Gjest Emera Skrevet 1. august 2009 #21 Skrevet 1. august 2009 Jeg har ikke sagt at jeg skal stemme borgerlig, du. Jeg har ikke sagt hva jeg skal stemme i det hele tatt. Men SV blir det ikke, all din iherdige reklame til tross. Når det gjelder fattigdomsbekjempelse så bør det vise seg på resultatet om den hjelper. Hittil har problemet bare blitt verre.
Eve Luna Skrevet 2. august 2009 #22 Skrevet 2. august 2009 Jeg likte ikke test på Partitesten og TV2. Det var for dårlige svaralternativer syns jeg. Og dermed så fikk jeg svar på partier jeg i hvertfall aldri stemmer for. Likte godt aftenposten sin. Den var mer grundig. Svaret ligger nærme det jeg bruker å stemme, men jeg kommer allikevel ikke til å stemme på den parti.
Gjest Fugl Fønix Skrevet 2. august 2009 #23 Skrevet 2. august 2009 Nå har jeg fått samme svarene i alle, så det var jo greit. Må si at jeg syns aftenposten sin var best. Var veldig greit at man kunne gradere viktigheten av kampsakene også.
Gjest Christabelle Skrevet 3. august 2009 #24 Skrevet 3. august 2009 Jeg fikk samme resultat på alle testene
Cullen Skrevet 3. august 2009 #25 Skrevet 3. august 2009 Er ingen av testene jeg har funnet som nevner det jeg syns er viktig, så jeg må vel bite i det sure eplet og lese gjennom alle parti hjemmesidene selv så jeg finner ut hva hver enkelte mener. *sukk* slitsomt!
Sia444 Skrevet 3. august 2009 #26 Skrevet 3. august 2009 Jeg fikk det samme som jeg stemte sist og jeg har ikke forandret mening siden den gang. Godt at jeg vet hva jeg mener fordi jeg ville ikke latt en partitest avgjøre hva jeg skal stemme.
Gjest tjekk Skrevet 4. august 2009 #27 Skrevet 4. august 2009 Partitesten.no stemte på en prikk. Forklaringsboks har den også! Aftenposten sin er også meget bra... gleder meg til valget. du å spennende det blir
Nadir Skrevet 4. august 2009 #28 Skrevet 4. august 2009 Jeg liker alle de testene. Jeg får samme resultat i alle
Mermaid Blues Skrevet 7. august 2009 #29 Skrevet 7. august 2009 Jeg likte Aftenposten sin best, viktighetsgraderingen av sakene er jo også med på å påvirke resultatet. Fikk samme resultat på samtlige, som stemmer overens med hvilket parti jeg sympatiserer med, noe som ikke burde være overraskende
Gjest 71-modell Skrevet 4. september 2009 #31 Skrevet 4. september 2009 Jeg liker Valgomaten til Aftenposten. Her kan man både velge i vilken grad man er ening/uenig i en påstand og hvor viktig denne saken er for deg. Langt bedre enn Ja/nei spørsmål. Eneste negative er at partiet Rødt kommer skjevt ut. Da jeg tok testen påstod Valgomaten at jeg er 40% enig med Rødt, bedre enn flere parti jeg kjenner meg mere hjemme i. Grunnen er at Rødt ikke har ekstreme meninger i noen av de sakene testen spør om. Testen burde ha en påstand som: "Alt næringsliv må overtas av staten" eller "Norge skal ha et parlamentarisk demokrati". Når folk må klikkker av hva de mener om en av desse sakene blir prosenteningheten for Rødt langt mer representativ.
Tabris Skrevet 4. september 2009 #32 Skrevet 4. september 2009 De fleste partitester har ikke med alle partiene, det synes jeg er synd. Da kan resultatet bli noe skjevt.
FruF Skrevet 4. september 2009 #33 Skrevet 4. september 2009 Grunnen er at Rødt ikke har ekstreme meninger i noen av de sakene testen spør om. Testen burde ha en påstand som: "Alt næringsliv må overtas av staten" eller "Norge skal ha et parlamentarisk demokrati". Når folk må klikkker av hva de mener om en av desse sakene blir prosenteningheten for Rødt langt mer representativ. Du har kanskje ikkje lest Rødt sitt prinsipprogram? Det står det for eksempel: "Sosialismen er bare mulig når den er demokratisk. (...) Sosialismen må videreutvikle de liberale friheter som ytringsfrihet, pressefrihet, organisasjonsfrihet og religionsfrihet. Demokratiet må utvides ved at økonomien også blir underlagt demokratiske beslutninger. Rødt mener dette må skje gjennom en rekke organer, fra arbeiderråd på arbeidsplassene, brukerråd, interesseorganisasjoner til representativt valgte forsamlinger på ulike nivå." Rødt meiner altså ikkje at alt næringsliv skal overtakast av staten, heller ikkje at me ikkje skal ha eit parlamentarisk demokrati. Eg liker dei ulike valgtestane fordi dei forheld seg til partia sin politikk, ikkje til fordommar som utan rot i verkelegheita. Men svakheita til testane er at dei ikkje analyserer kva partia faktisk _gjennomfører_ av politikken sin når dei har makt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå