Gjest Gjest_Jane_* Skrevet 24. juli 2009 #1 Skrevet 24. juli 2009 Hei! Dette temaet har sikkert blitt tatt opp før, men jeg får ikke noe særlig napp når jeg søker på emnet.. Vi skal ha bryllupsfeiring et sted hvor man må overnatte (hotell på fjellet). Det er ikke noe stort, fancy bryllup, kun nærmeste familie og venner, men det vil bli god mat og muligheter for flere aktiviteter. I utgangspunktet er jeg litt motstander av at gjester skal betale for noe, men jeg ser jo nå at dersom vi skal dekke alt for alle så må vi enten la være å invitere venner, eller la være tanter og onkler... Så nå grubler jeg fælt da.. er det "greit" at gjestene dekker overnatting selv? Eller er det frekt? Overnattingen er ikke dyr (800 kr for 2 netter), men det er jo litt penger uansett.. Vi dekker mat begge dagene (middag fredag og lørdag, frokost lørdag og søndag). Jeg KAN jo kutte ned på gjestelisten, men tenker at jeg selv hadde blitt lei meg om jeg ikke ble invitert til en venninnes bryllup fordi det ble for dyrt og så hadde jeg ikke fått sjansen til å betale det selv en gang, hvis dere skjønner? Noen innspill?
HelloKjersti Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 Det er jo ikke helt uvanlig at gjester kommer langveisfra til bryllup. Da må man uansett anskaffe seg et sted å overnatte. Ikke alle har mulighet til privat innlosjering heller.
Solstrålejenta Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 Stort sett i de fleste bryllup så er det vel sånn at noen er tilreisende og må overnatte på egen regning. Skjønner at det er litt spesielt i deres tilfelle hvor man kanskje ikke har noen annen mulighet enn å overnatte akkurat på det stedet, men jeg mener det er fullt ut akseptert at man selv betaler for overnatting ved bryllup. Men da kan man selvfølgelig heller ikke blir furtne om folk velger å ikke komme fordi de ikke har råd
Cæmis Skrevet 24. juli 2009 #4 Skrevet 24. juli 2009 Siden dette fort blir mye penger med reise og gave i tillegg så kan man hvertfall ikke bli lei seg om noen melder avbud. Uten å virke veldig kritisk og slem her hehe Vi skal i bryllup til et vennepar som også krever overnatting om vi ikke ønsker å dra midt i middagen (pga reisetid). Dette kommer til å koste oss 1600 kr i overnatting som par, 600 kr i reise og 500 + i gave. Da er vi allerede oppe i minimum 2700 kr. Det er mye penger for en dag hvor vi er invitert bort. Vi må også betale for frokost dagen etter noe som får hele kosten på nesten 3000 kr. Vi synes det er alt for dyrt egentlig, men siden de er veldig gode venner så tar vi den kosten. Jeg synes det er ok at folk ønsker at gjester tar den kosten, men da må man være klar over at folk kanksje melder pass.
Gjest TS Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 Godt å høre at det ikke er helt uhørt da i hvertfall. Som sagt så er det ikke veldig dyr overnatting og maten er dekket. Glemte også si at transport er dekket (for de aller fleste, vi drar samlet fra A til B, og et fåtall må for egen regning komme seg til A) Jeg håper selvfølgelig alle vil komme, men jeg kommer ikke til å furte av den grunn Og gaver har jeg ingen forventninger til, bortsett kanskje fra foreldrene våres.. ville nok reagert om det ikke kom noe derfra, he he..
effy Skrevet 24. juli 2009 #6 Skrevet 24. juli 2009 Jeg synes det er ok at folk ønsker at gjester tar den kosten, men da må man være klar over at folk kanksje melder pass. Enig! Nå synes ikke jeg at 800,- for 2 netter var så ille da. Får du til å prute litt på prisen da? Ta kontakt med hotellet og høre om dere får rabatt hvis x antall folk kommer?
frk.strøken Skrevet 24. juli 2009 #7 Skrevet 24. juli 2009 ikke så ille pris, men er det mulighet for at dere kan dekke noe og gjestene dekke noe selv? Er det andre overnattingsmuligheter? Kan de som vil f.eks ha med campingvogn eller lignende?
kinkeline Skrevet 24. juli 2009 #8 Skrevet 24. juli 2009 Kanskje dere kan si at gave ikke er nødvendig?
krillan Skrevet 24. juli 2009 #9 Skrevet 24. juli 2009 I vår bryllup må også gjestene betale overnatting selv. Vi har desverre ikke råd til å betale for gjestene:( Men på inbydelsen har vi skrevet at gaven for oss er at de kommer, det er noen som for det ønsker ønskeliste, så vi har lagt ut en i tilleg for de som ønsker. Om man ser på det på en annen måte ville det koste omtrent det samme,eller mer å ta taxi hjem om vi skulle hatt selskapet i nærheten av hvor vi bor.
Gjest fjerne Skrevet 24. juli 2009 #10 Skrevet 24. juli 2009 i de tilfeller hvor man inviterer til et annet sted enn hjembyen til en av de utkårede/byen man bor i, så mener jeg man bør si at man ikke vil ha gaver. legger man ut ønskeliste blir dette det samme som å ønske seg gaver - for de som ikke gir vil jo føle at de burde gitt noe. for meg betyr det "dere trenger ikke gi, men vi tar gjerne imot.." jeg synes det kan bli litt i overkant å "kreve" reise, overnatting OG gave. noen vil kanskje gi gave, eks nærmeste familie - men da kan de jo gi det utenom denne dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå