Gjest gjest - forlover Skrevet 24. juli 2009 #1 Skrevet 24. juli 2009 Jeg har nettopp vært forlover for ei venninne og var veldig glad for å få den æren! Har hele tiden vist interesse og spurt om hva nytt de har gjort og tilbudt min hjelp. Jeg syntes det var veldig artig å hjelpe til og ordne utdrikningslag og alt annet som fulgte med. Men gleden ved å være forlover forsvant litt da bruden begynte å forvente at jeg skulle bruke veldig mye penger på dette bryllupet... Da jeg så at det begynte å bli noen tusen kroner bestemte jeg meg for å ikke overnatte på hotell, men reise hjem etter festen (bor ikke så veldig langt unna lokalet), men det skjønte jeg hun ikke var helt fornøyd med. Valgte å reise hjem allikevel, for jeg hadde rett og slett ikke penger til noe annet.. Hun var også med meg for å se på kjoler og viste meg kun kjoler til rundt 4000 - 5000,-. Da jeg sa jeg måtte gå litt ned i pris svarte hun bare ikke og ble litt sur. Jeg fant ingen fine med en gang og foreslo at man kan jo finne fine kjoler på andre butikker enn kjolebutikkene, men det skjønte jeg fort at ikke var aktuelt. Finnes jo så mange fine kjoler og det er ikke prisen det kommer ann på synes jeg da.. (Og jeg hadde planer om å finne en lang, fin og ensfarget kjole som passet til forlover- så ikke ute etter en billig sommerkjole) I tillegg forventet hun at jeg kjøpte dyr gave siden jeg var forlover(det nevnte hun) og at jeg satt opp håret hos samme dyre frisør som hun hadde valgt. At det koster litt å være forlover er helt ok, men bryllupet endte opp med å koste meg 6000,- uten overnatting og reisevei. Er det vanlig at man bruker så mye penger som forlover?
Cookiemonster Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 Nei, det var litt i meste laget syns jeg.... -og ganske frekt av bruden å bli sur for at du ikke vil bruke så mye penger på en kjole......
Solstrålejenta Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 Synes dette høres ut som litt i meste laget. Ihvertfall for bruden å forvente at du skal bruke så mye. Ønsker man det selv så er det jo en helt annen sak. Jeg synes at man som forlover må få lov til å velge hva slags kjole man ønsker selv og ikke minst selv velge om man ønsker å sette opp håret sitt, overnatte på hotell osv. Skulle bruden kreve at du har en spesiell kjole eller setter opp håret synes jeg det er utgift hun må ta selv på bryllupsbudsjettet. Det er også litt merkelig å forvente at man får en dyr gave. Jeg forventer vel strengt tatt ingenting i forhold til gaver. Folk gir da det de føler for og har råd til. Spesielt også når det er en forlover, så synes jeg at man ikke trenger å forvente så mye i gave ettersom forloveren tross alt legger ned mye tid og energi i å hjelpe til med bryllupsting, arrangere utdrikningslag og som du sier: ofte bruker endel penger på andre ting.
Norbertine Skrevet 24. juli 2009 #4 Skrevet 24. juli 2009 Vil ikke si at det er normalt å måtte bruke så mange penger nei. Min forlover brukte en kjole hun allerede hadde, det la jeg meg overhodet ikke opp i. Hun satte opp håret hos samme frisør som meg, men det var etter ønske fra henne selv, ikke fra meg. Jeg fikk en veldig flott gave av henne, et maleri, aner ikke hvor mye det kostet, og det interesserer meg heller ikke. Ville aldri funnet på å nevne at jeg forventet noen som helst pris, det synes jeg er direkte uhørt. Hun fikk forøvrig også et dyrt sølvarmbånd fra meg som takk for at hun var forlover. Hun ordnet overnatting med noen hun kjente, så trengte ikke å betale for det heller. Om hun ikke hadde funnet et sted selv hadde vi ordnet det for henne. (Nå endte hun forøvrig opp hjemme hos mannens forlover om natten i stedet, men det er en helt annen sak. )
Rosalie Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 (endret) Dersom det forventes at man skal overnatte på samme hotell som brudeparet (sikkert for å kunne spise frokost sammen dagen derpå), kjøpe ny kjole på et spesielt sted og sette opp håret hos frisør, får det være kostnader brudeparet må ta. EDIT: Å uttrykke forventning om dyre gaver fra noen som helst vitner om totalt mangel på normal folkeskikk. Endret 24. juli 2009 av Wadjet
Cæmis Skrevet 24. juli 2009 #6 Skrevet 24. juli 2009 Synes dette er helt skrekkelig! Tror jeg aldri i livet hadde gått med på å bruke så mye penger. Hadde nok ganske raskt spesifisert at jeg ikke har penger til dette, og om hun krever visse ting får hun betale mellom legg fra det jeg hadde tenkt å bruke. Forlover sin jobb står ikke i å bruke penger. Min forlver bruker det hun vil av klær, og frisør betaler jeg uansett hvor hun skal dra hen. Hun ville gjerne være med meg på dagen og det er supert, så da betaler jeg det og! Jeg er paff egentlig...6000 kr er MYE!
effy Skrevet 24. juli 2009 #7 Skrevet 24. juli 2009 Jeg synes det var alt for mye penger! Da jeg giftet meg hadde jeg ingen krav til forloveren min. Hadde selvfølgelig forventninger om et utdrikkningslag + at hun skulle stille i en fin/ passende kjole i bryllupet- og det gjorde hun. Som en takk for at hun stilte som forlover betalte jeg oppsett av hår og i tillegg fikk hun et bilde av oss i gave.
Bahia Skrevet 25. juli 2009 #8 Skrevet 25. juli 2009 Nei, gud så frekt! Virker som venninnen din har litt litt for opphengt i bryllupet sitt til å tenke på normal folkeskikk! Som andre her sier, om hun forlanger at du skal ha overnattng, kjole og håroppsett etter hennes ønsker, bør hun betale for det selv!
Gjest Gjest_Septemberbrud_* Skrevet 25. juli 2009 #9 Skrevet 25. juli 2009 Uhørt synes jeg. Selv har jeg bestilt time hos frisør og sminke for oss begge. Vi får salongen helt alene + lunsj og champagne der. Dette betaler jeg. Hun ønsket at jeg skulle være med å se på kjoler, og jeg ville betale denne også, men det sa hun blankt nei til. Heldigvis fikk hun en flott kjole på salg (70%). Vi koster også hotellovernatting på begge forlovere m/ følge så klart. Litt for at vi ønsker å spise frokost med de dagen etter. Ser flere gir sin forlover en personlig gave også. Det er et tips jeg også tar med meg tenker jeg.
lillesmile Skrevet 25. juli 2009 #10 Skrevet 25. juli 2009 Hørtes litt spesielt ut... Ville aldri sagt noe om pris jeg forventet på gave. Må innrømme at jeg har kommentert på kjolevalg, men det var fordi jeg i utgangspunktet hadde tenkt meg en enkel brudekjole, men da hadde forloveren min allerede kjøpt en fotsid, flott selskapskjole - slik at jeg måtte opp i en flottere brudekjole for å matche. Det at du må betale overnatting på hotell selv er nå greit. Brudeparet kan jo ikke betale overnatting for alle gjester selv, men at de blir sure for at du har ordnet deg noe gratis, forstår jeg ikke. Synes også det med frisøren høres litt rart ut. Min forlover skal bruke samme frisør som meg, men det er kun fordi hun har bedt om det selv. For meg kunne hun satt opp håret med en enkel spenne om hun ville Selv spanderer jeg spa-dag på forlover i forkant, og har tenkt å gi henne et pent smykke som takk i etterkant av bryllupet.
Gjest ts Skrevet 26. juli 2009 #11 Skrevet 26. juli 2009 Godt å høre det ikke bare er jeg som synes det ble litt mye. Overnattingen hadde jeg tenkt å betale selv, og det tok jeg også som en selvfølge Og hadde ikke buden forlangt så mye annet som kostet så mye så hadde jeg gjerne overnattet på hotellet. Det skulle ikke være felles frokost eller noe annet dagen etter, ellers hadde jeg kommet til det i alle fall. Og jeg syntes det i utgangspunktet var supert at hun ville være med og se på kjole slik at jeg fikk en som passet til henne, men det viste seg at det var prisen hun var mest opptatt av.. Hun er min beste venninne, og det er ikke det at jeg forventer å få noe for å være hennes forlover, men et lite takk bør man kunne lirke av seg synes jeg. Da jeg sa takk for at jeg fikk være hennes forlover fikk jeg bare "det er sånn det skulle være" tilbake og ikke et eneste takk.. Hadde jeg ikke stilt opp så hadde jeg ikke fortjent noe heller, men jeg føler virkelig at jeg har vært der for henne både før og på selve dagen.. Men nå er jo dagen over, jeg bare måtte få det ut et sted :gjeiper: Ser at det er mange av dere som gir en oppmerksomhet til forloveren og det synes jeg er veldig hyggelig gjort av dere
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2009 #12 Skrevet 27. juli 2009 Jeg var forlover for en nær venninne (som jeg er glad i, men hun er litt vel rett fram...) i mai i år, og alle andre jeg kjenner som har vært forlovere har fått dekket oppsett av hår hos den samme frisøren som bruden. Jeg forventet derfor egentlig at hun også ville dekke det for meg (hun var flere ganger innom temaet at forloveren også måtte pynte seg osv. - jeg begynte å lure på om hun ikke trodde at jeg skulle pynte meg...). Etterhvert hintet hun til at jeg kunne jo betale frisøren hennes litt for at hun også skulle ta mitt hår - jeg fikk meg ikke til å si at jeg forventet at hun dekket det... Frisøren brukte maks. 5 min. på å krølle håret mitt og så sprayet jeg det selv, så jeg gadd ikke betale noe for det... Hvis venninnen min hadde hatt dårlig råd hadde jeg glatt betalt selv, men hun tjener mer enn meg...
Rosenrød Skrevet 27. juli 2009 #13 Skrevet 27. juli 2009 Jeg synes denne bruden høres ut som en skikkelig gjerrig bridezilla!
Concertina Skrevet 27. juli 2009 #14 Skrevet 27. juli 2009 Høres helt merkelig ut spør du meg. Jeg forventer at forlover pynter seg, men hva hun har på seg er helt opp til henne, det skulle da blott bare mangle. Hadde jeg satt krav til det så burde jeg også betalt! Ellers så spanderer jeg oppsetting av hår og hun får en liten gave. Forventer ikke noen dyr gave til bryllupet, hun bor utenbys og har allerede vært her en tur på utdrikningslaget mitt og skal selvsagt i bryllupet, det koster jo masse penger bare det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå