Gå til innhold

Med moren min opp kirkegulvet?

Anbefalte innlegg

Gjest KristinK
Skrevet

Jeg har lenge tenkt på dette med hvem som skal følge meg opp kirkegulvet, og det er et vanskelig valg.

Faren min døde for 2½ år siden (moren min og faren min skilte seg da jeg vare bare et par år og jeg har vokst opp hos moren min), og jeg tenkte at det derfor var naturlig å bli fulgt opp av enten morfar eller min mors samboer (de har vært sammen i ca 10 år). Men etter å ha tenkt og grublet har jeg kommet frem til at jeg gjerne vil at moren min skal følge meg opp. Det er hun som har stilt opp for meg i alle situasjoner, og jeg vil at hun skal ha æren av å "gi bort" datteren sin.

Jeg snakket med henne i helga også, og hun ble veldig rørt da jeg spurte. Men det første spørsmålet som dukket opp hos henne var om dette var "lov"? Vanligvis er det jo en mannlig representant fra familien som gjør dette, men er det noe i veien for at det er en kvinnelig? Er dette noe presten kan bestemme eller kan man velge som man vil? Og hva synes dere om at jeg eventuelt gjør et slikt valg?

KristinK smile.gif - Vi gifter oss 10.august 20021212[ Dette Innlegg er endret av: KristinK den 2002-04-22 09:43 ]

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei KristinK:

Jeg synes absolutt at du skal ha din mor til å følge deg opp kirkegulvet.

Jeg har ingen kontakt med min far, så for meg stod valget mellom mamma eller storebroren min. Det ble min bror, men hadde jeg ikke hatt han, hadde det blitt min mor.

Jeg tenkte faktisk på å ha min mor til bords, synes dere det går an????

Skrevet

Klart at det går an!!!

Både å ha mor opp kirkegulvet og til bords. Dette er det dere som bestemmer - gjør hva som er riktig for dere, selv om det ikke er en tradisjonell løsning.

Det er deres dag!12

Gjest Anonymous
Skrevet

Synest at det er fint at din mor skal følge deg.

Hvis du synest at det er litt "rart", så kan kanskje din mor og brudgommens far evt. gå foran deg og brudgommen inn i kirken.

Veit om noen som gjorde det slik, og det var veldig vellykket.

Mvh.Anonym

Gjest lilletroll
Skrevet

Kjempe koselig!!! Hvis presten har noe i mot det, er det han som er problemet, ikke ordningen dere har valgt!!!12

Skrevet

Kan ikke tenke meg at noen har noe imot at du blir fulgt opp av moren din. Det var riktignok noen andre her inne som hadde fått beskjed om at dette var en "mannsjobb", men ærlig talt!!! Hvis presten begynner å mukke, kan du jo bare si at hun skal være brudepiken din. Idet dere kommer inn er det jo for sent for han å klage uansett.

Skrevet

Du kan da ikke ha din mor til bords! Skal ikke du ha brudgommen til bords da? Det skal i alle fall jeg!

icon_wink.gif12

Skrevet

Til Raghild:

Jo så klart jeg skal ha min mann til bords, men på andre siden. Man pleier jo å sitte annenhver hann/hunnkjønn.

Skrevet

Du gjør vel egentlig som du vil, men dersom du velger den tradisjonelle varianten så bør du kanskje la din bror steppe inn for din far også ved bordet. Ofte ser det jo penest ut å få en mann i dress ved mellom hver av damene, slik at ikke kjolen "slår hverandre i hjel". Uansett vil jo din mor i såfall være borddame til din bror (har du tenkt på hvem som skal føre henne til bordet dersom hun skal ha din fars plass?), så du får henne ikke så langt unna.12

Skrevet

Det er ingen som sier lenger at det MÅ være annenhver mann og kvinne ved bordet. Man slapper heldigvis litt mer av på sånne ting nå.

I de bryllupene hvor jeg har vært, og i mitt eget, gikk folk inn og satte seg. "Føring" av borddame til bords er heldigvis valgfritt.

Dere gjør hva som er riktig for dere - og om det er "penest" med annenhver eller ikke, så er det ikke det som er det viktigste. Hvis noen vil sitte ved siden av sin mor, så gjør det!

Klem fra Tusenfryd hoppe.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-04-22 11:02 ]

Skrevet

Ikke høres så sint ut da Tusenfryd, jeg sier jo at man gjør som man selv vil icon_frown.gif12

Skrevet

Ække sinna, jeg icon_biggrin.gificon_biggrin.gificon_biggrin.gif

Jeg bare synes det er viktig at man kan få bestemme selv. At man skal kose seg og gjøre som er riktig for hver og en å gjøre på den største dagen i et forholds liv.

Ikke være så opptatt av hva andre tenker og mener.

Mente ikke å være sinna, jeg er bare litt opptatt av dette, fordi mange gjør ting litt stramme for seg selv.

12

Skrevet

Dere gjør selvsagt som dere vil, men det er din svigerfar som egentlig skal ha din mor til bords. Man sitter på en måte i denne rekkefølgen; brudens forlover, brudgomens far, brudens mor, brudgomen, bruden, brudens far, brudgomens mor, brudgomens forlover.

Skrevet

Du har helt rett, Tiger! Var jeg som blingsa litt. Uansett blir det jo bare en person mellom brud og hennes mor.12

Skrevet

Jotakk, det var jeg som fikk beskjed fra presten om at dette var en manns jobb... Tror vel kanskje ikke at det er så firkantet i Norge, da jeg har värt i flere bryllup hvor moren har "gitt bort" bruden. Tror det er mer en lokal sak her, hvor ting kan gjöres på to måter: den tradisjonelle, og den gale måten!

Kan ikke se noe problem i at man har sin mor ved siden av seg ved bordet, i mangel av en far. Hele poenget er jo at man skal ha sine närmeste der, uavhengig av kjönn, antar jeg.

Angelina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...