Gå til innhold

Hvilken hunderase passer for oss

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Vurderer å skaffe hund med foreldrene mine. Vi bor forskjellige steder ikke så langt fra hverandre, og tenker oss en løsning hvor hunden bor 50-50 på hvert sted. Er dette en god løsning for en hund dersom den har alt den trenger på begge steder?

Vi ønsker oss en hund som er en typisk familiehund. Omgjengelig, glad i barn, fin å gå lange turer med og at den kan være med på fjellet. Den kan godt kreve pelsstell i form av klipping og greing, men jeg ønsker at den ikke skal røyte så mye (Golden retrievere er nydelige men røyter utrolig mye).

Noen som har forslag til hvilke raser vi bør vurdere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

TS her

Kan legge til at vi synes Cocker spaniel er nydelige hunder...

Skrevet
Vurderer å skaffe hund med foreldrene mine. Vi bor forskjellige steder ikke så langt fra hverandre, og tenker oss en løsning hvor hunden bor 50-50 på hvert sted. Er dette en god løsning for en hund dersom den har alt den trenger på begge steder?

Dette kan gå bra, men jeg vil ikke si det er en optimalt løsning for hunden sin del. Skulle dere i tillegg ende opp med en som ikke er sterk mentalt så kan flyttingen forsterke usikkerhet.

Vi ønsker oss en hund som er en typisk familiehund. Omgjengelig, glad i barn, fin å gå lange turer med og at den kan være med på fjellet. Den kan godt kreve pelsstell i form av klipping og greing, men jeg ønsker at den ikke skal røyte så mye (Golden retrievere er nydelige men røyter utrolig mye).

Dette gjelder vel omtrent alle raser. Tror kanskje dere først må vurdere hva dere vil bruke av tid til hverdags på mosjon, trening og pelsstell. Størrelse er det også greit å ta et standpunkt til. Husk at raser som er ikke-røytere normalt krever veldig mye mer pelsstell enn de som røyter.

Er det engelsk elelr amerikansk cocker dere liker da? Begge røyter forøvrig.

Gjest Vurder en goldendoodle eller lab
Skrevet

Vi har en goldendoodle som er ubetalelig på alle måter og "rasen" kan anbefales på det varmeste.. Den er vakker, glad, rolig inne og leken ute.. Røyter ikke, men den krever at vi grer gjennom pelsen ganske ofte.. Fantastisk gemytt, tålmodig med barn og katter.. Den er lærevillig, knytter seg lett til personer, og kan godt være borte en dag eller 3 hos venner den kjenner..

Skrevet
Vi har en goldendoodle som er ubetalelig på alle måter og "rasen" kan anbefales på det varmeste.. Den er vakker, glad, rolig inne og leken ute.. Røyter ikke, men den krever at vi grer gjennom pelsen ganske ofte.. Fantastisk gemytt, tålmodig med barn og katter.. Den er lærevillig, knytter seg lett til personer, og kan godt være borte en dag eller 3 hos venner den kjenner..

Din gjør kanskje ikke det, men det betyr ikke at denne blandingen aldri røyter. Når man anskaffer seg blandingshunder kan de få det verste fra begge raser eller det beste - man har ingen garanti. Dette gjelder også sykdom og mentalitet. Kjøp av blandingshund er et mye større sjansespill enn kjøp av ren rase, fordi så mange flere faktorer kan slå ut.

At denne blandingen i tillegg like dyr/dyrere enn renraset er vanvittig. Norges største "oppdretter" av blandingen har selv innrømmet at å tjene penger er formålet med avlen og snakker om designerhunder osv gjør ikke dette mer stuerent for å si det sånn.

Nei TS, jeg vil anbefale deg å velge renraset. Det er mange raser som ikke røyter. Disse er også fantastiske familiehunder med bra gemytt, lærevillige og alt det der - forskjellen er bare at du vet hva du får i langt større grad enn ved kjøp av blandingshund.

Gjest Gjest
Skrevet

TS her

Takk for svar. Har tenkt mye på dette med røytingen, og tenker at det viktigste er å finne en rase som passer oss og ikke om den røyter mye eller lite. Jeg tror Golden retriever er en ypperlig rase for oss, kanskje cocker spaniel også? (Engelsk cc er favoritten). Vet ikke helt hvordan jaktinstinktet dens er. Dumt å kjøpe en jakthund når ingen av oss går på jakt. Vi har tid til å gå lange turer med hunden hver dag. Helt greit med pelsstell også. Hunden vil bli trent godt slik at den blir lydig.

Skrevet

Anbefaler at du spør i forumet på canis.no, der er det mange kompetente hundefolk som har erfaringer med alle slags hunder.

Sett deg ned og tenk nøye gjennom hva dere kan tilby hunden - skalér gjerne ned tiden du kan bruke på den litt, for ofte tror man man klarer mer enn det som er realiteten. Ha klart for deg hvilke situasjoner hunden må fungere i, hvor viktig det er med røyting, om dere har mulighet til å betale for klipp hvis dere velger klipperase, om dere kan takle at hunden har vaktinstinkt eller jaktinstinkt, om den bør være mulig å ha løs, om dere takler en rase som bjeffer mye, om dere ønsker en hund som skal være med på joggetur tre-fire timer om dagen, eller en som nøyer seg med rolige koseturer i skogen, om den skal være godt egnet til agility/lydighet/blodspor el.l., eller klare seg bra uten særlig hjernetrim, om dere vil ha en hund som kan kløve eller trekke - and so on.

Skriv ned så mye du klarer, så får du nok et svar som stemmer bedre. :)

Så kan du spørre om råd om hver enkelt rase når dere har funnet et par-tre aktuelle raser.

Jeg synes for øvrig pudler er ganske perfekte hunder. De røyter ikke, er ganske rolige og sunne hunder så lenge de får litt mosjon og hjernetrim, og ser absolutt ikke jålete ut hvis man bare holder pelsen jevn og kort. Men det blir såklart en utgift å klippe hunden.

Gjest Gjest_Guro_*
Skrevet
Hei

Noen som har forslag til hvilke raser vi bør vurdere?

Skrevet

Vil bare nevne at en cocker spaniel kan være en veldig krevende hund, i form av mosjon og mental trening... ikke bare det med den KAN genetisk sett ha høyere risiko for adferdsproblemer (mange kaller det cocker syndrom) -dette gjelder spesielt de røde cockerene. Det er bare å søke på google, på adferdsproblemer + cocker spaniel. Jeg sier dette fordi jeg selv falt heeelt for utseende til denne nydelige hunden, og måtte slå tanken fra meg da jeg snakket med en dyrlege-venn om rasen... (også fordi jeg ikke er ute etter en brukshund, men en turkamerat)

I det hele tatt er det lurt å kikke på de forskjellige raseklubbene på nett! En omgjengelig, familievennlig, lett trent og mentalt sterk hund som ikke er for stor er jo cavalier king charles... vet om mange som anbefaler den når det er snakk om å bruke hunden fortrinnsvis til familievenn (altså ikke som brukshund). :)

Lykke til med hundekjøp!

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har Golden retriever. En fantastisk familiehund! :) Synes ikke han røyter så mye. Vi har hatt schæfere før - de røytet mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...