Gå til innhold

Navneendring

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde planer om å signere vigselsattesten med mitt nye etternavn når vi gifter oss, og tenkte at jeg hadde det nye navnet mitt fra og med den dagen.

Da jeg fylte ut melding om endring av navn så jeg at jeg måtte legge ved vielsesattest, altså får jeg ikke sendt inn dette før etter vi er gift? Hvordan gjør man dette med navneendring i praksis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg hadde planer om å signere vigselsattesten med mitt nye etternavn når vi gifter oss, og tenkte at jeg hadde det nye navnet mitt fra og med den dagen.

Da jeg fylte ut melding om endring av navn så jeg at jeg måtte legge ved vielsesattest, altså får jeg ikke sendt inn dette før etter vi er gift? Hvordan gjør man dette med navneendring i praksis?

Jeg sendte inn melding om endring av navn sammen med erklæring fra brudefolket og forlovere. Da tas mitt nye navn i bruk i det vielsen har funnet sted.

Har du sendt inn de andre papirene skulle det vel ikke være noe problem å ettersende meldingen? :klø:

Skrevet (endret)
Jeg sendte inn melding om endring av navn sammen med erklæring fra brudefolket og forlovere. Da tas mitt nye navn i bruk i det vielsen har funnet sted.

Har du sendt inn de andre papirene skulle det vel ikke være noe problem å ettersende meldingen? :klø:

Dette stemmer ikke i forhold til den informasjonen jeg fikk fra folkeregisteret. Vi sendte også inn navneendringene samtidig som erklæringene. Jeg ringte dem en ukes tid før bryllupet og spurte når navneendringen trer i kraft, og om vi mottok noen bekreftelse på det. Da sa hun jeg snakket med at det trer i kraft når vi mottar vielsesattesten. :vetikke:

Endret av eleit
Gjest fargeklatt
Skrevet

Vi sendte også navneendringsskjemaene samtidig som de andre skjemaene måtte sendes inn. Vi gifter oss om en måneds tid, men gjelder da navneendringen fra selve vielsesdagen eller når vi mottar vielsesdokumentet i posten i etterkant?

Skrevet

Det jeg fikk beskjed om var at det gjalt fra vi hadde fått vielsesatesten. Men det virker jo som Lilly-L har fått en annen info. Men, du har jo i alle fall ikke noe dokumet som beviser at du har endret navn før vielsesatesten er kommet.

Skrevet (endret)
Dette stemmer ikke i forhold til den informasjonen jeg fikk fra folkeregisteret. Vi sendte også inn navneendringene samtidig som erklæringene. Jeg ringte dem en ukes tid før bryllupet og spurte når navneendringen trer i kraft, og om vi mottok noen bekreftelse på det. Da sa hun jeg snakket med at det trer i kraft når vi mottar vielsesattesten. :vetikke:

Endringen trer i kraft når prøvingsmyndigheten har mottat "Melding om vigsel" fra vigsleren. Denne meldingen som er en underskrevet, stemplet og bekreftet kopi av prøvingsattesten skal vigsler sende prøvingsmyndigheten senest tre dager etter at vielsen har funnet sted. Når vielsen da har blitt registrert hos prøvingsmyndigheten, blir også navneendringer registrert. Det er altså noen dager fra vielsen til de offentlige registre får registreringen bokført. Siden de fleste vielser finner sted i helgene (lørdag spesielt) sier det seg selv at prøvingsmyndigheten ikke har mulighet til å registrere vielsen i samme øyeblikk som den finner sted. Men dere får en midlertidig vigselsattest fra vigsler som et bevis på at vielsen har funnet sted fra en bestemt dato. Hvis dere har gitt prøvingsmyndigheten beskjed om at navneendringen skal finne sted ved vieslen, da vil det nye navnet være påført den midlertidige vigselsattesten. Det betyr at dere har et dokument som bekrefter at nytt navn skal gjelde, og at det bare er et tidsspørsmål før man av praktiske grunner har fått oppdatert registrene.

Allikevel er dette en av grunnene til at jeg oftest anbefaler at man ordner med navneendring separat etter at vielsen har funnet sted, hvis man skal ut på reise og ikke får ordnet med navneendringer i pass og slike ting.

Endret av Pastor Knut
Skrevet
Vi sendte også navneendringsskjemaene samtidig som de andre skjemaene måtte sendes inn. Vi gifter oss om en måneds tid, men gjelder da navneendringen fra selve vielsesdagen eller når vi mottar vielsesdokumentet i posten i etterkant?

Når navneendringen er påført prøvingsattesten, da gjelder den fra vigselsdato. Men det vil gå noen dager før dette også blir registrert i registrene. Registreringen finner først sted når prøvingsinnstansen har mottatt melding om vigsel. Denne skal sendes av vigsler senest tre dager etter vielsen har funnet sted. Men dere har i mellomtiden den midlertidige vigselsattesten, og der skal det nye navnet være påført hvis dere har gitt beskjed om navneendring.

Skrevet

Jeg fylte ut navneendringsskjemaet og sendte det inn sammen med erklæring fra brudefolkene/forlovere og på prøvingsattesten jeg fikk tilbake står det at mitt nye navn er gjeldene fra og med datoen vi gifter oss.

Så lenge navnet man bytter til er brukt av mer enn 200 personer trenger man ikke fortelle hvorfor man ønsker dette navnet, så da vil du ikke trenge å legge ved noen attester. Og om navnet er sjeldent skulle jeg tro at det holder å sende inn navnenedringen sammen med erklæring fra brudefolkene da også, de vil jo da se at en med det aktuelle etternavnet har planer om å gifte seg med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...