Gå til innhold

Barcelona om en måned

Gjest nikoen

Anbefalte innlegg

Gjest nikoen

Smittevernprofessor fraråder nordmenn å reise til Storbritannia, USA, Australia, Spania etc, så begynte jeg å bli redd for svineinfluensa som har begynt å bli verre.......

bør vi avlyse turen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Andre eksperter sier det er bare å dra, siden smitten er over oss uansett. Jeg ville ikke drømt om å avlyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville dratt:)

Selv skal jeg til london om 2-3 måneder. Men kommer til å se ann den turen litt når det nærmer seg. Men der er det mange flere tilfeller. (blir nok uansett mest sannsynlig å dra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hører jeg akkurt på P4 at man kan ikke utsette epedemien uansett. Den kommer før eller siden;) Smitten er ikke mulig å hindre at den kommer til norge.

Vi kan ikke la sykdommen styre livene våre, vi skal bare fortsette som vi bruker å dra på ferie!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkehelseinstituttet fraråder ikke folk å dra på ferie til belastede områder, så lenge dere er ellers friske (ingen kroniske sykdommer, astma, diabetes, er gravide osv.), og så lenge landet har et bra helsetilbud (det går fint i spania).

Husk å ta med dere gyldig europeisk helsetrygekort! (Bestilles på nav.no, tar ca 10 dager å få nytt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Smittevernprofessor fraråder nordmenn å reise til Storbritannia, USA, Australia, Spania etc, så begynte jeg å bli redd for svineinfluensa som har begynt å bli verre.......

bør vi avlyse turen?

Vi skal også til Barcelona i august. Har tenkt bittelitt på dette, men vi reiser :) Tenker å ha med håndsprit i slike små hendige flasker, så kan man i det minste prøve å være ekstra nøye med hygiene.

De helsekortene har jeg ikke hørt om før, får bestille slike :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville definitivt reist! :) reiser selv til london i morgen, til tross for advarsler og førsøk fra familiemedlemmer på å få oss til å ikke reise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville reist dersom jeg hadde bestilt - fordi det kommer hit uansett mot høsten.

de aller, aller fleste blir jo ikke spesielt syke - og så lenge man ikke er i noen risikogruppe så er det jo ingen fare.

jeg skulle selv reist til barcelona i høst, men da jeg ikke har bestilt non billetter enda tror jeg at jeg utsetter det litt.

grunnen til det er vel ikke epidemien i seg selv, men bare det at jeg ikke gidder å risikere å bli syk når jeg er på ferie. (denne ferien skal være min første ferie etter lengre tids dårlig helse, ellers hadde jeg definivt reist)

dersom man følger tipsene tror jeg man unngår smitte i stor grad.

selv vasker jeg alltid hender når jeg kommer hjem/før jeg spiser/osv uansett, og er ekstra nøye på ferie. prøver å unnå å ta direkte på dørhåndtak, men tar heller dører opp ved å skyve/bruke papir som jeg har tørket hendene med osv.

jeg har med våtservietter i vesken og spritgele. det er faktisk ganske mange som ikke har god håndhygiene(bare legg merke til det når du er på offentlige toalett/flyplasser), og da er det kanskje ikke så rart mange blir smittet....

mange tenker heller ikke over luft-tørkerne til hendene eller de "felles" hånddukene som er i et rullesystem(hvis dere skjønner..). de er jo bakteriebomber...jeg bruker bare toalettpapir eller ingenting istedet.

blir man smittet så er jo trøsten at man er immun når man kommer hjem igjen:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Folkehelseinstituttet fraråder ikke folk å dra på ferie til belastede områder, så lenge dere er ellers friske (ingen kroniske sykdommer, astma, diabetes, er gravide osv.), og så lenge landet har et bra helsetilbud (det går fint i spania).

Husk å ta med dere gyldig europeisk helsetrygekort! (Bestilles på nav.no, tar ca 10 dager å få nytt.)

Ja, for all del, ta det med, men det er nå ikke det første jeg ville vist for meg hvis jeg ble syk i utlandet. Dette kortet gir deg rett til behandling i det offentlige helsevesenet i landet du er i, mens derimot privat reiseforsikring i seriøse forsikringsselskap ofte vil gi deg behandling i det private helsetilbudet i landet, som jo er meget bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Vi skal også til Barcelona i august. Har tenkt bittelitt på dette, men vi reiser :) Tenker å ha med håndsprit i slike små hendige flasker, så kan man i det minste prøve å være ekstra nøye med hygiene.

De helsekortene har jeg ikke hørt om før, får bestille slike :)

Skal du fly, kan du ikke ta med deg håndsprit i små hendige flasker, dessverre. Den minste inneholder 150 ml, og er vel for det første mer en du har lov til å medbringe i håndbagasje av flytende væske, og dessuten er de flaskene jeg har sett, vært merket med merket i oransje med flamme med tekst Meget brannfarlig, så da har du ikke lov til å sende det i kofferten heller. Du skal jo selv være med flyet, og er da sikkert ikke interessert i å sende ting som kan forårsake brann. Det eksisterte våteservietter til samme bruk av en type som ikke er brannfarlige, men ut fra hva jeg leste i Aftenposten i dag, er disse utsolgt og ingen vet når man får dem inn igjen. Utsolgt er forresten straks også den brannfarlige antibac både som håndsprit og som våteservietter.

Løsning: Kjøp på taxfree det i prosent sterkeste brennevinet du kan finne, og bruk av det til håndvask.

Ja, for all del, ta med de europeiske helsekortene du får hos NAV, men det er nå ikke det første jeg ville vist for meg hvis jeg ble syk i utlandet. Dette kortet gir deg rett til behandling i det offentlige helsevesenet i landet du er i, mens derimot privat reiseforsikring i seriøse forsikringsselskap ofte vil gi deg behandling i det private helsetilbudet i landet, som jo er meget bedre. Jeg er heller ikke sikker på i hvilken grad dette kortet dekker hotellopphold ved utvidet opphold fordi man ikke rakk flyet hjem på grunn av sykdom eller om det dekker syketransport hjem i alvorlige tilfeller. La ikke dette kortet bli en erstatning for en skikkelig reiseforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kalrie
Skal du fly, kan du ikke ta med deg håndsprit i små hendige flasker, dessverre. Den minste inneholder 150 ml, og er vel for det første mer en du har lov til å medbringe i håndbagasje av flytende væske, og dessuten er de flaskene jeg har sett, vært merket med merket i oransje med flamme med tekst Meget brannfarlig, så da har du ikke lov til å sende det i kofferten heller. Du skal jo selv være med flyet, og er da sikkert ikke interessert i å sende ting som kan forårsake brann. Det eksisterte våteservietter til samme bruk av en type som ikke er brannfarlige, men ut fra hva jeg leste i Aftenposten i dag, er disse utsolgt og ingen vet når man får dem inn igjen. Utsolgt er forresten straks også den brannfarlige antibac både som håndsprit og som våteservietter.

Løsning: Kjøp på taxfree det i prosent sterkeste brennevinet du kan finne, og bruk av det til håndvask.

Ja, for all del, ta med de europeiske helsekortene du får hos NAV, men det er nå ikke det første jeg ville vist for meg hvis jeg ble syk i utlandet. Dette kortet gir deg rett til behandling i det offentlige helsevesenet i landet du er i, mens derimot privat reiseforsikring i seriøse forsikringsselskap ofte vil gi deg behandling i det private helsetilbudet i landet, som jo er meget bedre. Jeg er heller ikke sikker på i hvilken grad dette kortet dekker hotellopphold ved utvidet opphold fordi man ikke rakk flyet hjem på grunn av sykdom eller om det dekker syketransport hjem i alvorlige tilfeller. La ikke dette kortet bli en erstatning for en skikkelig reiseforsikring.

Hm, men det selges i matbutikker, - grønngele som er rundt 30 ml som man kan sikkert lov å ta med på flyet? Men Antibac kan man vel putte i bagasjen som sendes med i flyet, - ellers får man kjøpe på apoteket i Spania.

Jeg kjøpte slik en gang i USA, var så dårlig at jeg ikke stolte helt på den, kanskje fordi jeg var inn på feil butikk. Vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Hm, men det selges i matbutikker, - grønngele som er rundt 30 ml som man kan sikkert lov å ta med på flyet? Men Antibac kan man vel putte i bagasjen som sendes med i flyet, - ellers får man kjøpe på apoteket i Spania.

Jeg kjøpte slik en gang i USA, var så dårlig at jeg ikke stolte helt på den, kanskje fordi jeg var inn på feil butikk. Vet ikke jeg.

Som sagt: antibac er merket som Meget brannfarlig, og slike ting putter man ikke i bagasjen selv om ingen oppdager det. Som flypassasjer har du et ansvar, om du gir blaffen i hva som kan skje med deg selv, har du et ansvar for dine medpassasjerer. Luftfartstilsynet opplyser om at ting merket Meget brannfarlig, ikke skal med på fly. Jeg ringte og sjekket for jeg hadde også kjøpt inn antibac for å ta med på ferie, men da jeg så merkingen ville jeg naturligvis sjekke før vi skulle ta dem med.

Hvorvidt du får kjøpt det i Spania nå, vet jeg ikke. Det kan vel være like utsolgt der som her. Men som jeg skrev i svar til en annen her: Kjøp brennevin med høyest mulig alkoholprosent og avslutt håndvasken med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ikke tolk det dit hen at noen mener at man ikke trenger reiseforsikring hvis man har man helsetrygdkortet, det skal være med i tillegg. Men i mange situasjoner er det mye greiere å få behandling på dette kortet enn på forsikringen, mindre papirer å forholde seg til. Og selv om det sies at det bare dekker behandling tilsvarende hva landets egne innbyggere har rett til er det ikke alltid sånn det fungerer i praksis. Jeg har en svært ulykkesbefengt familie med bolig i Spania, og der får de ekstremt god behandling på privat sykehus (sannsynligvis fordi egne borgere også har rett til det i spesielle tilfeller), med alt mulig av nødvendige og unødvendige prøver, nettopp fordi de kan sende regningen til Norge. Bare vær litt obs på at det kanskje ikke er så lurt å presse i seg alle medisinene de sender med deg, sist gang svigers fikk behandling på grunn av en halsinfeksjon fikk de med seg en hel pose med medisiner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det kan jo godt hende at det er mer svineinfluensa i Norge enn i Barcelona om en måned. Så jeg ville reist. Folk reiser jo hele influensasesongen hvert år ellers, dette er vel første gang det har blitt et tema. Masse opphausing i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hm_*
Som sagt: antibac er merket som Meget brannfarlig, og slike ting putter man ikke i bagasjen selv om ingen oppdager det. Som flypassasjer har du et ansvar, om du gir blaffen i hva som kan skje med deg selv, har du et ansvar for dine medpassasjerer. Luftfartstilsynet opplyser om at ting merket Meget brannfarlig, ikke skal med på fly. Jeg ringte og sjekket for jeg hadde også kjøpt inn antibac for å ta med på ferie, men da jeg så merkingen ville jeg naturligvis sjekke før vi skulle ta dem med.

Hvorvidt du får kjøpt det i Spania nå, vet jeg ikke. Det kan vel være like utsolgt der som her. Men som jeg skrev i svar til en annen her: Kjøp brennevin med høyest mulig alkoholprosent og avslutt håndvasken med det.

Klart det med konsekvenser, - jeg får kjøpe i spania ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo godt hende at det er mer svineinfluensa i Norge enn i Barcelona om en måned. Så jeg ville reist. Folk reiser jo hele influensasesongen hvert år ellers, dette er vel første gang det har blitt et tema. Masse opphausing i media.

Det er 2 i barcelina og nesten 300 i norge, - så tror det er tryggere der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest SmallTalk

Jeg veit hva slags grønn gelé det er snakk om, og det er ikke antibac. Det er Håndrens med aloe vera som man får kjøpt på matbutikken. Beholderen er på langt under 100ml, og kan fint taes med i håndbagasjen. Ikke er det noen flamme på den heller, enda den inneholder godt over 90% sprit. Jeg hadde uten tvil tatt med denne i håndbagasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...