angie Skrevet 25. juli 2009 #1 Skrevet 25. juli 2009 Jeg skal flytte om en uke, og jeg har valgt å ta med mine 5 katter puljevis til det nye stedet. I dag tok jeg med meg de 2 første. Den eldste katten min, hun er 12 år, stresset veldig. Hun peste mye, og med åpen munn. Men jeg fikk roet henne ned. Jeg gikk ut av rommet de var i noen minutter. Da jeg kom tilbake, lå den ene katten oppå den andre bak sofaen. Var litt søtt å se på Men det luktet kattetiss, på en måte. Jeg dro fram sofen, men der var det ikke noe. Jeg vasket der de hadde vært, sånn i tilfelle. Så til det jeg lurer på. Kan det være at kattene utskiller den lukten av frykt? Jeg er nå hjemme igjen, stedet jeg skal flytte fra. Jeg var sammen med kattene, ihvertfall i samme rommet som dem i litt over 2 timer. De ligger nå i et garderobeskap med et tykt og mykt teppe Og dørene er delvis igjen. Tror de føler seg tryggere der inne Skulle gjerne ligget der i natt med dem, men det går ikke Satser på at de har roet seg ned til i morgen. Ps: Jeg satte Feliway i støpselet på torsdag, og likevel er de så urolige...
Gjest ¤bella¤ Skrevet 25. juli 2009 #2 Skrevet 25. juli 2009 Vet desverre ikke noe om den lukten, men de gangene vi har flyttet har den eldste pusen vår bodd under sengen i to uker, kun med korte turer rundt for å utforske når vi har sovet..
Kamikatze Skrevet 25. juli 2009 #3 Skrevet 25. juli 2009 Det heter seg at man bør holde kattene inne i ca en måned etter flytting, for at de skal binde seg til det nye hjemmet, og søke tilbake dit, når de har vært ute på oppdagelsesferd. Et triks kan være å fjerne døra i transportburet, og legge inn yndlingsteppet deres, og sette det et lunt rolig sted. Sånn venner de seg til at buret er et trygt sted å hvile seg i, og ikke en skummel og skremmende arrest, som alltid leder til noe ubehagelig som reiser og veterinærtimer. Samtidig har de et "sikkert gjemmested" når de har kommet fram. Ta med gjenstander for hver tur, som dyra kjenner igjen. Tepper og møbler. Gulvting og skotøy. Det er bedre enn kunstig luktefjas. Faktisk kan det tjene mot sin hensikt å gi kattemynte, fordi kattene kan begynne å forbinde den lukta med noe skremmende. - Badtrip, liksom. Det kan nok tenkes at frykten for det ukjente kan ha fått henne tisse i pelsen. Har hun ligget under sofaen, uten å våge seg frem til doet sitt, kan hun ha ligget i en liten pytt, som har trukket inn i pelsen. Kattepels absorberer vann, og tørker langsomt, i motsetning til hundehår. Det er derfor de avskyr å bli våte. Hvis alle fem er vant til hverandres selskap, vet jeg ikke hvor lurt det er å skille dem, i tillegg til alt styret rundt flyttingen.
angie Skrevet 25. juli 2009 Forfatter #4 Skrevet 25. juli 2009 Takk for svar. Jeg vet jeg må holde kattene inne en god stund, vil jo ikke at de stikker av heller. Jeg skiller ikke kattene fra hverandre, jeg kjører dem bort puljevis. Skal kjøre bort den 3. i morgen, den 4. på tirsdag, og den siste på onsdag. Den siste katten jeg kjører bort har vært ute på den nye plassen før, så regner med han finner seg fort til rette Jeg tror ikke det hadde vært så lurt å tatt med alle sammen på en gang. Tror det hadde blitt endel knurring da, siden de er så usikre på den nye plassen.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2009 #5 Skrevet 25. juli 2009 Vi flyttet i vinter med vår pus. Vi tenkte det var bra for henne å se det nye stedet og tok henne med. Hun ble tydelig skremt og trivdes ikke i det hele tatt. Vi er rimelig sikre på at det grunner i at det var for tomt. Store tomme skremmende rom. Vi tok henne ikke med igjen før sammen med flyttelasset. Da satte vi senga på plass samt noen småmøbler, dyner, puter klær. Og så kurven hennes, doen, buret uten dør og matskålene. Koset med henne en stund til hun roet seg og lukket henne inne der mens vi flyttet inn resten. Da hele flyttelasset var inne slapp vi henne ut og hun var mye tryggere til tross for at ting ikke var pakket ut. Tror hun var tryggere når det var ting i rommet pluss at hun kjente hjemmekjøre lukter. Det med tomme rom har forøvrig blitt underbygget nå mens vi har pusset opp. Hun er vanligvis veldig selskapssyk og følger etter oss både ute og inne. Men hun kommer ikke inn i de tomme rommene vi maler i. Vi holdt henne inne et par måneder (på vinteren og vi var også på reise). nå går hun ut og inn som hun ønsker og har det som plommen i egget!
angie Skrevet 26. juli 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. juli 2009 Det er ikke tomt i rommet de er i Jeg har tatt med meg klorestativet, en toseter og stolen deres. Og garderobeskapet som de ligger inni. Hmm... Håper de er tryggere på den nye plassen idag når jeg skal dit senere Tenkte jeg skulle ta med meg noen klær som jeg ikke har vasket, slik at de kjenner lukten min.
Gjest Catwoman Skrevet 26. juli 2009 #7 Skrevet 26. juli 2009 Tror det kan være lurt å ha med noe til de som det lukter deg av ja. Jeg flyttet med pus for fem år siden. Hun lå det første døgnet under bordet og skalv. Jeg trodde aldri det skulle gå bra. Prøvde å kose med henne, lokke gi henne yndlingsmaten etc. men hun var bare redd. Så kom hun snikende frem etter et døgn - begynte å snuse og utforske leiligheten i alle kriker og kroker. Deretter gikk hun ut - var ute i mange timer, hun som normalt sett aldri var lenger unna enn terasserekkverket før. Når hun kom tilbake var alt ok. Etter det stortrivdes hun og fant seg til rette i sitt nye hjem, og sitt nye terasserekkverk hehe Det med å holde katter en måned var helt unødvendig i mitt tilfelle - hun trengte den oppdagelsesferden på nytt territorium for å slå seg til ro. Denne pusen er desverre død nå, men jeg har en annen pus som jeg snart skal ta med på flyttefot nå, spent på hvordan det går, men satser på det går like bra.
angie Skrevet 26. juli 2009 Forfatter #8 Skrevet 26. juli 2009 Da jeg kom dit i dag, var kattene mye roligere Den ene katten tom sprang mot meg! Da ble jeg glad Jeg synes det er veldig overdrevet å ha kattene inne i 3-4 uker. Det kommer an på katten, hvordan den er og hvor gammel den er. Tror jeg da Jeg kommer til å slippe dem ut om 10 dagers tid eller noe. Regner med det vil gå bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå