Gjest tjukka? Skrevet 24. juli 2009 #1 Skrevet 24. juli 2009 Hei! Vil bare klage litt over noen av gruppetreningsinstruktørene på treningsenteret jeg trener. Da jeg var på en gruppetrening like før sommeren, ble jeg høylydt spurt av instruktøren om jeg var gravid. Jeg var på trening sammen to av sjefene mine fra jobben, og JA jeg var gravid men ville ikke at de skulle vite det enda. Det var uansett såpass tidlig i svangerskapet at det ikke syntes sånn åpentlyst, men noen ser jo dette på andre veldig tidlig. Sjefene mine hørte hva som ble sagt, men har ikke nevnt det til meg i ettertid. Nå endte desverre svangerskapet med spontanabort for en tre ukers tid siden. Har klart å legge på meg ende iløpet av de månedene jeg var gravid, og da jeg var på gruppetrening nå for noen dager siden fikk jeg følgende kommentar av en annen instruktør: (gikk rundt for å sjekke at alle gjorde øvelsen riktig) "oj, dette ble tungt for deg!" jeg: hehe(?) hun:"ja, du har jo litt mer enn oss andre.. " jeg:... hun:"du er jo med barn?" jeg:eh..nei.. (begge to veldig flaue og jeg ble veldig lei meg) unødvendig å si at selvtilliten og treningslysten min fikk en knekk etter dette. Jeg synes treningsinstruktører kan holde sine synsinger for seg selv, og hvis det er nødvendig å vite om noen i gruppa er gravide pga øvelsene kan de opplyse om det i plenum. Har lyst til å gå og klage på dette, men det blir neste bare verre for meg hvis alle som jobber der skal se på meg og tenke at "der går hun som...". Har jo bundet meg til senteret i minst et år, så må nesten fortsette å gå der for å ikke kaste penger ut av vinduet.. Er jeg overfølsom eller er dette uprofesjonelt?
Gjest Miley Skrevet 24. juli 2009 #2 Skrevet 24. juli 2009 Jeg ville sendt en mail med klage, noe sånt skal man da slippe å høre når man trener!
-Englefjes- Skrevet 24. juli 2009 #3 Skrevet 24. juli 2009 Jeg synes ikke du er overfølsom, dette var ekstremt uprofesjonelt av instruktøren. Jeg ville sagt fra.
Gjest TS Skrevet 24. juli 2009 #4 Skrevet 24. juli 2009 Huff. Ja jeg har på en måte lyst til å si ifra. Jeg skjønner at situasjonen ble pinlig både for meg og henne, hun mente helt sikkert noe vondt med det. Men trodde alle normale mennesker visste at man ikke spør noen om de er gravide med mindre det virkelig ikke finnes noen tvil! (dvs at de er i 9.månede på svangerskapskurs). Men samtidig blir det å sende mail/si ifra en gjenopplevelse av den ubehagelige situasjonen.. Hvis dere forstår..
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #5 Skrevet 24. juli 2009 Huff. Ja jeg har på en måte lyst til å si ifra. Jeg skjønner at situasjonen ble pinlig både for meg og henne, hun mente helt sikkert noe vondt med det. Men trodde alle normale mennesker visste at man ikke spør noen om de er gravide med mindre det virkelig ikke finnes noen tvil! (dvs at de er i 9.månede på svangerskapskurs). Men samtidig blir det å sende mail/si ifra en gjenopplevelse av den ubehagelige situasjonen.. Hvis dere forstår.. En instruktør bør nok vite om du er gravid for å ikke la deg løfte for tungt og presse deg for hardt. Men måten det ble gjort på her er ikke bra. Hvis man trenger å spørre om noe sånt får man gjøre det på tomannshånd. Jeg synes at du skal sende en mail. Du kan jo sende den anonymt hvis du ikke vil oppgi navnet ditt. (Jeg har en egen mailadresse på gmail til sånt, innlegg i nettaviser o.l.)
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #6 Skrevet 24. juli 2009 Enig med de andre, det var en veldig uprofesjonell måte å ta det opp på! Ville sendt en klage, det kan være nyttig for dem å vite at du tok det slik (og jeg tror ikke du er overfølsom, sær eller enestående med den reaksjonen) og at de bør ta slike ting på tomannshånd eller la være. Det kan være greit at instruktøren vet at man er gravid, men da mener jeg at man har et ansvar for å fortelle det selv, eller i det minste at det taes opp utenom timen.
Babyrus Skrevet 24. juli 2009 #7 Skrevet 24. juli 2009 Jeg hørte om en sak for veldig, veldig lenge siden der det samme hadde skjedd, i hvert fall noe lignenede. Da sendte vedkommene som hadde fått den uprofesjonelle kommentaren, sendt en mail til treningssenteret eller ringt og forklart hvor skuffet han/hun var. Etter det hadde det kommet i alle avisene og fått mye oppmersomhet. Utfallet ble i hvert fall at fyren som kom med kommentaren ble sparket, mens personen som mottok kommentaren fikk oppreisning fra treningssenteret.
Gjest Tigress Skrevet 24. juli 2009 #8 Skrevet 24. juli 2009 Tja, kva om instruktøren spør dei fleste om det, berre for å sikre seg at dei ikkje gjer råd om øvingar som kan skade ei gravid dame? Korleis burde instruktøren ha spurt, då? Det er ikkje visst at alle ville seie i frå på eiga hand, veit de, og ikkje alle gravide ville vite at det var noko å seie frå om heller. No blei det jo veldig uheldig med den aborten då, men på den andre sida var det jo eigentleg bra at ho informerte dei andre instruktørane slik at dei kunne følgje deg opp. Eg trur dette raskt kunne ha blitt gale uansett kva instruktøran hadde gjort.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 24. juli 2009 #9 Skrevet 24. juli 2009 Tja, kva om instruktøren spør dei fleste om det, berre for å sikre seg at dei ikkje gjer råd om øvingar som kan skade ei gravid dame? Korleis burde instruktøren ha spurt, då? Det er ikkje visst at alle ville seie i frå på eiga hand, veit de, og ikkje alle gravide ville vite at det var noko å seie frå om heller. No blei det jo veldig uheldig med den aborten då, men på den andre sida var det jo eigentleg bra at ho informerte dei andre instruktørane slik at dei kunne følgje deg opp. Eg trur dette raskt kunne ha blitt gale uansett kva instruktøran hadde gjort. På mitt treningssenter er de heldigvis så profesjonelle at de sier ifra på forhånd at hvis det er noen gravide her så kan de gjøre øvelsen sånn og sånn hvis de finner det ubehagelig å ligge på magen f.eks .. Det går fint at å gi en generell beskjed til hele gruppen ..
Chanel.No5 Skrevet 24. juli 2009 #10 Skrevet 24. juli 2009 Anbefaler deg virkelig å si ifra! Du er kunde, betaler for å trene der samt at du kan forhindre at noe slikt skjer igjen! Om du føler det ubehagelig så forstår jeg, men en anonym telefon eller mail håper jeg du klarer! Dette er uhørt, hun/han kunne spurt deg under 4 øyne om det var så viktig for instuktørene å få det bekreftet vedr. din gravidtet. Sender deg også varme tanker og håper at du kommer deg fort opp igjen etter spontanaborten, løft deg opp og senk skuldrene.
Shipwreck Skrevet 24. juli 2009 #11 Skrevet 24. juli 2009 Jeg ville blitt fly forbanna og veldig lei meg. Hun er treningsinstruktør, og så lenge ikke du selv kommer bort og forteller henne at du er gravid, har hun ingen rett til å buse ut med noe slikt. Enkelte tenker bare ikke. Huff.
ringblomst Skrevet 24. juli 2009 #12 Skrevet 24. juli 2009 At man går direkte på person i treningssituasjon er etter min mening veldig uprofesjonelt. Når jeg trenger feks yoga sier instruktøren hver gang at hun ønsker å vite om vi er gravide eller menstruerer når hun går rundt og hilser, da kan man si fra selv og få råd deretter. Blir en annen sak når man er gravid i 6+ mnd og alle ser klart og tydelig at man er gravid.
