Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har nettopp flyttet til et lite sted og har litt startvansker når det gjelder å få kontakt med folk. Føler meg så alene... (7 timer med bil fra hjemstedet mitt)

Kjenner et par stykker her litt fra før. Vi er veldig forskjellige på noen måter, passer ikke helt som venner tror jeg. Men oppdager litt etter litt at vi har endel ting til felles og. Jeg er veldig sjenert, mens de er veldig utadvente. Spesielt den ene. Og hn bemerker at jeg er så stille... Da blir ting bare værre. Da tenker jeg heletiden på hva jeg bør si. Er så mye jeg vil si og spørre om, men føler meg bare stotrete og hysjer isteden. Vi tilbringer tid sammen, men praten går ikke alltid lett.

Hva kan jeg gjøre for å komme litt videre og bli skikkelig kjent med dem?

Og hva med de nye? Folk jeg bare snakker litt med i butikken, utenfor huset mitt, på jobben? Navn, alder, grunnen til at jeg flyttet hit, jobb og interesser ramses opp, men vet ikke hva jeg skal snakke om etter det.

Jeg snakker bred dialekt, og synes det er litt ekkelt når folk ikke forstår meg og spørr opp igjen også...

Hvordan kan jeg gjøre bekjentskaper og spørre om de vil finne på noe en dag uten at det blir kleint?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. det er ikke lett å være sjenert. Har du sagt til vennene dine at du er sjenert? Det er lett for andre å tolke deg som uintressert når du er så stille.

På forhånd kan du tenke ut noen temaer om ting som intereserer deg. Les aviser og husk noen av sakene der.

Spør dem spørsmål om ting i livet deres. Hvordan går det med hunden, eksamenen, barna ol. Tenk gjerne ut noe på forhånd der også.

Når du møter noen nye, gjør du det samme. Men da er det greit å være litt mere nøytral i meningene- temaene. Snakk om været, spør om de har en god oppskrift på elgstek, eller hva som helst.

En grei regel er å spørre om det samme de spør deg om. Svar på spørsmålene deres, og spør så om de har bodd der lenge, evt. hvor de er født, hvorfor de flyttet hit, om de trives ol. Spør om de vet om noen grupper eller personer som driver med ....(dine interesser), for du kan tenke deg noen flere venner som også driver med dette.

Alle forstår at du trenger et nettverk når du er nyinflyttet.

Prøv å slappe av når du snakker. Pinlige pauser kan de utadvendte fylle. :)

Og det at de ikke forstår dialekten din gjør ingenting. Jeg forstår enda ikke mange av de lokale dialektene her. Men jeg tenker ikke noe spesielt om personen om jeg må spørre hva det betyr. Bare at jeg ikke forstod ordet.

De tenker nok ikke så mye over din sjenerthet som du gjør. Lykke til med å skaffe deg nye venner. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...