikk pause etter forretten så behøver de vel ikke ennå en pause etter første hovedrettservering? Jeg stemmer for pause etter forrett og hovedrett. To pauser på 4,5 timer vil da si at man blir sittende maks 1,5 time av gangen og det synes jeg alle kan klare! Dessuten håper jeg at røykere (på lik linje med oss som lever litt lengre) som blir bedt i bryllup vet at bryllupsmiddager ofte drøyer litt, og jeg synes det er rart om de ikke på forhånd i alle fall har tenkt tanken at det under bryllupsmiddagen kan gå litt lengre tid mellom hver gang de får tatt seg en røyk enn det de er vant med i hverdagen. Lykke til med bryllupet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 26. juli 2009 #28 Del Skrevet 26. juli 2009 Jeg synes det høres rart ut med pause MELLOM første og andre hovedrettservering. Det vil jo bli en veldig oppstykket middagsfølelse. Og hvis gjestene fikk pause etter forretten så behøver de vel ikke ennå en pause etter første hovedrettservering? Det er faktisk hverken uvanlig eller oppstykkende.Det fører til at man faktisk får mulighet til å la maten synke litt før neste servering, samt å strekke på bena. Og hvis ts skal ha 4,5 timers bordsetning, så er faktisk to korte pauser lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pityriasis Skrevet 27. juli 2009 Forfatter #29 Del Skrevet 27. juli 2009 He,he - skjønner at denne tråden engasjerer. Vi har ikke planer om å kontrollstyre hvert minutt av bryllupsdagen vår, slik noen antyder her. Vi har blitt bedt av toastmaster om å lage en kjøreplan for middagen, og det er derfor spørsmålet med pauser i det hele tatt kommer opp. Det vi ønsker å unngå er at alle 75 gjestene skal ut av lokalet på samme tid, da vi ser for oss at det blir korketendenser av slikt. Er en ganske smal gang inn og ut av lokalet nemlig. Vi er fullstendig klar over at det er 5 min her og der hvor det passer seg for en og annen å smette ut for å tisse eller strekke litt på bena, og det håper jeg gjestene benytter seg av. Det blir noe helt annet å annonsere til alle at "nå er det 5 min pause", slik at alle reiser samtidig og det hele blir en eneste stor kø... Så vi klarer oss med en "formell" pause a 15 min. Jeg forventer ikke at gjestene skal sitte dønn i ro utover dette, men håper at folk kan fordele de ulike smutthullene mellom seg på å gå ut - slik at ikke alle går ut samtidig. Det er vi, inkludert toastmaster, vel fornøyde med. Og jeg har aldri forventet at noen skulle slutte å røyke for vårt bryllup, hvor har dere det fra? Ideen var initialt å hjelpe forlk til å holde ut 2 t uten røyk... Men vi har droppet det nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly-L Skrevet 27. juli 2009 #30 Del Skrevet 27. juli 2009 (endret) He,he - skjønner at denne tråden engasjerer. Vi har ikke planer om å kontrollstyre hvert minutt av bryllupsdagen vår, slik noen antyder her. Vi har blitt bedt av toastmaster om å lage en kjøreplan for middagen, og det er derfor spørsmålet med pauser i det hele tatt kommer opp. Det vi ønsker å unngå er at alle 75 gjestene skal ut av lokalet på samme tid, da vi ser for oss at det blir korketendenser av slikt. Er en ganske smal gang inn og ut av lokalet nemlig. Vi er fullstendig klar over at det er 5 min her og der hvor det passer seg for en og annen å smette ut for å tisse eller strekke litt på bena, og det håper jeg gjestene benytter seg av. Det blir noe helt annet å annonsere til alle at "nå er det 5 min pause", slik at alle reiser samtidig og det hele blir en eneste stor kø... Så vi klarer oss med en "formell" pause a 15 min. Jeg forventer ikke at gjestene skal sitte dønn i ro utover dette, men håper at folk kan fordele de ulike smutthullene mellom seg på å gå ut - slik at ikke alle går ut samtidig. Det er vi, inkludert toastmaster, vel fornøyde med. Og jeg har aldri forventet at noen skulle slutte å røyke for vårt bryllup, hvor har dere det fra? Ideen var initialt å hjelpe forlk til å holde ut 2 t uten røyk... Men vi har droppet det nå! Jeg tror du får et fint bryllup jeg, Pityriasis Bare husk å informer gjestene dine om hvor dere har lagt pausen dere skal ha, og ellers si at det bare er å benytte toaletter når det måtte passe seg slik under