Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest boblebrus
Skrevet

Argh, jeg blir så frustrert! Jeg kom hjem fra ferie i dag, tok inn posten og ante fred og ingen fare. Så åpner jeg et av brevene mine, og hva ser jeg? Varsel om inkasso fra strømselskapet til leiligheten jeg flyttet ut av i februar (!). Der bodde jeg i kollektiv med fire andre, og jeg hadde ansvaret for strømmen. Men to av oss flyttet ut for oss selv i februar. Jeg ringte Hafslund i slutten av februar og spurte hva vi skulle gjøre, og fikk tydelig beskjed om at de som fremdeles bodde i kollektivet selv måtte ringe inn, gi måleravstand og oppgi navnet på den som skulle overta. Vi sa da ifra til en som fremdeles bodde der, og så regnet vi med at alt var greit.

Jeg har ikke hørt noe, hverken fra de andre i kollektivet (jeg har ingen kontakt med disse overhodet, jeg kjente dem så og si ikke) eller fra Hafslund frem til nå. Hafslund må på en eller annen måte ha funnet frem til hjemme-adressen min i folkeregisteret når de sendte inkassovarselet. Men jeg har ikke mottatt noen vanlig strømregning (nettleie) hit, her jeg bor nå. Jeg har virkelig ikke penger, og ikke lyst til å betale flere tusen i nettleie for en leilighet der jeg ikke har bodd på nesten et halvt år. Lurer på om noen har erfaringer/tips ang. dette? Tror dere det fikser seg hvis jeg ringer inn til Hafslund og forklarer ståa? BAAH, jeg blir så lei! Jeg er student, jeg er arbeidsledig og blakk for øyeblikket, og har INGEN mulighet til å betale for meg ... Ja, litt langt innlegg, menneh.. måtte bare få ut litt dritt her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Argh, jeg blir så frustrert! Jeg kom hjem fra ferie i dag, tok inn posten og ante fred og ingen fare. Så åpner jeg et av brevene mine, og hva ser jeg? Varsel om inkasso fra strømselskapet til leiligheten jeg flyttet ut av i februar (!). Der bodde jeg i kollektiv med fire andre, og jeg hadde ansvaret for strømmen. Men to av oss flyttet ut for oss selv i februar. Jeg ringte Hafslund i slutten av februar og spurte hva vi skulle gjøre, og fikk tydelig beskjed om at de som fremdeles bodde i kollektivet selv måtte ringe inn, gi måleravstand og oppgi navnet på den som skulle overta. Vi sa da ifra til en som fremdeles bodde der, og så regnet vi med at alt var greit.

Jeg har ikke hørt noe, hverken fra de andre i kollektivet (jeg har ingen kontakt med disse overhodet, jeg kjente dem så og si ikke) eller fra Hafslund frem til nå. Hafslund må på en eller annen måte ha funnet frem til hjemme-adressen min i folkeregisteret når de sendte inkassovarselet. Men jeg har ikke mottatt noen vanlig strømregning (nettleie) hit, her jeg bor nå. Jeg har virkelig ikke penger, og ikke lyst til å betale flere tusen i nettleie for en leilighet der jeg ikke har bodd på nesten et halvt år. Lurer på om noen har erfaringer/tips ang. dette? Tror dere det fikser seg hvis jeg ringer inn til Hafslund og forklarer ståa? BAAH, jeg blir så lei! Jeg er student, jeg er arbeidsledig og blakk for øyeblikket, og har INGEN mulighet til å betale for meg ... Ja, litt langt innlegg, menneh.. måtte bare få ut litt dritt her.

Ta kontakt med personen som leiger ut og forklar saken, så kan kanskje han ordne opp.

Skrevet

Så lenge du fortsatt står som eier av nettet, er det ditt ansvar at nettleien blir betalt, ja. Det du SKULLE gjort (kjekt å vite til neste gang), var å få overført nettleien til ny person før du flyttet ut, altså fylte ut papirene sammen med den nye personen. Slik gjorde vi det da vi tok over leiligheten vår. Fyllte ut skjemaet med forrige eier, og forrige eier tok papirene med seg og postla de.

Gjest boblebrus
Skrevet (endret)

Takk for svar:) Ja, jeg er fullt klar over at det jeg skulle gjort var å gå gjennom papirene sammen med de som fremdeles bodde i leiligheten. Men ting gikk veldig fort med flytting og mye stress i denne perioden (egentlig litt fjernt at vi ikke avklarte dette med strømmen før vi flytta.. skjønner ikke hva jeg sosa med nå i ettertid). Men siden jeg ikke hadde hørt noe om strømmen fram til nå, trodde jeg det var i orden.... jaja. *klask i panna*. Jeg ringer Hafslund på mandag og hører hva de har å si.

(Tviler på at utleieren gidder å gjøre noe. Han er en drittsekk som bare bryr seg om å få inn husleia).

Endret av cec_ilie
Gjest Gjest
Skrevet

Om du står oppført som ansvarlig for strømmen, så er det du som er ansvarlig.

Du skulle ha sørget for å få bekreftelse på at det var overført til et annet navn da du flyttet. utleier har ikke noe med dette, så tviler på at du kommer deg unna regningen.

om du fikk kontakt med de andre, så kan du bare appelere til deres samvitighet, og at de tar sin del,men de kan godt si NEi, for det er du som har ansvaret her.

Skrevet

Send kopi av regningen til de i kollektivet. Kanskje de er så grei at de betaler selv om det står ditt navn på. Send en melding å si at du har mottatt regningen og at du sender den til de.

Gjest Gjest
Skrevet

Utleier har da virkelig ingenting med strømmen å gjøre (med mindr ehan bor sammen med dere!). Dere har egen strømmåler og står selv ansvarlig for å betale strøm. Hva skal han gjøre? Betale nettleien for sine leieboere fordi dere er en sosekopper?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...