Gjest Jente17år Skrevet 25. juli 2009 #1 Skrevet 25. juli 2009 Jeg har lånt en bok på biblioteket: Spis med glede, av Susie Orbach som er en psykoterapaut. Susie Orbach bruker legger fram 5 "nøkler" for å komme seg ut av det anstrengte forholdet til mat. De 5 nøklene er: * Spis når du er sulten * Spis den maten kroppen din er sulten på * Finn ut hvorfor du spiser når du ikke er sulten * Smak på hver munnfull * Slutt å spise så snart du er mett Jeg hang meg litt opp ved den siste nøkkelen. Når er man egentlig mett? Bare når jeg tar et glass vann, blir sultfølelsen forskøvet litt bort. Ja, jeg blir sulten igjen, men drikker jeg vann igjen, blir jeg mett. Samme gjelder når jeg begynner å spise, jeg kjenner at sultfølelsen ikke er der lenger. Den ene biten eple som legger seg i magen får sultfølelsen til å forsvinne, og når er man egentlig mett da? Det finnes egentlig forskjellige grader av "mett", og hvilken grad definerer dere mett som? Er du mett når du ikke er sulten lenger, når du vet at kroppen etter hvert vil merke at du er mett, når du kjenner at det er endel mat og kalorier i magen, eller når du sprekker helt og rett og slett ikke har lyst til å se mer mat?
yoga Skrevet 26. juli 2009 #2 Skrevet 26. juli 2009 Hei igjen Dette hører kanskje litt rart ut, men jeg synes ikke du foreløpig ikke skal vektlegge så mye din egen sultfølelse. Dette fordi kroppen din er nok litt ute og kjøre når det gjelder mett- og sulthetsfølelse, men dette vil komme seg igjen etter en stund. Og når den stunden er gått vil dette bli en følelse du lett vil kjenne igjen også. Når du kommer til legen vil dere forhåpentligvis lage en matplan sammen, og det er denne planen du skal følge uavhengig av sult og metthet
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2009 #3 Skrevet 26. juli 2009 Enig med yoga i at det kan være lurt å vente med å kjenne for mye etter denne. Og du har jo forsåvidt rett i det du sier også at noe av sultfølelsen forsvinner bare du drikker vann eller tar en bit av noe. Noen ganger kan det være nyttig å tenke på, når man ikke har anledning til å spise et større måltid men er sulten. Men for det meste består nok det å kjenne at man er mett av både ulike grader av fysisk metthetsfølelse, og bevissthet/"kunnskap" om at man har spist en stor nok porsjon utfra de behovene man har. Noen ganger når maten er veldig god, hender det jo også man spiser for mye, man vet man gjør det, men kjenner ikke før etterpå at man er plagsomt mett. Så det er mange aspekter ved dette. Jo mer du er bevisst på de første punktene i lista, jo lettere blir det etter hvert å kjenne etter om du er mett. Det å spise med glede høres ut som en veldig fin tilnærming, og så lenge du klarer å jobbe i den retningen kommer det etter hvert naturlig, tror jeg. For da kjenner det at det ikke skal være noe særlig ubehagsfølelse knyttet til dette - du skal verken sitte og være sulten igjen etter et kvarter, bli svimmel pga for lite mat eller være kvalm pga for mye. Men foreløpig og om man har spiseforstyrrelser kan disse følelsene være forstyrret - man føler seg mer glad når man har "klart" å ikke spise, og er deppa når man ar spist opp en hel liten middagsporsjon. Så jeg tror det kan være viktig å ikke prøve å lete altfor mye etter den følelsen ennå, men begynne med punktene foran på lista.
Gjest Gjest_81 Skrevet 26. juli 2009 #4 Skrevet 26. juli 2009 Enig med de andre, men jeg vil si at du er mett på den riktige måten når det er ca 3 timer til du blir sulten igjen;) At kroppen får nok næring til tre timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå