Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Pastapu
Skrevet

Når du søker lån, hva sjekker banken annet enn betalingsannmerkninger?

Sjekker de feks. noe i forhold til hvor sikker din stilling er? Tar de noen andre undersøkelser, eller holder det for dem om de ser du får fast lønn i måneden?

Jeg lurer nå på om jeg skal ta opp boliglån sammen med kjærsten. Jeg skal begynne på skole til høsten, men akkurat nå er jeg i faststilling.

Han sier jeg ikke skal nevne til banken at jeg har planer om å gå skole, er dette riktig? En ting er vel om det er uærlig, men finner i tilfelle banken dette ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lite sannsynlig at de finner ut hva du har tenkt uten at du sier noe om det.

Men om det er spessielt smart spørs da, om du ikke har noe problem med å betale lånet selv om du studerer vil du få lånet selv om du skal studere.

Om du ikke klarer å regne ut dette og lar være å si noe til banken er det ikke banken men deg selv du lurer!

Gjest pastapu
Skrevet

Ble litt kort beskrevet, jeg skal gå skole men kun ta opp ett fag. Jeg har skole kun en eller to dager i uken, og skal derfor jobbe de andre dagene. Jeg skjønner poenget, men lurer uansett på hvordan egentlig banken går fram når de sjekker deg.. :)

Skrevet

De tar en kredittvurdering der du har får en slags score ut i fra hvor mye penger hu har og hvor stabil inntekten din er osv du kan lese mer om hvilke opplysninger her http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...265.html#map004 men hovedsaklig fra offentlige register adresse osv, fra banker kontoer lån, og fra andre du evt skylder penger.

Bortsett fra dette tar du jo også med endel opplysninger/dokumenter når du søker lån hvis banken ikke har noen grunn til å tvile på det du sier vil de ofte ikke sjekke om du feks har fast jobb.

Vet du hva lønna di vil være mens du går på skole klarer du å regne ut om du vil kunne leve og betale lån uten å gå i minus?

anbefaler deg å ta skolen på kveldstid og jobbe 100%

Gjest pastapu
Skrevet

Utgiftene mine blir rundt 5000kr måneden, inkludert nedbetaling på lån og fellesutgifter på leiligheten, så det klarer jeg med deltidsjobben når jeg bare tar ett fag.. Her jeg bor har de desverre ikke tilbud om faget om kvelden, og jeg er avhengig av å ha klasseundervisning - altså ingen mulighet for nettstudie (Det blir for vanskelig :))

Skrevet

Det hender at banken kontakter arbeidsgiver, men det er helst hvis det er tvil om opplysningene er riktige. Selv om banken ikke oppdager at du skal studere fra høsten vil jeg fraråde deg å komme med uriktige opplysninger. Du lurer ikke bare banken, men også deg selv. Du kan da få innvilget et større lån enn du vil klare å betjene. Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen faktisk ønsker å holde tilbake slike viktige opplysninger. Det kan gjøre at du får en skikkelig tøff økonomisk hverdag der det ikke er rom for noe som helst ekstra.

Siden jeg jobber med lån hender det at jeg, etter å ha sjekket opplysninger litt nærmere, finner ut at kundene ikke har gitt riktige opplysninger, noe som ikke akkurat teller positivt for kunden. Vi finner som regel ut mer enn kundene tror.

Gjest Kayako
Skrevet

Hvordan har dere tenkt å betjene dette lånet, da? Har han penger nok til å betale alt, når du studerer?

Å lyve til banken er nå en ting, men det er jo snakk om penger hver eneste måned her. Hvis du søker om lån som medlåntaker med 300 K i inntekt, og så ikke har det lenger, hvordan skal dere få det til å gå rundt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...