Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2009 #21 Skrevet 26. juli 2009 heller at angrepilletallene går opp enn at aborttallene går opp... men dersom begge går opp er det vel et tegn på at ting er under endring i samfunnet vårt. og med ting mener jeg seksuelle vaner, og da endringer mot det verre. Angrepille, dersom brukt som prevansjon, kan ved feil (hyppig) bruk føre til sterilitet/dårlig fruktbarhet. Jeg velger å tro at jenter flest ikke er så dumme at de kalkulerer med "å rekke apoteket på mandag" men at de fleste som benytter seg av angrepillen kanskje ville ha blitt plusset på i abortstatistikken dersom ikke tilgjengeligheten av denne var rimelig stor. Jeg er også uenig i det som ble sagt på tv2nyhetskanalen i dag om at dette kan være et resultat av at p-piller er vanskelige å få tak i (legetime - resept - apotek) fordi p-piller er for jenter som har regelmessig sex med fast partner fordi det ikke beskytter mot SOS, det har ingen effekt på slike spontane greier som angrepillen er beregnet på. P-piller planlegges. Angrepillene er mot uhell/sprukket kondom og har fått et uheldig navn som kanskje ufarliggjør dem i for stor grad for den yngre og mindre informerte/feilinformerte garde.
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2009 #22 Skrevet 26. juli 2009 Jeg har selv brukt angrepillen flere ganger i år, men sammen med min kjæreste gjennom 3 år. Jeg får ikke p-piller eller andre hormonpreparater av legen lengre (jeg blir hudflettet hver gang jeg spør etter det), så det siste året har det gått på "sikre perioder". Yeah right! Som om vi klarer å holde fingrene av fatet... Og legen har ikke tilbudt deg pessar eller spiral? Og om du ikke bør gå på p-piller, så er sannsynligheten for at hypping bruk at nødprevensjon (som grovt sett er 10 p-piller i en dose) er betydelig farligere for deg stor.
Gjest EmilyLane Skrevet 26. juli 2009 #23 Skrevet 26. juli 2009 (endret) Da jeg var 12 tulleringte vi til alt som var av gratistelefoner, først og fremst SUSS. Kun fordi vi var barnslige og syntes det var ekkeltmoro å høre hvordan en kunne ha oralsex. Jeg tar tallet med en klype salt. Når det gjelder angrepillen, så har jeg brukt den kanskje 3-4 ganger. Noen ganger har det vært pga uhell, et par ganger fordi jeg var forferdelig paranoid ang graviditet i begynnelsen av forholdet. Klamydia er en annen sak, en kompis av meg har hatt det 4 ganger. Jeg spurte han "bruker du ikke kondom?" og han bare "nei, faen ass, er ikke mitt problem" og "når man ser ei fresh dame så tror man jo ikke at hun har kjønnssykdom!" Nå tror jeg også at de barna som faktisk blir presset til analsex og slikt, er uvitende selv og har ytterst uvitende "kjærester". Flere av 13åringene jeg vet av har startet med sex, og uten unntak, er det fordi de ikke har fått snakket ordentlig om det, hverken med hverandre eller foreldrene. Alle i min vennegjeng var relativt sene med å miste dyden (alt fra 18-21) fordi vi brukte ungdomsåra på å sitte mye hjemme til hverandre og snakke i mange mange timer om alt og ingenting til vi kom innpå emnet. Jo, vi festa og drakk og klina rundt, men når vi alle hadde snakket om at vi ikke var klare, så var ikke noe press om en 16åring kom bort til meg og sa "HVA? HAR DU IKKE PULT ENDA? Skal finne en til deg jeg som kan hjelpe deg med "problemet"" Jeg tror det har utrolig mye å si hvordan foreldrene behandler ungene i tenåra. Vi fikk aldri høre "ta dere en tur ut", vi ble alltid spurt av våre foreldre "dere kan være her i kveld, lage pizza og se film hele natta?" istedet for å reke rundt. Men vi ble heller ikke nekta å dra ut, vi hadde valget Når en er stuck sammen uten alkohol i mange timer, så snakker man gjerne om intime ting. Da jeg mista dyden som 20åring var det i fylla, tragisk nok, men jeg var i det minste klar. Ble rotete dette, jeg må stikke på jobb, men måtte skrive det jeg mener. Yeye, ta det dere ikke skjønner med en klype salt Endret 26. juli 2009 av EmilyLane