middagen. Lykke til! Edit: trykkleif Endret 27. juli 2009 av Lilly-L Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 27. juli 2009 #31 Del Skrevet 27. juli 2009 Når dere skal ha bare en pause bør dere absolutt opplyse om at det er greit å snike seg ut hvis man må. Jeg ville sittet bom i ro jeg, jeg synes nemlig det er uhøflig å gå ut under en middag. Unntaket er hvis man går på grunn av urolig barn. Som brud ville jeg foretrukket litt kø et par ganger under middagen fremfor en stadig liten strøm av folk som reiser seg på grunn av at de er slitne av å sitte i ro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #32 Del Skrevet 27. juli 2009 Jeg røyker ikke selv men i vårt bryllup var det jeg som var mest ivrig etter å strekke på beina å ta en luftepause. Mitt mål med bryllupet var at alle skulle ha en fin dag og da strekker jeg meg langt for at gjesten skulle ha det behagelig, kose seg og ikke sitte å pine seg gjennom flere timer ved bordet med taler og sang som ærlig talt ikke bryr så mange andre en brudeparet. Vær litt raus med gjestene dine, gi dem minst to pauser under middagen, en vil vel ikke høre i ettertid at det eneste inntrykket gjestene sitter igjen med er at de ikke fikk gå fra bordet på flere timer, håper i såfall at dere har nok drikke å servere dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 28. juli 2009 #33 Del Skrevet 28. juli 2009 Jeg var akkurat i et bryllup i utlandet hvor middagen strakk seg over 5 timer. Heldigvis var det lagt inn godt med pauser, ellers hadde middagen blitt uutholdelig. Til slutt var jeg nødt til å skifte fra bunaden til kjole, for jeg begynnte å bli følelsesløs i baken, selv med underskjørt. Å ha en middag med kun et kvarters innlagt pause over en middag på 4 timer, er uansvarlig overfor gjestene spør du meg. Du bør absolutt revurdere denne planen, og legge inn en pause mellom hver bordsettning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutten Skrevet 29. juli 2009 #34 Del Skrevet 29. juli 2009 Vi får ikke lov av kokken å ha pause mellom forrett og hovedrett vi. En tale, men ingen pause der. Rett og slett fordi hans oppgave med å ordne maten blir vanskelig med pause der. Alt skal jo holdes varmt og ikke bli "overkokt" osv. Så våre gjester får ikke pause før etter hovedretten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 29. juli 2009 #35 Del Skrevet 29. juli 2009 Men da er det ikke verre at de hører med kokken når det passer med pauser. Det er vel uansett det toastmaster pleier å gjøre uansett, sikkert? (er bare enda mer glad for at vi hadde toastmaster og slapp å tenke på slikt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. juli 2009 #36 Del Skrevet 29. juli 2009 I vårt bryllup kommer det en del røykere. Bordsettingen er etter planen i 4,5 time, og kan se for meg at det er lenge for mange av dem å klare seg uten røyk. Folk må jo selvsagt bestemme selv hva de vil gjøre, men selv synes jeg ikke det passer seg for å gå ut og ta en røyk under en tale eller sang - og med vårt program er det ikke mange steder det passer med røykepauser. Det blir noe annet med toalettbesøk, da går man en og en, tar ikke mange sekundene og en lukter ikke røyk som ødelegger matlysten for alle rundt når man er ferdig. Det vi lurer på da, er om det "passer seg" å legge ut litt røyketyggis/plaster på de stedene hvor vi vet det sitter røykere? Eller er det fornærmende? Er jo bare ment til å være en hjelp så de klarer å holde seg til bordsettingen er ferdig. Og som et lite hint om at vi helst ser at folk ikke tar røykepause under middagen. Rett og slett fordi jeg ikke kan fordra lukten, det er flere allergikere til stede (hyperallergikere) og det i alle fall tar matlysten fra meg og min mann. Vi skal ikke SI noe konkret om at folk ikke får røyke under middagen, det er jo selvsagt ikke opp til oss å bestemme. Om noen absolutt må ut og røyke, så får de bare gjøre det - men tenkte kanskje at vi hadde gitt et signal om hva vi mente om vi la ut tyggis/plaster? Hva tenker dere? Legge frem røykeplaster! Skal nikotinavhengige gjester begynne å kle av seg ved bordet da for å få plasterne på plass? Jeg ser det for meg i ånden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå