Gå til innhold

Er ikke kvinner interessert i styre og stell i samfunnet?

Anbefalte innlegg

Gjest i arbeid
Skrevet

Hvorfor er det så mange kvinner som sitter hjemme ved kjøkkenbenken med barna mens gubben jobber?

Hva med å utnytte den energien, intelligensen og sosiale konpetansen de fleste kvinner besitter, og skaffe seg en jobb med innflytelse?

Hva er det som gjør at mange kvinner velger å være hjemme?

Og hvorfor er det så mange kvinner som uffer og akker seg over å "måtte" jobbe for at husholdningen skal gå rundt?

Det er få ting som gir så mye selvutvikling som å være i arbeid!

Nå? Noen som har en mening om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke enig i at mange kvinner velger å være hjemme jeg. Heller ikke i at mange klager over at de "må" jobbe....

...men det er nok bare fordi jeg ikke kjenner noen slike.

67% av alle kvinner i "arbeidsstyrken" er i jobb. Det samme tallet for menn er 74%. Så jeg ser heller ikke helt at dette er et kvinneproblem.

Når det fremdeles er flere kvinner i deltidsjobber enn menn, har vel dette mer med arbeidsplass/-type og med belastningsskader etc. å gjøre, som med manglende lyst til selvutvikling...

Skrevet

Jeg stiller også spørsmålstegn ved premissene du legger til grunn - kvinner er hjemme. Av de kvinnene jeg vet som har gått hjemme, er dette bare i en gitt svangerskapspermisjon evnt. med noen måneder på "overtid" pga MANGLENDE BARNEHAGER (KrF driver kvinnefientlig politikk, det er helt sikkert). Alle jobber - alle går tilbake til jobber. Noen er arbeidsledige, men det er jo en helt annen sak.

Jeg mener likestilling betyr muligheten til å velge. Hvis noen mener det er riktig å gå hjemme med barn, og at de faktisk har RÅD til det (noe de færreste har), mener jeg at det er et valg mannen og kvinnen må ta for sitt liv og sine barn. Personlig tror jeg ikke det passer for meg, men der i mot ser jeg at det kunne passe for min mann! Men vi får neppe en slik økonomi hvor det går.

Gjest Poirot
Skrevet

Kjenner ingen kvinner som går hjemme, jeg. Har selv kun venninder med minimum 3-årig høyskole, som alle ønsker seg br jobber innenfor sitt fagfelt.

Det siste året har det blirr uteksaminert flere kvinner enn menn fra Juridisk Fakultet i Oslo.

Når det gjelder evt uffing og akking, kan det jo komme av at mange kvinner jobber i belastende lavtlønnsyrker, samt at de har fullt kjør på hjemmebane også.

Dette kan også gjøre at det ikke er så lett å komme seg opp og frem.

Hvis alle menn gjorde sin innsats hjemme, kunne det kanskje vært annerledes?

Gjest Zirine
Skrevet

Jeg regner med du mener kvinner som velger å være hjemme med barn?

Altså. Det er bare rett og rimelig at vi har valgfrihet når det kommer til dette. De som ønsker å være hjemme sammen med sine barn de første årene i deres liv, skal få lov til det. De skal ikke bli sett ned på av uvitende tullinger som deg, som tror at intelligens og sosiale ferdigheter tappes i takt med årene man er hjemme.

Å velge å være hjemme sammen med barna handler om å selv ta styringen i forhold til omsorgssituasjonen, det handler om et ønske om å SELV ta seg av de barna man har satt til denne verden de første leveårene i deres liv. Å være hjemme oppleves for mange (inkl. meg de 4 årene jeg var hjemme) som et privilegium og ikke alle undt å ha råd til, og det provoserer meg at du setter mennesker som har valgt dette, i en kategori som du snakker nedsettende om og til.

Du er ingen automatikk i det at folk blir dumme av å være hjemme med barn. Sånn, nå vet du det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...