Gå til innhold

uregelmessige sykluser etter 1 mnd p-pille bruk

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Begynner å bli passelig lei mine uregelmessige sykluser! Siden jeg sluttet med pillen i begynnelsen av Januar har jeg hatt sykluser som varer mellom 30-60 dager, helt uforutsigbart. Jeg har mest sannsynlig eggløsning, siden jeg temper og slikt. Og jeg hadde ikke så uregelmessige sykluser før. Har da tatt mange angrepiller ifjor, så har ikke monitert min syklus skikkelig før nå.

Men begynner å få litt panikk. Hvor vanlig er det å ha uregelmessig syklus etter kort tid pille bruk? Og når burde den vært stabil syklus? Er redd for å få problemer med å få barn som jeg gjerne vil om ikke så lenge. + jeg bruker ingen prevensjon nå, men likevel ikke blitt gravid selv om vi praktiserer både hopp av i svingen og det vanlige fulle.

Hjelp meg! :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lege sa til meg at dersom syklusen ikke var stabil ett år etter prevensjonsslutt, så var det på tide å komme inn for en sjekk. Jeg rakk aldri det. Ble gravid til tross for like ustabile sykluser som deg (noe jeg alltid har hatt) 6 mnd. etter at jeg sluttet på ringen.

Jeg hadde riktignok gått lenger på hormonprevensjon enn deg, men med et dårlig utgangspunkt som min naturlige syklus er, var det jammen ikke verst å bli gravid så fort. Ikke var det planlagt, og det var på første eggløsning. Jeg også tempet meg.

I og med at kvinner reagerer veldig ulikt på hormonprevensjon (jeg er en av dem som reagerer dårlig på alt, og derfor endte opp med temping), så vil det også variere veldig hvor lenge kroppen er påvirket etter slutt. Det uavhengig om man har brukt prevensjonen i kort eller lang tid.

Noen er så heldige at de sklir rett inn i gjenge selv etter 10 års pillebruk, andre er ustabile i flere måneder etter pilleslutt, selv om de bare brukte pillen i kort tid.

Dersom du ikke orker vente et år, er det ingenting i veien for å oppsøke legen alt nå da. De fleste som prøver aktivt vil bli gravide innen ett år da (ca. 80%), og det er ca. 20-25% sjanse for å bli gravid pr. syklus, dersom man har ubeskyttet sex i eggløsningsperioden. Så med ustabil syklus og ikke helt aktiv prøving, ville jeg ikke trykket på panikknappen enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...