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2009 #13 Skrevet 24. juli 2009 Litt utenfor tema men,,,, hvorfor vil yoga instruktøren vite om du har mensen?? Har det noe å si for treningen da, hmmm
Shipwreck Skrevet 25. juli 2009 #14 Skrevet 25. juli 2009 Enkelte øvelsene i yoga er mindre anbefalte enn andre å gjennomføre når man har mensen. Det står det i alle fall i yogaboken min. Et eks. er yogaøvelsen "Plogen."
Inx Skrevet 25. juli 2009 #15 Skrevet 25. juli 2009 Hei! Vil bare klage litt over noen av gruppetreningsinstruktørene på treningsenteret jeg trener. Da jeg var på en gruppetrening like før sommeren, ble jeg høylydt spurt av instruktøren om jeg var gravid. Jeg var på trening sammen to av sjefene mine fra jobben, og JA jeg var gravid men ville ikke at de skulle vite det enda. Det var uansett såpass tidlig i svangerskapet at det ikke syntes sånn åpentlyst, men noen ser jo dette på andre veldig tidlig. Sjefene mine hørte hva som ble sagt, men har ikke nevnt det til meg i ettertid. Nå endte desverre svangerskapet med spontanabort for en tre ukers tid siden. Har klart å legge på meg ende iløpet av de månedene jeg var gravid, og da jeg var på gruppetrening nå for noen dager siden fikk jeg følgende kommentar av en annen instruktør: (gikk rundt for å sjekke at alle gjorde øvelsen riktig) "oj, dette ble tungt for deg!" jeg: hehe(?) hun:"ja, du har jo litt mer enn oss andre.. " jeg:... hun:"du er jo med barn?" jeg:eh..nei.. (begge to veldig flaue og jeg ble veldig lei meg) unødvendig å si at selvtilliten og treningslysten min fikk en knekk etter dette. Jeg synes treningsinstruktører kan holde sine synsinger for seg selv, og hvis det er nødvendig å vite om noen i gruppa er gravide pga øvelsene kan de opplyse om det i plenum. Har lyst til å gå og klage på dette, men det blir neste bare verre for meg hvis alle som jobber der skal se på meg og tenke at "der går hun som...". Har jo bundet meg til senteret i minst et år, så må nesten fortsette å gå der for å ikke kaste penger ut av vinduet.. Er jeg overfølsom eller er dette uprofesjonelt? Jeg synes du er overfølsom. Muligens litt plumpt å spørre veldig høylytt, men er du i gruppetrening så kan det godt være øvelser som man kanskje burde unngå som gravid. Og er det gruppetrening så kan ikke bare instruktøren stikke av med deg i 5 min for å være private. Det er jo egentlig bare å klage i vei, men jeg synes personlig at du ikke har noe å klage over. Uflaks at sjefene var der og uflaks at det ble spontanabort, men denne instruktøren har ikke skyld i noen av delene.
TipsyTopsy Skrevet 25. juli 2009 #16 Skrevet 25. juli 2009 (endret) Jeg synes du er overfølsom. Muligens litt plumpt å spørre veldig høylytt, men er du i gruppetrening så kan det godt være øvelser som man kanskje burde unngå som gravid. Og er det gruppetrening så kan ikke bare instruktøren stikke av med deg i 5 min for å være private. Det er jo egentlig bare å klage i vei, men jeg synes personlig at du ikke har noe å klage over. Uflaks at sjefene var der og uflaks at det ble spontanabort, men denne instruktøren har ikke skyld i noen av delene. Treneren kunne vel bare sagt det ut til alle offentlig at; hvis noen er gravide så anbefales det ikke å løfte tungt. Det gjør de der jeg trener. Har opplevd dette andre steder også. Endret 25. juli 2009 av TipsyTopsy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå