Gå til innhold

Klipp av puddel,

Anbefalte innlegg

Gjest Raggy

Jeg har en dvergpuddel som jeg klipper selv. Har som de fleste andre barbert hele ansiktet til hunden men da fjerner jeg jo værhårene hans...

Dette er igrunn en ganske merkelig ting å gjøre. Ser at på div puddelforum blir det påstått at dette ikke gjør noe og at det er sånn en puddel skal klippes. Men jeg kan ikke si jeg skjønner dette iom at endel av hundens sanser blir fjernet.

Er det noen her inne som har en mening rundt dette? Puddelen min har nå begynt å spare til bart også får vi se hvordan det blir:) Kan det være noen ulempe for hunden at jeg lar pelsen i ansiktet vokse ut?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/428692-klipp-av-puddel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant spørsmål, det har jeg aldri tenkt over (kanskje fordi jeg er vokst opp med en rase man ikke skal røre med saks).

Jeg søkte litt rundt på internett, og fant dette i en tråd om værhår i forumet på canis.no:

- "Jeg har lært at hunder blunker når noe kommer borti værhårene. Det er en funksjon som skal beskytte øyet mot pinner, kvister og annet i skogen. Jeg vet ikke om det stemmer for alle, men jeg har i hvert fall testet på min hund, og det er helt konsekvent: Tar jeg på værhårene på høyre side, går høyre øyelokk ned. Og på venstre side lukker venstre øye seg. Men øyet på andre siden holdes åpent. Virker altså som om det er en beskyttelsesfunksjon: "Nå fikk du en kvist i værhårene på venstre side, automatisk lukk av venstre øye - men høyre øye holdes åpent, så du kan se hvor du går.""

- "Min hund har ihvertfall nytte av sine værhår... Aner ikke hvor mange ganger han har unngått å slå hudet borti noe (stolper, trær, gjerder, postkasser), fordi han ser på noe eller studerer en lukt. I siste sekund styrer han unna kræsjet uten å se, kun ved hjelp av værhårene... De har jo værhår over øynene også, og de er kanskje den beste hjelpen for min hund..."

Annet vet jeg ikke, spennende å se om det dukker opp noen som virkelig kan noe om dette. :)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/428692-klipp-av-puddel/#findComment-7124564
Del på andre sider

Nå har jo pudler blitt klippet/barbert rundt snuten veldig lenge, og jeg tror ikke det er noe som tyder på at pudler har større problemer med å få ting i øynene eller at de går på ting enn andre hunder.

Pudler må jo klippes før eller senere, og det er svært vanskelig å klippe pelsen rundt snuten uten å ta med værhårene. Men det er jo selvfølgelig ikke noe problem å la dem ha en litt bart der, så lenge det ikke skygger for øynene, eller begynner å bli flokete og vanskelig å holde rent.

Du vil forøvrig se at værhårene vokser fortere enn pelsen, så om en stund stikker de lenger ut enn resten av barten (vi hadde også pudler som ikke akkurat gikk rundt med puddelklipp). :)

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/428692-klipp-av-puddel/#findComment-7124601
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...