kristian82 Skrevet 26. juli 2009 #24 Skrevet 26. juli 2009 Klamydia er en annen sak, en kompis av meg har hatt det 4 ganger. Jeg spurte han "bruker du ikke kondom?" og han bare "nei, faen ass, er ikke mitt problem" og "når man ser ei fresh dame så tror man jo ikke at hun har kjønnssykdom!" Fyf, så utrolig tilbakestående! De "freshe" damene blir jo ofte sjekket opp - når de i tillegg er "smarte" nok til å ha ubeskyttet sex med ONS osv. - så kan nok smitterisikoen der fort bli jævelig stor. Blir så oppgitt over sånne folk as hehe, får se hvor kul kar han er om han drar på seg HIV eller andre "godsaker". Han er hva jeg vil kalle prakteksempelet på et patetisk og mindreverdig menneske, som jeg med hånden på hjertet ser så jævelig ned på.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 26. juli 2009 #25 Skrevet 26. juli 2009 Heija! Jeg så også dette på TV2 Nyhetskanalen. Og reagerte på det at det "er så vanskelig å få tak i p-piller". Hvorfor er det vanskelig å vente noen uker på en legetime? Var den delen av innslaget jeg reagerte på... Om man vet at man blir å ha ubeskyttet sex (med eller uten fast partner) er det da så vanskelig å vente i noen uker? Og andre ting nevnt her i tråden er jo hårreisende!
Gjest SmallTalk Skrevet 26. juli 2009 #26 Skrevet 26. juli 2009 Heija! Jeg så også dette på TV2 Nyhetskanalen. Og reagerte på det at det "er så vanskelig å få tak i p-piller". Hvorfor er det vanskelig å vente noen uker på en legetime? Var den delen av innslaget jeg reagerte på... Om man vet at man blir å ha ubeskyttet sex (med eller uten fast partner) er det da så vanskelig å vente i noen uker? Og andre ting nevnt her i tråden er jo hårreisende! Det er virkelig ikke vanskelig å få tak i p-piller. De aller fleste kommuner har en helsestasjon for ungdom, og der er det gratis å gå og man får resept på timen. I tillegg så får jenter i alderen 16-19 år sponset 100kr per kvartal til reseptbelagt prevensjon, noe som vil si at de billigste merkene blir gratis å bruke. Jeg tror heller at det går på at enkelte er utrolig lite opplyste, og at man faktisk ikke gidder å ta en tur til legen eller helsesøsteren for å få tak i resepten.
Rosinen Skrevet 26. juli 2009 #27 Skrevet 26. juli 2009 Er menneskeheten heldig vil den typen mennesker bli sterile pga klamydiaen de er så stolte av, så vi slipper videreføring av slike mennesker og holdninger... -.- Det er den tanken jeg trøster meg med *krysse fingrene*
kristian82 Skrevet 26. juli 2009 #28 Skrevet 26. juli 2009 Det er den tanken jeg trøster meg med *krysse fingrene* Ja, samme her!!
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #29 Skrevet 27. juli 2009 Økningen i salget kan vel også bety at flere jenter velger å kjøpe en dose til å legge i skapet eller toalettvesken på ferieturen hvis et kondom skulle sprekke? Det har i hvertfall jeg gjort, siden pillen er sikrere jo raskere etter samleie den blir tatt. Jeg har brukt den èn gang, fordi et kondom sviktet med fast partner. Ikke morsomt å dra til nabobyen for nærmeste vaktapotek da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå