Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2009 #1 Skrevet 25. juli 2009 Er det farlig å reise til Italia i disse influensatider?
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2009 #2 Skrevet 25. juli 2009 Er det farlig å reise til Italia i disse influensatider? Det er svineinfluensa i Norge, så da er det er farlig å bli hjemme også.
Gjest emigranten (ikke logget) Skrevet 26. juli 2009 #3 Skrevet 26. juli 2009 Følg med i media, det har stått svært mye om dette de siste dagene! Helserådet har også egne sider om dette med tips til utenlandsreisende og oversikter over land som er mest rammet. P.t. er Italia mye mindre rammet enn f.eks. Spania, Hellas, Kreta, Kypros. I store deler av Italia er også helsevesenet bra (stort sett med unntak av endel områder lengst sør i landet), mange av sykehusene i midt- og nord-Italia er minst like bra som det vi er vant med her.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2009 #4 Skrevet 26. juli 2009 Det er svineinfluensa i Norge, så da er det er farlig å bli hjemme også. Det er kjipere å bli syk på ferie i utlandet enn hjemme i sin egen seng.
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #5 Skrevet 27. juli 2009 Det er kjipere å bli syk på ferie i utlandet enn hjemme i sin egen seng. Ja, og det er kjipere å bli påkjørt av en bil, bli ranet eller falle i en kanal også, hvis man er på ferie i utlandet. Men hvis man skal tenke slik så kan man jo aldri dra på noen ferie.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. juli 2009 #6 Skrevet 28. juli 2009 Det er kjipere å bli syk på ferie i utlandet enn hjemme i sin egen seng. Jo, jeg skjønner jo litt hva du mener, men på den annen side: Hvis du har reiseforsikring i et godt forsikringsbyrå, vil du i utlandet bli innlagt på privat sykehus og bli tatt bedre vare på enn hva du kan forvente i Norge.
Timar Skrevet 10. august 2009 #7 Skrevet 10. august 2009 Akkurat Italia ville jeg faktisk vært litt forsiktig med å reise til i disse influensa-tider, da Italia "ikke kommer til å få influensaen" i følge berlusconi. Så de har ikke sikret seg med medisiner slik de fleste andre europeiske land har gjort. Dog, influensaen er ikke farlig for folk flest, og du kan like gjerne bli syk her som der, så hadde nok reist likevel, jeg
Gjest Gjest_Britt_* Skrevet 10. august 2009 #8 Skrevet 10. august 2009 Akkurat Italia ville jeg faktisk vært litt forsiktig med å reise til i disse influensa-tider, da Italia "ikke kommer til å få influensaen" i følge berlusconi. Så de har ikke sikret seg med medisiner slik de fleste andre europeiske land har gjort. Dog, influensaen er ikke farlig for folk flest, og du kan like gjerne bli syk her som der, så hadde nok reist likevel, jeg Blir du først syk så er det ikke noen medisin som hjelper. Svineinfluensa er en influensa. Har selv vært i Spania i sommer og vi fikk svineinfluensa. Jeg og sambo ble bare litt syke. Dvs litt hoste og litt vondt i kroppen. Sønnen på 15 fikk feber og ble sengeliggende i 3 dager. Det brøt ut da vi kom hjem. Hostet bare litt de siste dagene vi var i Spania. Fikk beskjed av legen om å holde oss hjemme og i ro i 7 dager. Det er jo kjedelig hvis man blir syk på ferien og da må holde seg inne og i ro i 7 dager. Det er et fåtall leger som gir Tamiflu. Vår lege ville ikke gi det. Og nå er vi friske igjen og ble det uten medisiner. Folk har jo blitt syke her i Norge også. Det eneste som taler i mot å reise til utlandet er at det uansett ikke er gøy å bli syk når man er på ferie.
Gjest Marlo Skrevet 10. august 2009 #9 Skrevet 10. august 2009 Ingen vits i å bli hysterisk over en infulensa. Skal selv til Hellas om et par dager, har faktisk ikke tenkt tanken på denne svineinfulensaen engang.
Gjest emigranten (ikke logget) Skrevet 19. august 2009 #10 Skrevet 19. august 2009 http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=570463 Italia er nr. 2 i verden over land det er "best" å bli syk i. (Norge er ikke blant de 10 på topp..... surprise?)
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2009 #11 Skrevet 19. august 2009 Ble ikke overrasket over at Norge ligger dårlig an: i dette landet kommer sykebilen for sent fram, det er venting i telefonen, man kommer ikke fram og folk er ikke raske og effektive. På sykehusene blir de irritert over at noen kommer og forstyrrer kaffepausen deres, og norske sykehus er generelt ikke gode på akuttmottakelser.
Mermaid Blues Skrevet 19. august 2009 #12 Skrevet 19. august 2009 Ble ikke overrasket over at Norge ligger dårlig an: i dette landet kommer sykebilen for sent fram, det er venting i telefonen, man kommer ikke fram og folk er ikke raske og effektive. På sykehusene blir de irritert over at noen kommer og forstyrrer kaffepausen deres, og norske sykehus er generelt ikke gode på akuttmottakelser. Dette har vel fint lite med reiseliv å gjøre, men: Hovedgrunnen til at ambulansen kommer "for sent frem" er at AMK-sentralen ikke får beskjed før det er for sent. Ta eksempelvis et hjerteinfarkt; det viser sine første symptomer ca 6-8 timer før infarktet er et faktum, og den viktigste forsinkelsesfaktoren er faktisk pasienten selv, fordi de vil "vente til det går over". Før man hamrer løs på helsevesenet med all kraft bør man være klar over at en sak kan ha flere sider. Resten av det det refereres til er nok neppe en konsekvent sannhet. Jeg har ringt AMK-sentralen temmelig mange ganger, og aldri en eneste gang måtte vente mer enn et ring før jeg har vært gjennom. Når det gjelder svineinfluensa tror jeg nok ikke det er noen grunn til bekymring; den har vist seg å være mindre farlig enn vanlig influensa, og så lenge man ikke er gravid, har diabetes eller astma, er det liten fare. Bare sørg for at dere har reiseforsikringen i orden, slik at dere får dekt hjemreise på et tidligere tidspunkt eller legebehandling dersom det skulle bli nødvendig. God tur
Gjest Gjest_Britt_* Skrevet 20. august 2009 #13 Skrevet 20. august 2009 Jo, jeg skjønner jo litt hva du mener, men på den annen side: Hvis du har reiseforsikring i et godt forsikringsbyrå, vil du i utlandet bli innlagt på privat sykehus og bli tatt bedre vare på enn hva du kan forvente i Norge. Men du trenger hverken sykebil eller sykehus om du får influensa. Det eneste dumme med å få influensa nå du er på ferie (uansett om det er i Italia, Danmark eller USA) er at du ikke får så mye ut av ferien din. Du blir ikke innlagt på privat sykehus om du har influensa i Italia. Du får beskjed om å holde deg i ro på hotellrommet ditt!!! Akkurat som du hjemme får beskjed om å holde deg i ro hjemme! Sykehus vil ikke ha deg inn for det er fare for at du smitter andre! Sånn som at det også er umulig å komme til legekontoret hvis du sier du har svineinfluensa. Du får tilsendt sykemelding og må bare vente til det går over. Akkurat som med vanlig influensa. Hva er det dere tror de gjør med svineinfluensa på et sykehus??? De tar deg bare inn om du er over 70 år og har astma og diabetes!!! Og da er det atmaen og diabetesen de behandler - ikke influensaen!!!!
Gjest Gjest_Gro_* Skrevet 20. august 2009 #14 Skrevet 20. august 2009 Når det gjelder svineinfluensa tror jeg nok ikke det er noen grunn til bekymring; den har vist seg å være mindre farlig enn vanlig influensa, og så lenge man ikke er gravid, har diabetes eller astma, er det liten fare. Bare sørg for at dere har reiseforsikringen i orden, slik at dere får dekt hjemreise på et tidligere tidspunkt eller legebehandling dersom det skulle bli nødvendig. God tur Du får ikke dekket hjemreise ved svineinfluensa. Hjemreise får du kun hvis det er mer medisinsk forsvarlig at du kommer hjem til Norge enn at du f.eks. blir i Italia. Men du mente kanskje sånn rent generelt.
Mermaid Blues Skrevet 21. august 2009 #15 Skrevet 21. august 2009 Du får ikke dekket hjemreise ved svineinfluensa. Hjemreise får du kun hvis det er mer medisinsk forsvarlig at du kommer hjem til Norge enn at du f.eks. blir i Italia. Men du mente kanskje sånn rent generelt. Ja, egentlig generelt - det er vel neppe noen fare for at et tilfelle av svineinfluensa skal bli så alvorlig at umiddelbar hjemreise er nødvendig - heldigvis Kanskje om man har astma, diabetes OG er høygravid og skikkelig uheldig, men det blir usannsynlig mange parametre i dette tilfellet tror jeg. (Vi har aktuarer til slikt, jeg har ferie ) Tror det derimot er noe mer risikabelt å hive seg ut i storbytrafikken i Italia, er det ikke noe med at hver gang du rundet et gatehjørne i Roma så ser det ut som du nettopp har gått glipp av finalerunden i EM i lukeparkering for blinde?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå