Gå til innhold

Utsette graviditet pga svineinfluensa?

Anbefalte innlegg

Gjest Plonk ikke innlogget
Skrevet

Vi hadde tenkt å begynne å bli gravide med nummer tre nå på sensommeren, men jeg kjenner at jeg har fryktelig lite lyst til å være gravid når svineinfluensa-epidemien slår til for fullt. Ser ut som den kommer rett rundt hjørnet. Ifølge Folkehelseinstituttet blir gravide hardere rammet enn vanlige folk, og høy feber er generelt ikke bra for fosteret. I dag anslår myndighetene at 40 % av arbeidsstokken i Norge vil bli rammet, så her er vi alle utsatt.

Noen andre som har tenkt noe på dette? Jeg har jo ikke lyst til å gå under jorden hvis det blir mye smittefare heller. Dessuten har jeg to barnehagebarn, så jeg regner med at vi er ekstra utsatt... men er jeg litt hysterisk som ønsker å utsette det? Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke ofret det en tanke, men så holder vi på med prøverør da, så her utsetter vi ikke noe :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, du er ikke hysterisk. Hvis det ikke er gode grunner til å satse på å bli gravid akkurat nå, er det antagelig greit å utsette noen måneder.

Skrevet

Sant nok. Vi avventer i alle fall litt akkurat nå og ser situasjonen an. Det hadde vært så greit hvis vaksinen var klar snart, men ifølge Folkehelseinstituttet skjer det trolig ikke før i oktober-november... Vi får vente og se litt hva som skjer fremover...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde utsatt frem til det var roet seg. Verstefalls takegang: en sterk influensa, store deler av landet satt mer eller mindre ute av spill + en vaksine som kan bli mer eller mindre obligatorisk er ikke en miks jeg ser på som optimal.

Skrevet

Jeg ofrer det heller ingen tanker i det hele tatt. Men vi skal også i gang med prøverør, så da er vel både saken og tankene en helt annen plass.

Skrevet

Vi begynte å prøve nå nettopp. Hadde ikke tenkt så mye på det, men tenkte faktisk på det tidligere i dag. Vet ikke helt hva vi gjør...

Skrevet

Tenker ikke på det, vi krysser fingrene og håper at det klaffer før utredningstimen til høsten :)

Skrevet

Det ser ut som om jeg ikke er helt hysterisk og at det kan være et visst poeng i å se situasjonen litt an...

http://www.aftenposten.no/helse/article3191372.ece

Samtidig skjønner jeg at alle som har problemer med å bli gravide, ikke vil utsette prosessen. Det ville jeg ikke gjort selv heller, hvis jeg for eksempel planla prøverør nå. Det går jo an å beskytte seg mot smitte hvis man må. Men siden jeg ble gravid veldig raskt sist, tror jeg at jeg skal vente bittelitt og se om jeg kan få meg en vaksine før vi setter i gang...

Skrevet

Hvis man holder på med prøverør skjønner jeg godt at man ikke utsetter det, men jeg ville heller ikke gått i gang med prøving nå. Det er nok lurt å avvente et par måneder og se hva som skjer.

Gjest Gjest
Skrevet

Sykehus nekter å teste mennesker som har vært i utland, så dette sprer seg nok fort..

Hadde ventet om jeg var deg.

På den andre siden, det er flere gravide i Norge for tiden, og ingen, gravid eller ikke, har dødd i Norge enda.

Gjest Trinemor83
Skrevet

Hvis man skal "ta hensyn til" alle mulige sykdommer som florerer der ute så kan man jo aldri bli gravid da. ALT er liksom farlig... Er man sunn og frisk så klarer kroppen det meste tror nå jeg. Man kan ikke leve etter hvilken sykdom som florerer akkurat nå. Det er ALLTID noe der ute som er farlig på en eller annen måte.

Og tar man enkle forhåndsregler klarer man seg helt fint. :Nikke:

Skrevet

Ja, jeg har tenkt på det, men vi kommer ikke til å utsette. Hadde en SA forrige måned, så er veldig utålmodig. Det har jo gått bra for de aller fleste gravide som har blitt smittet av svineinfluensa, og også barna deres.

Skrevet

Hadde ikkje utsatt. Er alltid influensa ute å går. Svineinfluensaen er jo ikkje særlig meir farleg enn vanleg influensa...vil dere utsette prøving pga. vanleg influensa også?

Gjest Plonk ikke innlogget
Skrevet

Mange kloke svar her. Det er sant at man alltid tar en risiko. Det er jo farlig å leve. Samtidig er svineinfluensaen kanskje hakket mer uforutsigbar enn en vanlig sesonginfluensa, som normalt rammer gjerne eldre mennesker. Jeg kjenner dessuten en som kjenner en som døde av svineinfluensa i utlandet for ganske kort tid siden. Han var 29 år og helt frisk, men falt i koma og døde veldig brått. Flere jeg kjenner er smittet også, både en god venninne og en kollega av meg og hennes familie. Så faren for å bli smittet er ikke lenger mikroskopisk.

Akkurat nå avventer vi litt og ser situasjonen an, men meget mulig vi går i gang med prøving om en måneds tid eller så, selv om situasjonen ikke skulle bedre seg der ute...

Gjest Alabama
Skrevet

Sjansen for å bli smitta er jo stor, men jeg gidder ikke sette livet mitt på vent for dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde helt klart utsatt det. Ville faktisk tatt abort for å unngå problemer også.

Skrevet
Hadde helt klart utsatt det. Ville faktisk tatt abort for å unngå problemer også.

Du er tydeligvis ikke prøver, eller en av disse som blir gravide på et blunk... Etter 3 år med prøving, 1 dødfødsel og 2 SA, er ikke abort et alternativ!!! Og jeg utsetter heller ikke prøvingen :riste:

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Bare til en opplysning: Han på 29 år som døde i utlandet hadde sannsynligvis ikke svineinfluensa, men dengufeber!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...