Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I disse dager har det kommet vanvittig mange partitester ut på nettet. Hvilken av dem liker dere best?

Personlig er jeg blitt fan av Partitesten.no (www.partitesten.no) og TV2`s partitest (http://www.tv2nyhetene.no/valg09/partitesten/). Begge to gir mulighet til mange valg. Nettavisen sin ser også ut til å bli bra.

Hva syntes dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tok nylig VG sin, og den ga Høyre som førstevalg, noe som stemmer. Frp kom hakk i hæl, det stemmer ikke fullt så godt. Jeg savnet spørsmål om kulturpolitikk i testen. Krf er forøvrig mitt andrevalg i virkeligheten.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg tok TV2 sin, og den stemte i alle fall.

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg har ingen favoritt.. Tok litt forskjellige i dag, og endte opp med Rødt, Krf, V og Sv. Det slår meg at testene ikke er helt enig med hverandre.. :filer:

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Jeg tok nylig VG sin, og den ga Høyre som førstevalg, noe som stemmer.

Jeg savnet spørsmål om kulturpolitikk i testen.

Det savner jeg også: hvorfor har testene utelatt kulturspørsmål?

Gjest Badabing
Skrevet
Det savner jeg også: hvorfor har testene utelatt kulturspørsmål?

TV2 har så vidt med det. Jeg forsøkte partitester.no nå, men de kom ikke fram til det "riktige" partiet. Jeg synes også at de har for få alternativer til å gi et korrekt resultat.

Her er den jeg er mest fornøyd med om andre vil prøve:

http://www.tv2nyhetene.no/valg09/partitesten/fbb.html

Gjest Gjest
Skrevet

likte partitesten.no sin.

De hadde mange alternativer og ved å velge 30 spørsmål fikk jeg et nokså nøyaktig svar... Tv2 sin var også ganske god, og her fikk jeg samme svar som overnevnte. Men det er sant at kulturspørsmål mangler. De får vel lagt det ut etterhvert!

Skrevet

Jeg føler det er ganske hipp som happ hvilken test man tar, så lenge man er litt politisk bevisst og vet hva en står for, slik at man gir konsekvente svar. Jeg har tatt fire tester i år med samme resultat, et resultat som stemmer på en prikk med det standpunktet jeg har.

Ellers enig i at det er lite kulturpolitiske problemstillinger å spore i årets tester.

Gjest Melchizedek
Skrevet

Jeg tok en annen partitest og da ble det slik

Sosialistisk Venstreparti-24%

Arbeiderpartiet-23%

Høyre-22%

Kristelig Folkeparti-12%

Venstre-9%

Fremskrittspartiet-6%

Senterpartiet-4%

Vel det ble egentlig slik jeg hadde forventet

Gjest Emera
Skrevet

Tok VG sin og endte opp med SV. Det stemmer ihvertfall ikke...

Gjest hurde
Skrevet

valgomaten på aftenposten har brukt å være ok, men jeg likte partitest.no bedre enn tv2nyhetene sin.

partitest.no har egen forklaringsboks - og veksler mellom dagsaktuelle og mer tradisjonelle spørsmål.

jeg hadde problemer med siste boks i tv2 sin hvor man skal gradere "hva som er viktig og mindre viktig" av ulike områder.

krysser du av for skatt på viktig kan du ende på både sv(opprettholdelse av skattenivå er viktig) og frp(senking av katt er viktig) og visa versa på alle spørsmål.

kulturspørsmål var utelatt ja, noe som er synd da dette skiller mange velgere.

lett å si noe om velgere utfra hva de tenker om kulturtilbud.

men hva mener dere egentlig når dere sier dere fikk feil parti?

jeg lurer bare på om det faktisk er slik at endel der ute ikke er så godt kjent med andre partiers valgprogram - og faktisk egentlig er enige i dem uten å "vite det" utfra det bildet media tegner av partiene(som jo ikke alltid stemmer godt med virkeligheten).

Gjest Erklana
Skrevet

Vanskelig med sånne partitester. For få kjenner egentlig til hele programmet til partiene, og da kan man egentlig ikke vite om man får "feil" eller "riktig" svar når partitestene sier sitt....

Tv2`s partitest og Partitesten.no er mine favoritter. Gleder meg til det kommer flere!

Godt valg!

Gjest Jennifer, Oslo
Skrevet

Jeg fikk FrP 85% , Høyre 81% og Venstre 70%. Men i virkeligheten stemmer jeg Høyre og liker en aktiv kulturpolitikk.

Gjest Emera
Skrevet
Tok VG sin og endte opp med SV. Det stemmer ihvertfall ikke...

Farsken. Ble SV med partitesten.no også... :overrasket:

Skrevet
Farsken. Ble SV med partitesten.no også... :overrasket:

Hva er det du stemmer da, hvis jeg kan spørre deg om det? Og hva ved SVs politikk gjør deg så sikker på at du ikke skal stemme sosialistisk? Er bare nysgjerrig på hva ved testene som evt slår ut feil, eller om det er du (og andre som får uventede resultat) som ikke er bevisste nok på hva de ulike partiene står for.

Gjest avskaffderøde
Skrevet

Tok først testen på aftenbladet, hvor jeg fikk frp, deretter tv2 hvor sp ble resultatet, og så på partitesten.no hvor jeg fikk frp igjen.

På partitesten.no ble resultatet slik:

Frp: 60%

SP: 45%

KRF: 45%

Gjest Emera
Skrevet
Hva er det du stemmer da, hvis jeg kan spørre deg om det? Og hva ved SVs politikk gjør deg så sikker på at du ikke skal stemme sosialistisk? Er bare nysgjerrig på hva ved testene som evt slår ut feil, eller om det er du (og andre som får uventede resultat) som ikke er bevisste nok på hva de ulike partiene står for.

Jeg er en av de som ikke har partitilhørighet. Synes det er like vanskelig hver gang, for jeg er enig i noe et parti står for, men for uenig i noe annet slik at jeg ikke kan stemme på det aktuelle partiet likevel. Når det gjelder SV, så kan jeg for så vidt være med på tanken om å dele godene. På den andre siden så synes jeg de står for en overvåkning og styring av folket som jeg ikke kan akseptere.

En annen ting er at man burde kunne forvente en reduksjon i antall fattige etter disse årene med rødgrønn regjering. Dette har de så absolutt ikke fått til. De jobber for høyere skatt og flere og høyere avgifter, likevel så stiger egenandelene og tilbud legges ned for fote, uavhengig av finanskrisen. Den regjeringen vi har nå kombinerer det verste fra kommunismen med det farligste fra kapitalismen, for å sette det på spissen.

Dette er grunnen til at jeg ble så overrasket over å havne på SV i partitestene.

Skrevet (endret)

Dette er uten tvil den beste testen jeg har tatt så langt. Spørsmålene er for så vidt mye de samme som andre steder, men her ser vi altså for første gang (som jeg har sett) at det er mulig å vekte på tre nivåer.

Edit: At man har muligheten til å lese seg opp på "Mer info om dette emnet" på hvert spørsmål ser jeg også som et enormt pluss.

Fra en litt mer useriøs side vil jeg bemerke at dersom man tar testen og svaren "Hverken eller" på sitt standpunkt, og deretter "Ikke viktig", altså at man stort sett gir f og har et nøytralt standpunkt, best match til Sp, H og Ap (hhv. 12%, 12% og 10%) :)

Endret av Snill
Skrevet
Når det gjelder SV, så kan jeg for så vidt være med på tanken om å dele godene. På den andre siden så synes jeg de står for en overvåkning og styring av folket som jeg ikke kan akseptere.

En annen ting er at man burde kunne forvente en reduksjon i antall fattige etter disse årene med rødgrønn regjering. Dette har de så absolutt ikke fått til. De jobber for høyere skatt og flere og høyere avgifter, likevel så stiger egenandelene og tilbud legges ned for fote, uavhengig av finanskrisen. *Den regjeringen vi har nå kombinerer det verste fra kommunismen med det farligste fra kapitalismen, for å sette det på spissen.

Hva slags overvåkning og styring av folket er det du mener SV står for?

*Er dette din personlige definisjon på blandingsøkonomi?

Her ser vi hvem som vil øke egenandelene, og det er ikke dagens regjering.

Politisk regnskap etter 1000 dager med Bondevik

Økte egenandeler på helse: Regjeringen har i hvert statsbudsjett foreslått økte egenandeler, men har ikke alltid fått flertall. I 2002-budsjettet vedtok Regjeringen og FrP å fjerne ordningen med gratis medisin på blå resept for hundretusenvis av alderspensjonister og uføre. I 2004- budsjettet foreslo Regjeringen nær en fordobling av utgiftstaket i Folketrygdens frikortordning, fra 1350 kr til 2500 kroner. I budsjettforliket fikk Arbeiderpartiet redusert økningen til 1550 kroner.

Et par eksempler på hva den rødgrønne regjeringen gjør for å bekjempe fattigdom og konsekvensene som kan følge av det:

Avskaffe fattigdom

Helhetlig og langsiktig innsats mot fattigdom

De borgerlige partiene er definitivt ikke partiene å stemme på om man er opptatt av fattigdomsbekjempelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...