Gå til innhold

Hvor skal vi flytte?

Gjest Trulselinemor

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor

Vi har planer om å flytte herifra, men vet plutselig ikke hvor.

Pratet lenge på å flytte til Oppland og har pratet litt om Telemark. Vi bor nå i Hordaland.

Vi har lyst til å begynne på "nytt" en plass.

Det vi må tenke på er at det er et sykehus i nærheten, lett å få jobb når jeg er ferdig utdannet lærer og at husene ikke er så dyre.

Er det noen gode forslag her ute?

Please hjelp meg. Alle tips er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva ønsker dere mer spesifikt? Hva er viktig for dere?

Nærhet til naturen, fjellet - vann, havet - vintersport - bo i en by - eller på et småsted - småbruk, leilighet - enebolig, stor hage, i skogen, boligfelt...

Skal det være lang vei til jobben - barnehage i nærheten?

Jeg er ikke så veldig kjent i de to fylkene - har vært der, senest i det ene fylket i dag - men er ganske bevandret andre steder...

Når det gjelder boligpriser - så gå på www.finn.no eller www.tinde.no og søk etter bolig i det fylket (fylkene) der du kan tenke deg å bo. Der har de også kart (ved de enkelte prospektene) der du kan klikke for å se om det er lang avstand til sykehus og lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syns jeg dere skal flytte til Klepp ;)

Nei men si litt mer om hva dere er ute etter ellers. By? Bygd, osv Som Vega og skriver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Jeg er ikke så vant med høye fjell, selv om jeg har hatt det de siste årene. Han er vokst opp med høye fjell rundt seg.

Det trenger ikke å være innenfor de to fylkene.

Helst ikke så langt fra skole / barnehage. Har ikke barn nå, men håper jo at vi får. Vi er ingen sport menneske, ikke små bruk menneske og ikke by menneske. Liten plass, men allikevel såpasse stort at du ikke klarer å bli kjent med alle. Det trenger ikke å være i et boligfelt, helst enebolig og litt sentralt. Gjør ingenting om det er utsikt over noe vann. Har ikke mot å ha fjell rundt meg, men ikke så høye at jeg føler meg innestengt. Jeg bor nå en plass hvor jeg føler meg innestengt når jeg kommer i sentrum ( ei gryte på en måte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange fine plasser på vestlandet - med høye fjell i bakgrunnen. Slik at du ikke føler deg innestengt (skjønner hva du mener - bo i en gryte er ikke noe særlig, ville ikke jeg heller likt).

Vil framheve Nord-Møre - Kristiansund. Men også Smøla, og Hitra - men der blir det mindre forhold igjen - spess Smøla (Veidholmen er super - men å bo er vel ikke bare bare).

Kristiansund har det barske preget over seg, som jeg liker kjempegodt - veldig fiskeby - veldig eksotisk iflg. meg... Og folk der er veldig hyggelige, lett å komme i kontakt med, og ikke høy på pæra.

Vel - det var ett forslag.

Har vært rundt overalt det meste av landet.

Kan nevne andre fine steder - Arendal (men mye turister om sommeren) - veldig fin by - særegen arkitektur, og veldig koselige folk, usnobbete og hjelpsomme. Billig å leie. Ikke så dyrt å kjøpe (men dyrt ved strandsonen).

Helgelandskysten - Sandnessjøen. En perle. Kanskje for langt nord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Tusen takk for tipsene.

Marianne foreslo Klepp.

Vi får tenke og vurdere litt. Dette er ikke så lett. Bort vil jeg iallefall (og han vil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal jeg legge meg. Men vi kan snakke litt imorgen, men ja Klepp er veldig fint. Sentralt , men ikke likevel. Kort vei til skole, barnehage. Sykehus i rimelig nærhet osv. Kan fortelle litt imorgen jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer om å flytte til Telemark jeg. Vest-telemark. Her er naturen nydelig, folket veldig hyggelig. Om du kanskje flytter til Seljord eller Bø eller noe rundt der så har du liksom et stort nok sted i forhold til en by. Og det er lite samtidig. JEg bodde et år i Seljord og trivdes utrolig godt der. Vil egentlig flytte tilbake, men studier sier at jeg må være på universitet en stund til...

Lykke til med letingen!!

Er litt misunnelig på at dere tør å bryte opp og flytte... :roll:

Kom forresten på at Geilo og Gol er veldig fine steder. Da er man jo på fjellet og ikke innesperret på noen måte. Men dere finner nok et sted uansett...

Klem fra Magnhild

:kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volda på sunnmøre er veldig fint da... Har skole, sykehus osv. Og man kjenner ikke alle, men mange.... Også er det fjord og fjell, og ski muligheter på Stranda om vinteren og Stryn om sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jamila

Som tidligere opplending må jeg få slå et slag for Oppland. I bygdene langs mjøsa er det mange flotte plasser, og jobbmessig så har du sykehus både på Lillehammer og Gjøvik. Moelv er fint, Biri er ok, Ringsaker er fint, Øyer og Gausdal er fint (mere fjell, men også flere skimuligheter). Og med lågen og/eller Mjøsa i nærheten skulle det ikke mangle på muligheter i nærheten av vann heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

i haugesund er visst husprisene av de laveste i landet, visst det teller.. masse barnehager og skoler rundt omkring her..

ikke så superlett å få lærerjobb nå, men det går vel opp og ned. sykehus er det midt i sentrum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligprisene i Haugesund er nok ikke blant de laveste i landet, men ligger på et helt normalt nivå for småbyer. Betraktelig rimeligere enn Oslo og Stavanger og en koselig by i havgapet vestover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pimpernellen

Hei!

Hva med å prøve seg på "utkantnorge"?

Jeg vil gjerne anbefale møre og romsdal... :D

Der er det flott natur, hyggelige mennesker og ikke minst billige boliger!

Sett av noen minutter en dag til å lese om kystens perler og jeg garanterer dere blir imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...