Gå til innhold

Har kausjonist men ingen egenkapital

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

-får jeg lån? Vet det kommer ann på kausjonisten og på lånet i seg selv, men er det mulig?

Husbanken har jeg hørt har noen bra muligheter til de som søker førstegangsboliglån..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
-får jeg lån? Vet det kommer ann på kausjonisten og på lånet i seg selv, men er det mulig?

Husbanken har jeg hørt har noen bra muligheter til de som søker førstegangsboliglån..

Skal være mulig å få lån uten egenkapital ja - om man har ok inntekt og en god kausjonist. For unge førstegangskjøpere osv. er det en del unntak fra egenkapital "regelen". Bankene bruker også skjønn, selv om du ikke har EK og heller ikke er "ung førstegangskjøper".

Skrevet

Det finnes ikke noe enkelt fasitsvar på spørsmålet til ts. Banken vil vurdere i hvert tilfelle hva de ønsker å gi. Det som mange som ikke har Ek gjør, er å søke startlån fra kommunen. Dette er lån som viker prioritet i forhold til et vanlig banklån. De fleste bankene godtar derfor dette i steden for EK:

Gjest Gjest_Mathilda_*
Skrevet

Sønnen min fikk førstehjemslån uten egenkapital mot at hans far og jeg stilte som medlåntakere.

Skal gjøre akkurat det samme for yngste også .. synes det er viktig at de kommer seg inn på boligmarkedet så snart de begynner i jobb.

Skrevet
Sønnen min fikk førstehjemslån uten egenkapital mot at hans far og jeg stilte som medlåntakere.

Skal gjøre akkurat det samme for yngste også .. synes det er viktig at de kommer seg inn på boligmarkedet så snart de begynner i jobb.

Det er ikke noe optimalt at foreldre er med som medlånetagere. Da bør det i være gode utsikter til at hovedlånetageren skal klare lånet alene innen rimelig tid. I mange tilfeller hadde det vært bedre om foreldrene heller kunne bidra med forskudd på arv enn å være med som medlånetagere.

Gjest Gjest_Mathilda_*
Skrevet
Det er ikke noe optimalt at foreldre er med som medlånetagere. Da bør det i være gode utsikter til at hovedlånetageren skal klare lånet alene innen rimelig tid. I mange tilfeller hadde det vært bedre om foreldrene heller kunne bidra med forskudd på arv enn å være med som medlånetagere.

I vårt tilfelle - og i mange andres så er foreldrenes verdier bundet opp i bolig og hvis vi skal gi forskudd på arv så må vi selge huset vårt og det ønsker vi ikke nå.

Å stille som medlåntakere ble faktisk anbefalt av spesialister i DN sist uke .. for det er mange foreldre til ungdom idag som sitter på store verdier. Og istedet for å ta opp fleksilån ol så anbefalte de å stille som medlåntakere for barna.

Vi er fremdeles unge - i begynnelsen av 40-årene så da velger vi å bruke verdiene våre på den måten istedet for å kjøpe hytte eller båt for pengene.

Skrevet
I vårt tilfelle - og i mange andres så er foreldrenes verdier bundet opp i bolig og hvis vi skal gi forskudd på arv så må vi selge huset vårt og det ønsker vi ikke nå.

Å stille som medlåntakere ble faktisk anbefalt av spesialister i DN sist uke .. for det er mange foreldre til ungdom idag som sitter på store verdier. Og istedet for å ta opp fleksilån ol så anbefalte de å stille som medlåntakere for barna.

Vi er fremdeles unge - i begynnelsen av 40-årene så da velger vi å bruke verdiene våre på den måten istedet for å kjøpe hytte eller båt for pengene.

Greit nok det, men det bør fremdeles være utsikter til at hovedlånetager skal klare lånet alene innen rimelig tid. Å ha med foreldrene som medlånetagere i 10-20 år er ingen optimal løsning. Foreldrene vil hefte for hele gjelden på lik linje med hovedlånetageren. Det kan bli vanskelig å få refinansiert eget lån eller kjøpt ny bolig for foreldrene så lenge de står som medlånetagere på barns lån. For foreldre med flere barn kan det å være medlånetager på et barns lån gjøre at de ikke har mulighet til å hjelpe de andre barne.

I en del tilfeller er det en god løsning at foreldre er medlånetagere, men på langt nær alltid.

Gjest Gjest_Mathilda_*
Skrevet
Greit nok det, men det bør fremdeles være utsikter til at hovedlånetager skal klare lånet alene innen rimelig tid. Å ha med foreldrene som medlånetagere i 10-20 år er ingen optimal løsning. Foreldrene vil hefte for hele gjelden på lik linje med hovedlånetageren. Det kan bli vanskelig å få refinansiert eget lån eller kjøpt ny bolig for foreldrene så lenge de står som medlånetagere på barns lån. For foreldre med flere barn kan det å være medlånetager på et barns lån gjøre at de ikke har mulighet til å hjelpe de andre barne.

I en del tilfeller er det en god løsning at foreldre er medlånetagere, men på langt nær alltid.

Helt enig i det du sier, Alison.

I vårt tilfelle så har vi en veldig lav gjeldsgrad på boligen vår - ca 20 % - og siden vi bare har to barn så har vi regnet ut at vi kan hjelpe dem begge to.

Jeg fikk lignende hjelp av mine foreldre da jeg var 20 og så hvilken gylden mulighet dette har gitt meg.

Så for oss er det viktigere å hjelpe ungene på denne måten enn å skaffe oss hytte eller båt selv .. Har nettopp kjøpt oss flunkt nytt hus så vi kommer til å bli boende her i mange år framover.

Har lest mange av svarene du gir her inne, Alison og siden jeg har bakgrunn fra bank selv så ser jeg at du har greie på det du snakker om :) . Det er alltid kjekt å se hvilke råd du gir folk.

Skrevet

Apropos kausjonist. Får den som er kausjonist noen (skattemessige)fordeler?

Skrevet

Nei

Skrevet

Nei, utenom det at du faktisk hjelper noen med å skaffe seg bolig er det i grunnen bare bakdeler. Kausjonistansvaret vil gjøre at du selv kan få mindre i lån. Du kan bli nødt til å betale på lånet til lånetager om denne personen ikke klarer det selv. I verste fall kan du miste huset.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva om man har kausjonist -ingen egenkapital - og en deltidsstililng? Det kommer vel ann på hvor mye man tjener..

Skrevet
Hva om man har kausjonist -ingen egenkapital - og en deltidsstililng? Det kommer vel ann på hvor mye man tjener..

Kausjonisten hjelper kun på sikkerheten. Du vil ikke få mer i lån enn du klarer å betjene. Hvis du er enslig er det veldig små sjangser for at du vil få stort nok lån til å kunne kjøpe en bolig.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tenker å låne 600 000.. med en deltidsjobb klarer jeg etter mine beregninger å betale ned lånet med rundt 3000 kr måneden, om jeg tar lånet på 30 år - kan det kanskje gå?

Skrevet
Jeg tenker å låne 600 000.. med en deltidsjobb klarer jeg etter mine beregninger å betale ned lånet med rundt 3000 kr måneden, om jeg tar lånet på 30 år - kan det kanskje gå?

Selv om du mener at det skal gå, er det slett ikke sikkert at banken er enig i det. Husk også på at det kommer på mange ekstra kostnader som boligeier. Jeg lurer også på hva slags bolig du får for 600.000,-. Er det fellesgjeld på boligen er den reelle kjøpesummen innskuddet + fellesgjelden. Hvor mye er din brutto årsinntekt?

Vær også oppmerksom på at et førstehjemslån normalt blir delt i to. Det er et lån som er innenfor 75 eller 80 % av kjøpesummen, og et lån på det resterende. Det lånet som går ut over 75 eller 80 % av sikkerheten skal tilbakebetales i løpet av 10 år.

Jeg ville også råde deg til å tenke deg nøye om før du bruker opp førstehjemsbetingelsene for å kjøpe en veldig billig bolig. En slik bolig vil du sannsynligvis ha behov for å bytte ut om noen år. Da er det slett ikke sikkert at en eventuell verdiøkning på boligen, og det du har betalt ned på låne er nok til å dekke egenkapitalkravet i ny bolig. Da må du gjøre regning med å stille med minst 20 % EK.

Skrevet

Alison: 600.000 kr er ikke spesielt billig i en del deler av landet! ;)

Skrevet
Alison: 600.000 kr er ikke spesielt billig i en del deler av landet! ;)

Det kan være mulig å kjøpe en bolig for 600.000,- uten fellesgjeld enkelte steder, men det er ikke lett å finne en bra bolig for den summen. Jeg tok et søk på noen av fylkene i Norge på finn.no. Der la jeg inn maks kjøpesum inkl. fellesgjeld på kr 600.000,-, og det var ikke akkurat mye å velge mellom.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, jeg skal (om jeg får lån da..) kjøpe sammen med kjærsten.. Boligen ligger på 1.2 mil. Vi vil helst ta opp hvert vårt lån..

Fellesutgiftene til leiligheten vi ser på er på rundt 2000 hver, altså blir utgiftene mine rundt 5000kr (nedbetalingen pluss fellesutg.) i måneden. I tillegg kommer strøm, mat og generellt andre ting.

Ja jeg vet banken kanskje ikke er enige i meg når jeg mener jeg kan klare disse utgitene.

Årsinntekten før skatt er kanskje rundt 130 000 kr..

Skrevet
Nei, jeg skal (om jeg får lån da..) kjøpe sammen med kjærsten.. Boligen ligger på 1.2 mil. Vi vil helst ta opp hvert vårt lån..

Fellesutgiftene til leiligheten vi ser på er på rundt 2000 hver, altså blir utgiftene mine rundt 5000kr (nedbetalingen pluss fellesutg.) i måneden. I tillegg kommer strøm, mat og generellt andre ting.

Ja jeg vet banken kanskje ikke er enige i meg når jeg mener jeg kan klare disse utgitene.

Årsinntekten før skatt er kanskje rundt 130 000 kr..

Med en årsinntekt på 130.000,- har du ikke inntekt til å få et boliglån. Hvis dere skal ha hvert deres lån vil dere også være realkausjonister på hverandres lån. Med kun en deltidsstilling vil du ikke ha økonomi til å være realkausjonist. Da er alternativet å ta opp lån sammen hvis deres totaløkonomi tillater et lån på 1,2 mill.

Når det gjelder fellesutgiftene må du ikke bare se på den summen du skal betale pr. måned i dag, men hva disse utgiftene skal dekke. Er det fellesgjeld? I tilfelle må du ta høyde for en renteøking.

På boliglånet må du også ta høyde for en renteøkning. Dagens rente er unaturlig lav. Du bør tåle en rente på rundt 8 %.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...