estrella Skrevet 24. juli 2009 #1 Skrevet 24. juli 2009 Jeg skal få meg en katt om ca 2 mndr. Er nyfødt, så må nok vente litt. Men vi bor i en kjellerleilighet, mest sannsynlig så flytter vi en gang. I og med at vi bare leier og den er ikke såå stor eller fin. Har lov å ha katt her her. Vet at det kan være et problem andre steder, men det får vi ta da, er ikke det jeg lurer på nå. Det jeg lurer på er når vi flytter, vil den "rømme" tilbake til der hvor den bodde fra begynnelsen av, eller må vi bare "lære" den hvor den bor nå? Hvis det er jentekatt, så vil jeg helst ikke få kattunger annenhver uke, så en kan jo bruke p-piller, men er det egentlig lurt? Eller burde man bare ta den med til dyrlegen og "ordne problemet" med en gang? (Pris?) Er en katt her fra før, huseieren sin, men den ser vi aldri. Får mat, men den er ikke menneskeglad(han steriliserte katten før han flytta til Tyrkia, etter det har han ikke likt mennesker :S), men håper vi ikke får problemer med en ny katt og den katten.
Sheenaca Skrevet 25. juli 2009 #2 Skrevet 25. juli 2009 Husk at kattunger skal være 12 uker før de forlater mamma'n sin, så om katten er rimelig nyfødt nå, er det tre måneder til dere kan overta den. Den bør ikke være ute alene når den er liten. Kattunger har elendig retningssans, og kan omså gå seg vill bak naboens prydbusk. Vær ute sammen med den inntil den er kjønnsmoden og kastrert, iallefall. Katter er stedbundne, derfor må de læres hvor de bor når dere flytter. Hold da katten inne i minst tre uker etter at dere har flyttet, så skjønner den sannsynligvis poenget. P-piller er ikke lurt. For det første er det gjerne veldig vanskelig å gi - katten blir gørr lei av å få stappet en pille ned i halsen i tide og utide, og velger derfor heller å holde seg ute når det begynner å bli tid for piller. Og dermed får du kattunger annenhver uke likevel. Dessuten er p-piller kreftfremkallende, og de skal derfor bare brukes i korte perioder. Det er best å kastrere pusen så fort som mulig. Ta den gjerne med til veterinær ganske snart etter at du får den, så får du vaksinert, satt ID-chip og lignende, og veterinæren kan fortelle deg litt om kastrering. De fleste moderne veterinærer kastrerer så snart katten er kjønnsmoden, eller så snart den har nådd en viss vekt - som regel når den er mellom fem og ti måneder gammel. Kastrering av hunnkatt koster vel 1100-1500 kroner, det varierer litt fra sted til sted. Noen ganger er det kastreringskampanjer på våren, med nedsatt pris og pakkeløsninger. Spør veterinæren. Det høres dyrt ut, men det er jo svært mye billigere enn å fore opp ett, to eller tre kattungekull hvert år i femten år, eller kjøpe p-piller i femten år. For ikke å snakke om at det er langt hyggeligere og mindre stressende for både deg og katten. Jeg har ikke opplevd at katter blir menneskesky av å bli kastrert, det må ha skjedd noe helt spesielt med det dyret. Jeg har hatt noen krisehjemskatter, alle hunner, som alle har blitt kastrerte. De er nesten mer kosete enn jeg er komfortabel med, alle sammen. Det er for øvrig mange lignende tråder her inne, søk litt, så får du lese mange gode tips til nybakte katteeiere.
estrella Skrevet 25. juli 2009 Forfatter #3 Skrevet 25. juli 2009 Takk for svar! Jepp, den er rimelig nyfødt (og på andre siden av landet..), så vi skal ikke få den enda. Noe som passer ganske bra egentlig, jobber hver eneste dag i sommer. Men når jeg går på skole i ukedagene, klarer pusekatten seg hjemme alene, eller er det veeldig slemt å la den være der?
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2009 #4 Skrevet 25. juli 2009 Takk for svar! Jepp, den er rimelig nyfødt (og på andre siden av landet..), så vi skal ikke få den enda. Noe som passer ganske bra egentlig, jobber hver eneste dag i sommer. Men når jeg går på skole i ukedagene, klarer pusekatten seg hjemme alene, eller er det veeldig slemt å la den være der? Da vi fikk kattunge var jeg i en situasjon hvor jeg ikke skulle på jobb på en stund. Det var veldig fint synes jeg, da pusen var ganske fortvilet til å begynne med og brukte en del tid på å bli vant med sine nye omgivelser og føle seg hjemme. Katter er også veldig sosiale, så jeg tror det er fint om dere i alle fall får noen dager sammen slik at hun ikke blir helt alene på et helt nytt sted.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2009 #5 Skrevet 25. juli 2009 Katten kan steriliseres før den er kjønnsmoden uten at dette påvirker utviklingen hennes. Men det gjøres litt forskjellig praksis rundt omkring. Jeg kastererte min hankatt da han var mye mindre. Jeg ville ikke vente så lenge før jeg slapp han ut, da han ble veldig lite fornøyd med å bli sperret inne etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå