Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2002 #1 Skrevet 22. april 2002 Min sønns far krever nå at jeg skal kjøre vår felles sønn og møte faren på halvveien ved hans samvær. Jeg vet at det har blitt en lovendring ang. deling av reiseutgifter ved samvær, men er usikker på innholdet. Min eks har nå (iflg. han) flyttet til Sverige, ca. 20 mil unna. Han har ikke meldt flytting til folkeregisteret, men bor offisielt ca. 1,5 mil unna oss. Han har ikke jobb i Sverige, men en sesongbetont jobb her i distriktet. Hva sier loven om hvordan deling av reiseutgifter skal skje? Har det noe å si at han flytter til Sverige (utlandet)? Hvorfor skal den ene parten "svi" for at den andre flytter langt unna? Det riktige hadde vært at den som flyttet langt også hadde ansvaret for reiseutgifter synes jeg da.... Takker for alle fornuftige innspill... Ambrosia (fikk ikke logget meg inn...)
Gjest Sissi Skrevet 22. april 2002 #2 Skrevet 22. april 2002 Iflg. endringer i bidragsloven ble det, fra 1. januar i år, slik at foreldre skal dele reiseutgiftene ved samvær. Tidliger har samværsforelder alene vært ansvarlig for dette. Ut fra det jeg har skjønt, så skal utgiftene deles i hht. inntekt for mor/far. Hvem som skal fastsette dette er litt uklart for meg. Du skriver at eks uoffisielt har flyttet til Sverige, og nå KREVER at du deler utgiftene med han. Tvilsom argumentasjon. Så lenge han er folkeregisrtert her i landet, må den adressen legges til grunn. Han kan kreve så mye han vil, men for å sette makt bak kravet MÅ han gå til retten. Og jeg ut fra det jeg skrev om offisiell adresse, vil jeg mene at du har en sterk sak. Mao: du trenger ikke å gjøre som han sier nå, bare fordi han sier det. Kontakt evt. Barne- og fam.dep, evt. fylkesmannsktr. de burde ha oversikt over disse reglene, og hva som gjelder i ditt tilfelle.
Gjest Martin Skrevet 22. april 2002 #3 Skrevet 22. april 2002 Loven sier at reiseutgiftene skal deles. Dersom han har et sesongbetont arbeid i Sverige, er det jo det som gjelder i praksis. Nekter du å bidra med utgiftene, må han gå rettens vei - der han krever delte utgifter, noe retten vil gå med på selvsagt. Og der risikerer du å få sakens omkostninger ettersom han har en helt opplagt sak. Anbefaler deg sterkt å ikke stå fast i prinsipper, og heller prøve å få til en minnelig løsning til beste for dere - og ikke minst barnet.
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2002 #4 Skrevet 22. april 2002 Jeg mener helt bestemt at adressen i folkeregisteret må legges til grunn. Din ex får komme å hente barnet(a) og så kan du jo betale han halvparten av en bussbill som gjelder for 1,5 mil - blir vel kanskje en tier det da (hehe). Kanskje litt flåsete det der - men helt alvorlig - ta kontakt med trygdekontoret og få hjelp der.
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2002 #5 Skrevet 22. april 2002 Jeg skal ringe fam.kontoret i morgen ang. denne saken og høre der. Så vidt jeg vet har han ingen jobb i Sverige, iallfall ingen "hvit" jobb som blir registrert noen sted, så en fordeling utifra inntekt blir veldig "skjev" da jeg har full jobb, men også mine utgifter til livsopphold... Den sesongjobben han har hatt og muligens får igjen er her i distriktet og er en ingen jobb han kan ta "svart". Han er også registrert som arbeidssøkende (i Norge) og mottar trygd. Noe han har gjort mesteparten av de siste13-14 årene... (Joda, det er faktisk mulig) Vi har allerede kontakt med familievernkontoret hvert halvår for å få satt opp avtale om samvær for neste halvår. Dette pga av at min eks ikke vil ha noe fast avtale iflg. hans eget utsagn. Nå har det allikevel fungert slik nogenlunde (ca. de siste 2 årene) ved denne fremgangsmåten, men det siste halvår har det vært endel tull. Og på siste møtet gikk han etter 10 min fordi han "ikke ville ha noe mer kritikk", noe som var helt uforståelig både for familieterapeuten og meg som satt igjen der. Det hadde ikke skjedd noe som skulle tilsi en slik reaksjon fra hans side. Så nå sitter vi her uten en avtale og vi vet ikke hva som skjer. Familieterapeuten hadde satt opp et forslag bygd på å fortsette samværet slik det har vært, og sendt han, men det kunne han ikke akseptere. Hva som var feil vet jeg ikke. Det er klart at jeg strekker meg langt for at gutten skal ha samvær med faren, men jeg har hele tiden følelsen av å bli utnyttet fordi jeg er "snill"... noe jeg ikke liker. Det er vanskelig å sette hardt mot hardt når det egentlig ikke gjelder en selv, men barnets rett til to foreldre.... Dette ble noe langt, men jeg blir frustrert og stoler ikke på eksen. Vi har vært gjennom så mye tull de siste seks årene at jeg ikke kan stole på noe av det han sier lenger... Greit å få ut noe av frustrasjonene her.... Ambrosia
siina Skrevet 22. april 2002 #6 Skrevet 22. april 2002 Hei Det høres jo logisk ut at bostedsadressen i folkeregisteret legges til grunn for deling av utgifter i forbindelse med samvær. Men praktisk sett, for at barnet deres faktisk skal få treffe pappa`n sin, må det jo tas hensyn til hvor far faktisk befinner seg for øyeblikket. (Fars uansvarlighet hører vel kanskje strengt tatt ikke hjemme i denne diskusjonen). Og hvis jeg forstod det rett, så forlanger far at mor skal kjøre barnet til et møtested som ligger laangt unna hans "egentlige" bosted? Han forlanger ikke bensinpenger, og henter barnet selv? På meg høres det ut som det er en mulighet for at far faktisk bor i Sverige (eller iallefall lenger unna enn før) for en periode. Det er vel lite sannsynlig at han får mor til å kjøre A-B, og gir inntrykk av at han selv skal kjøre B-C, hvis far i realiteten bor en mil unna moren, og må kjøre TILBAKE B-A med barnet, og i tillegg gjentar dette når barnet skal til mor igjen. Det blir for dumt, hvis det var slik du var redd det foregikk. Dette ble sikkert rotete, håper poenget mitt kom fram. (Og det er ikke min mening å forsvare far, hvis det nå er slik at han er en ansvarsløs slask, men jeg føler at i mange tilfeller går det hardere utover samværsfedrene enn nødvendig her inne. I vårt tilfelle er det faktisk mor som gjør livet surt).
Gjest Anonymous Skrevet 22. april 2002 #7 Skrevet 22. april 2002 Neida, jeg tviler ikke på at min eks er i Sverige når han har samvær med vår sønn. Det kommer jo også klart fram gjennom barnet, han forteller jo litt om hvor de er og hva de gjør. Men eksen har, såvidt jeg vet (iallfall for 14 dager siden iflg. hans eget utsagn) en samboer som bor på den adressen min eks har hatt de siste 2 årene. Så jeg tror at han er hos henne når det passer slik og i Sverige når det passer. Mulig at hans "samboer" ikke lenger vil ha min sønn på besøk. Det kan være mye rart inne i bildet her. At min eks er en slask har som nevnt før her egentlig ingenting med den opprinnelige saken å gjøre, men det fører jo til at jeg ikke stoler på han. Iflg. fam.kontoret har jeg krav på å vite hvor min sønn befinner seg når han er sammen med faren. I løpet av dette året har de vært rundt omkring (på moteller/hoteller/ campinghytter i distriktet, hos hans samboer kun en gang, og nå i Sverige) og dette uten at jeg har visst om det før etterpå. Jeg har prøvd å ta det opp på en pen måte, men vi må nok bruke familiekontoret til slikt også. Det jeg egentlig lurte på var jo om jeg kan kreves for omtrent all reisekostnadene ved farens samvær etter loven. Jeg vet at det regnes ut etter en prosentsats som beregnes utifra foreldrenes inntekt. Og om han da må melde flytting og virkelig bo på det stedet, ikke bare være der av og til. Ambrosia (som fremdeles ikke får logget inn)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå